آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۴۵۸۳۶
۱۱:۰۵
۱۴۰۰/۰۹/۱۶
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران مطرح کرد:

بازی دلالان با قیمت لاستیک

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به دست رانندگان نرسد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، احمد کریمی خاطرنشان کرد: کامیون‌داران در سال 1397 مشکلی به نام لاستیک نداشتند چرا که لاستیک در بازار موجود بود اما یک ماه پس از اعتراضات خرداد ماه همین سال با کمبود شدید لاستیک مواجه شدیم و این کالا واقعا در بازار وجود نداشت. از سوی دیگر واردکنندگان و تولیدکنندگان در آن زمان کم کاری کرده و شرایط را برای ما سخت‌تر کردند.

وی افزود: در آن زمان تصمیم بر این شد که از هر ظرفیت ممکنی برای ساماندهی بازار لاستیک استفاده شود و حتی به تشکل‌ها اعلام شد که می‌توانند با ارز 4200 تومانی لاستیک وارد کنند که طرح بسیار مناسبی بود و در آن سال هیچ مشکلی از این نظر نداشتیم. همچنین لاستیک بر اساس کارکرد در اختیار کامیون‌داران قرار می‌گرفت که کار بسیار خوبی بود و سبب شد تا لاستیک به وفور در سامانه وجود داشته باشد، حتی برای برخی از سایزها تقاضا کمتر از عرضه بود تا اینکه در سال گذشته ارز ترجیحی 4200 تومانی برداشته و سبب افزایش قیمت آن شد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ادامه داد: البته در شهریور سال گذشته با دستوری که وزیر وقت راه و شهرسازی برای ترخیص لاستیک‌های وارداتی باقیمانده در گمرک با ارز ترجیحی داد تا حدودی بازار متعادل نگه داشته شد اما به تدریج این لاستیک‌ها تنها برای کامیون‌هایی که از بندر امام و بندرعباس کالاهای اساسی می‌آوردند، اختصاص پیدا کرد.

افزایش قیمت لاستیک تا دو برابر نرخ منطقی

کریمی با بیان اینکه البته در آن زمان هم مشکلاتی از جمله کیفیت پایین برخی لاستیک‌های وارداتی و قیمت بالای آن‌ها وجود داشت،  اظهار کرد: در حال حاضر لاستیک دولتی وجود ندارد و در بازار، نظارت و کنترلی از سوی دستگاه‌های نظارتی نیست و قیمت لاستیک به شدت افزایش یافته است. البته وزارت صمت از سال گذشته اصرار داشت که واردات و توزیع لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود اما عوامل توزیع خارج از چارچوب قانونی لاستیک را دریافت می‌کنند و در لاستیک فروشی‌ها به نرخ آزاد و بالاتر از قیمتی که برای آن تعیین شده می‌فروشند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر یک جفت لاستیک تولید داخل حدود 9 میلیون تومان باید فروخته شود، کمتر از 12 میلیون تومان به دست رانندگان کامیون نمی‌رسد. و لاستیک خارجی که قیمت یک جفت آن 14 میلیون تومان باید باشد تا حدود 30 میلیون تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر وزارت صمت و مراجع متولی نظارتی نمی‌کنند و بخشی از لاستیک‌ها هم به صورت غیر رسمی وارد می‌شوند که بی کیفیت بوده و بسیاری از آن‌ها تاریخ مصرف‌شان گذشته است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: در دو جلسه ای که حدود یک ماه و نیم پیش با وزیر راه داشتیم این مسائل را مطرح کردیم که البته با مقاومت برخی دستگاه‌ها مواجه شد اما با وجود اینکه تا کنون اقدام خاصی برای ساماندهی در این زمینه صورت نگرفته است مقرر شد تا جلسه ای با وزیر صمت داشته باشیم و مشکلاتمان را مطرح کنیم تا اقدامی در این خصوص انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو