کد خبر:
۱۴۵۰۴۵ ۱۲:۴۹
۱۴۰۰/۰۸/۱۱
زیان انباشته ایران خودرو کاهش یافت
ایران خودرو به تازگی صورتهای مالی شش ماهه خود را روانه کدال کرده است و این گزارش نشان میدهد که زیان انباشته این شرکت در مقایسه با مدت مشابه کاهش یافته است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، شرکت ایران خودرو به تازگی گزارش 6 ماهه سال 1400 خود را در سایت کدال قرار داد. این صورتهای مالی حاوی نکات مهمی بود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد.
درآمد عملیاتی ایران خودرو در 6 ماهه سال 1400 مبلغ 445.992 میلیارد ریال بوده و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 91 درصد افزایش داشته است. با توجه به رشد 62 درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، اما زیان خالص شرکت کاهشی 71 درصدی داشته و از 51.052 میلیارد ریال در سال گذشته به 14.957 میلیارد ریال در 6 ماهه سال جاری رسیده است.
ایران خودرو در تابستان فروش 251.52 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و نسبت به فروش 194.469 میلیارد ریالی در فصل بهار از رشدی 29 درصدی برخوردار بوده است. در مجموع ایران خودرو در 6 ماهه 49.635 میلیارد ریال معادل 165 ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 46 درصد کاهش داشته است. شایان ذکر است زیان دوره مشابه به ازای هر سهم 303 ریال بوده که عملکرد 6 ماهه نشان از روند رو به رشد این شرکت دارد.
نکته مهم این است که به اعتقاد کارشناسان بخش زیادی از زیان خودروسازان به موضوع قیمت گذاری دستوری باز میگردد. در همین راستا فاطمی امین وزیر صمت مخالفت خود با قیمت گذاری دستوری را اعلام کرده است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم طی نامهای به وزیر صمت به صف مخالفان قیمت گذاری دستوری خودرو پیوست.
عشقی در نامه خود به دکتر فاطمی امین نوشت: جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایهگذاران و فعالان بی شمار در صنعت مذکور، سیاستهای قیمتگذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوریکه الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکتهای خودروساز بهمنظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمتهای قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکتهای خودروساز شده به گونهای که مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای ایران خودرو و سایپا در سال 99 زیان خالص این شرکتها به ترتیب 155 هزار و 50 میلیارد و 57 هزار و 665 میلیارد ریال ثبت شده و همچنین زیان انباشته شرکتهای مذکور به ترتیب بالغ بر 299 هزار و 386 میلیارد و 150 هزار و 69 میلیارد ریال است.
در بخش دیگر این نامه آمده بود؛ علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخهای اعطایی به شرکتهای خودروساز و افزایش قیمت نهادههای تولید است. به عنوان مثال میزان افزایش نرخ نهادههای تولید شرکت سایپا در سال 97 تا 99 به طور میانگین 248 درصد است، اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود 163 درصد است.
در ادامه، عشقی به ایرادهای شیوه قیمتگذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر میرسد نحوه قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکتهای خودروساز به جیب واسطهگران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکتهای خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد میدهد، با توجه به عدم شمولیت قیمتگذاری نهادههای تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمتگذاری خودرو مجدداً مورد بررسی کلی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمتگذاری توسط شورای رقابت خارج شود تا از زیانهای آتی شرکتهای خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید و فعالیت این شرکتها در آینده نیز تداوم داشته باشد.
درآمد عملیاتی ایران خودرو در 6 ماهه سال 1400 مبلغ 445.992 میلیارد ریال بوده و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 91 درصد افزایش داشته است. با توجه به رشد 62 درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، اما زیان خالص شرکت کاهشی 71 درصدی داشته و از 51.052 میلیارد ریال در سال گذشته به 14.957 میلیارد ریال در 6 ماهه سال جاری رسیده است.
ایران خودرو در تابستان فروش 251.52 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و نسبت به فروش 194.469 میلیارد ریالی در فصل بهار از رشدی 29 درصدی برخوردار بوده است. در مجموع ایران خودرو در 6 ماهه 49.635 میلیارد ریال معادل 165 ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 46 درصد کاهش داشته است. شایان ذکر است زیان دوره مشابه به ازای هر سهم 303 ریال بوده که عملکرد 6 ماهه نشان از روند رو به رشد این شرکت دارد.
نکته مهم این است که به اعتقاد کارشناسان بخش زیادی از زیان خودروسازان به موضوع قیمت گذاری دستوری باز میگردد. در همین راستا فاطمی امین وزیر صمت مخالفت خود با قیمت گذاری دستوری را اعلام کرده است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم طی نامهای به وزیر صمت به صف مخالفان قیمت گذاری دستوری خودرو پیوست.
عشقی در نامه خود به دکتر فاطمی امین نوشت: جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایهگذاران و فعالان بی شمار در صنعت مذکور، سیاستهای قیمتگذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوریکه الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکتهای خودروساز بهمنظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمتهای قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکتهای خودروساز شده به گونهای که مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای ایران خودرو و سایپا در سال 99 زیان خالص این شرکتها به ترتیب 155 هزار و 50 میلیارد و 57 هزار و 665 میلیارد ریال ثبت شده و همچنین زیان انباشته شرکتهای مذکور به ترتیب بالغ بر 299 هزار و 386 میلیارد و 150 هزار و 69 میلیارد ریال است.
در بخش دیگر این نامه آمده بود؛ علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخهای اعطایی به شرکتهای خودروساز و افزایش قیمت نهادههای تولید است. به عنوان مثال میزان افزایش نرخ نهادههای تولید شرکت سایپا در سال 97 تا 99 به طور میانگین 248 درصد است، اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود 163 درصد است.
در ادامه، عشقی به ایرادهای شیوه قیمتگذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر میرسد نحوه قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکتهای خودروساز به جیب واسطهگران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکتهای خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد میدهد، با توجه به عدم شمولیت قیمتگذاری نهادههای تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمتگذاری خودرو مجدداً مورد بررسی کلی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمتگذاری توسط شورای رقابت خارج شود تا از زیانهای آتی شرکتهای خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید و فعالیت این شرکتها در آینده نیز تداوم داشته باشد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها