کد خبر:
۱۴۲۸۲۷ ۱۷:۵۴
۱۴۰۰/۰۵/۰۵
شیوه ترخیص کامیون های کارکرده از گمرک تغییر کرد
پدال نیوز- رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: به منظور کاهش انباشت کامیون های کارکرده وارداتی در انبار گمرک مصوب شد که در مرحله ترخیص کامیونهای سه سال کار کرده نیازی به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده نباشد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس، چند سالی است فرآیند اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله کامیونهای فرسوده در کشور با مشکل روبرو شده و تقریباً متوقف است. این مسئله در کنار بالارفتن قیمت خودرو، مشکلاتی را برای کامیون داران به وجود آورده است.
برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژهای با عنوان «آیا کامیون داران میتوانند کامیون میلیاردی بخرند؟» خواستار تسریع در جایگزینی کامیون های فرسوده شدند.
در این مورد محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در مورد اینکه آیا کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد نیاز به گواهی اسقاط ندارند؟ اظهار داشت: چندی پیش این موضوع مطرح شد که الزام به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات، لغو شده است، این موضوع بر اساس نامهای بود که گمرک زده بود.
وی ادامه داد: طبق ماده 30 قانون احکام دائمی توسعهای کشور راجع به خودروهای فرسوده و واردات کامیونهای سه سال کارکرد، واردات کامیونهای سه سال کارکرد منوط به اسقاط یک خودرو است. این قانون مربوط به سال 95 است و آئین نامه بند 3 ماده 30 در 4 مهر 97 تصویب شده است.
مشهدی شریف ادامه داد: متن ماده 4 این آئین نامه اجرایی این است که واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون است که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی است. صراحت ماده 4 بیان میکند که باید یک کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته حتما اسقاط شود و واردات منوط به این مطلب است. این در واقع ماده 4 آئین نامه اجرایی بند ث ماده 30 احکام دائمی توسعهای کشور است.
به گفته وی، در تبصره 2 ماده 4 گفته شده است که به ازای اسقاط هر کامیون موضوع این ماده، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد کاهش مییابد. یعنی این اسقاط باعث میشود 25 درصد سود بازرگانی کم شود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده افزود: در 11 تیر امسال آقای مداحی معاون امور گمرکی برای جلوگیری از انباشت کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد پیشنهادی مطرح کرد، چرا که کامیونهای سه سال کارکرد فراوانی وارد گمرکات شده و انباشت شده اند و این موضوع باعث دردسر آنها شده است.
وی افزود: پیشنهاد این بود که شما برای شماره گذاری اسقاط، به خودرو نیاز دارید، اما برای ترخیص از گمرک نیاز نیست، بنابراین برای اینکه انبار گمرک مقداری خلوت شود، نیازی نمیبینیم که در مرحله ترخیص از گمرک، ماشین فرسودهای برای اسقاط ارائه شود، بگذارید آن را در شماره گذاری بگیرید، یعنی یک مرحله کار خود را سبک کردند.
مشهدی شریف گفت: در زمان شماره گذاری، اسقاط را مطرح می کنند که باید حتما انجام شده باشد، بنابراین لغو قانون اتفاق نیفتاده بلکه یک مرحله به عقب افتاده است.
برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژهای با عنوان «آیا کامیون داران میتوانند کامیون میلیاردی بخرند؟» خواستار تسریع در جایگزینی کامیون های فرسوده شدند.
در این مورد محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در مورد اینکه آیا کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد نیاز به گواهی اسقاط ندارند؟ اظهار داشت: چندی پیش این موضوع مطرح شد که الزام به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات، لغو شده است، این موضوع بر اساس نامهای بود که گمرک زده بود.
وی ادامه داد: طبق ماده 30 قانون احکام دائمی توسعهای کشور راجع به خودروهای فرسوده و واردات کامیونهای سه سال کارکرد، واردات کامیونهای سه سال کارکرد منوط به اسقاط یک خودرو است. این قانون مربوط به سال 95 است و آئین نامه بند 3 ماده 30 در 4 مهر 97 تصویب شده است.
مشهدی شریف ادامه داد: متن ماده 4 این آئین نامه اجرایی این است که واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون است که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی است. صراحت ماده 4 بیان میکند که باید یک کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته حتما اسقاط شود و واردات منوط به این مطلب است. این در واقع ماده 4 آئین نامه اجرایی بند ث ماده 30 احکام دائمی توسعهای کشور است.
به گفته وی، در تبصره 2 ماده 4 گفته شده است که به ازای اسقاط هر کامیون موضوع این ماده، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد کاهش مییابد. یعنی این اسقاط باعث میشود 25 درصد سود بازرگانی کم شود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده افزود: در 11 تیر امسال آقای مداحی معاون امور گمرکی برای جلوگیری از انباشت کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد پیشنهادی مطرح کرد، چرا که کامیونهای سه سال کارکرد فراوانی وارد گمرکات شده و انباشت شده اند و این موضوع باعث دردسر آنها شده است.
وی افزود: پیشنهاد این بود که شما برای شماره گذاری اسقاط، به خودرو نیاز دارید، اما برای ترخیص از گمرک نیاز نیست، بنابراین برای اینکه انبار گمرک مقداری خلوت شود، نیازی نمیبینیم که در مرحله ترخیص از گمرک، ماشین فرسودهای برای اسقاط ارائه شود، بگذارید آن را در شماره گذاری بگیرید، یعنی یک مرحله کار خود را سبک کردند.
مشهدی شریف گفت: در زمان شماره گذاری، اسقاط را مطرح می کنند که باید حتما انجام شده باشد، بنابراین لغو قانون اتفاق نیفتاده بلکه یک مرحله به عقب افتاده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها