کد خبر:
۱۴۲۷۶۳ ۱۰:۱۰
۱۴۰۰/۰۵/۰۴
عزم جزم رنو برای بازگشت به ایران
پدال نیوز: زمزمههای بازگشت شرکتهای خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریمها، این روزها بیش از گذشته به گوش میرسد.....
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : زمزمههای بازگشت شرکتهای خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریمها، این روزها بیش از گذشته به گوش میرسد و در این بین، عزم رنو برای برگشتن جدیتر از دیگر شرکتها است. در جلسهای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکتهای این کشور از جمله رنو و برخی قطعهسازان و طرفهای ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیتهایشان در ایران پساتحریم، بحث و گفت و گو کردهاند. در این بین، نماینده رنو تاکید کرده که تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران قطعی است. به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، نماینده رنو در این جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت این شرکت به ایران، بلاتکلیفی برجام و تحریم است و اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت.
در کنار رنو، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردهاند، منتها مشکل آنها نیز بلاتکلیفی برجام و تحریم است. در واقع اگر تحریمها به واسطه احیای برجام کنار بروند، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت. در این بین اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر به «دنیای اقتصاد» میگوید، فعلا خبری از پژوسیتروئن و برنامه این شرکت در ایران در دوران پساتحریم نیست.
اما عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامهای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت، با این حال موفق به اجرای آن نشد. رنو میخواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکتهای بخش خصوصی منعقد کرد. رنو در این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهایت نتوانست برنامهاش را در ایران عملی کند. یکسری کارشکنیها و حاشیهسازیها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد و سرانجام نیز با اعمال تحریمهای سختگیرانه آمریکا، رنوییها مجبور به ترک کشور شدند، بیآنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.
با وجود این تجربه ناخوشایند اما رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد، مخصوصا اینکه فعلا و تا مدتها احتمالا خبری از هموطنش پژوسیتروئن در کشور نخواهد بود و رنوییها میتوانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار گیرند. گفته میشود رنو با وجود تجربه ناخوشایند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ایران فعالیت کند. در برنامهریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقهای این شرکت نیز جای داشت و گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامههای خود گنجانده است. گفته میشود رنو قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.
در کنار رنو، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردهاند، منتها مشکل آنها نیز بلاتکلیفی برجام و تحریم است. در واقع اگر تحریمها به واسطه احیای برجام کنار بروند، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت. در این بین اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر به «دنیای اقتصاد» میگوید، فعلا خبری از پژوسیتروئن و برنامه این شرکت در ایران در دوران پساتحریم نیست.
اما عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامهای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت، با این حال موفق به اجرای آن نشد. رنو میخواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکتهای بخش خصوصی منعقد کرد. رنو در این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهایت نتوانست برنامهاش را در ایران عملی کند. یکسری کارشکنیها و حاشیهسازیها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد و سرانجام نیز با اعمال تحریمهای سختگیرانه آمریکا، رنوییها مجبور به ترک کشور شدند، بیآنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.
با وجود این تجربه ناخوشایند اما رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد، مخصوصا اینکه فعلا و تا مدتها احتمالا خبری از هموطنش پژوسیتروئن در کشور نخواهد بود و رنوییها میتوانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار گیرند. گفته میشود رنو با وجود تجربه ناخوشایند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ایران فعالیت کند. در برنامهریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقهای این شرکت نیز جای داشت و گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامههای خود گنجانده است. گفته میشود رنو قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها