کد خبر:
۱۴۰۳۰۵ ۰۹:۲۳
۱۴۰۰/۰۲/۲۶
از هفته آینده کلید میخورد
آغاز مالیاتستانی از خودروهای لوکس
پدال نیوز: مطابق با بودجه امسال، مالکان خودروهای لوکس از این پس ملزم به پرداخت مالیات هستند.......
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیایاقتصاد : مطابق با بودجه امسال، مالکان خودروهای لوکس از این پس ملزم به پرداخت مالیات هستند، اتفاقی که از هفته آینده و با آغاز شناسایی لوکسسواران، کلید میخورد. با تصمیم دولت و تایید مجلس، مقرر شد از امسال خودروهای به اصطلاح لوکس با قیمت بالای یک میلیارد تومان، مشمول مالیات شوند. در این مصوبه تاکید شد که خودروهای مشمول مالیات در خرداد مورد شناسایی قرار گیرند تا پروسه مالیاتگیری از مالکان آنها آغاز شود.
طبق مصوبه موردنظر، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات مربوطه را به خزانه دولت واریز کنند. بر این اساس، مالیات خودروهای تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان) یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان) ۲ درصد، تا مبلغ ۵/ ۴ میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان) ۳ درصد و نسبت به مازاد ۵/ ۴ میلیارد تومان هم ۴ درصد خواهد بود. با توجه به کف قیمت مالیاتگیری (یک میلیارد تومان) تقریبا هیچ خودروی تولید یا مونتاژ داخلی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات مربوطه مخصوص خودروهای وارداتی است که قیمت روز و سال ساخت یا ورود آنها ملاک میزان مالیات خواهد بود. گویا این مصوبه علاوهبر کسب درآمد برای دولت، هدف کنترل قیمت در بازار خودرو و مقابله با احتکار را نیز در خود جای داده که باید منتظر ماند و دید آیا جواب خواهد داد.
در گزارشی که دیروز «ایسنا» منتشر کرده، مالیات چندین خودرو محاسبه شده که اعداد و ارقام بسیار بالایی را نشان میدهد. گویا ملاک محاسبات «ایسنا» کل قیمت خودروها بوده، حال آنکه به گفته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ظاهر مصوبه نشان میدهد عدد مالیات را باید با توجه به مازاد قیمت خودروها نسبت به اعداد پایه حساب کرد. بهعنوان مثال، «ایسنا» مالیات هیوندایی آزرای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را ۴۹ میلیون تومان حساب کرده، یعنی ۲ درصد از قیمت کل؛ این در حالی است که به گفته دادفر، برای محاسبه مالیات باید از قیمت آزرا رقم ۵/ ۱ میلیارد تومان را کم کرد و آنگاه عدد مالیات را محاسبه کرد. با توجه به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با این شیوه محاسبه (مطابق با چیزی که در مصوبه آمده)، مالیات خودرو مورد مثال (آزرای ۵/ ۲ میلیارد تومانی) نسبت به مازاد ۵/ ۱ میلیاردی، ۲۰ میلیون تومان از آب در میآید. همچنین مالیات هیوندایی النترا که در حال حاضر بالغبر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، یک میلیون تومان محاسبه میشود. در مثالی دیگر، مالک خودرو بی ام و سه میلیارد تومانی، با توجه به مازاد ۵/ ۱ میلیاردیاش، باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بدهد. همچنین مالک خودروی رنو کولئوس ۲ میلیاردی نیز مشمول مالیاتی ۱۰ میلیون تومانی میشود.
طبق مصوبه موردنظر، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات مربوطه را به خزانه دولت واریز کنند. بر این اساس، مالیات خودروهای تا یک و نیم میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک میلیارد تومان) یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان) ۲ درصد، تا مبلغ ۵/ ۴ میلیارد تومان (نسبت به مازاد سه میلیارد تومان) ۳ درصد و نسبت به مازاد ۵/ ۴ میلیارد تومان هم ۴ درصد خواهد بود. با توجه به کف قیمت مالیاتگیری (یک میلیارد تومان) تقریبا هیچ خودروی تولید یا مونتاژ داخلی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات مربوطه مخصوص خودروهای وارداتی است که قیمت روز و سال ساخت یا ورود آنها ملاک میزان مالیات خواهد بود. گویا این مصوبه علاوهبر کسب درآمد برای دولت، هدف کنترل قیمت در بازار خودرو و مقابله با احتکار را نیز در خود جای داده که باید منتظر ماند و دید آیا جواب خواهد داد.
در گزارشی که دیروز «ایسنا» منتشر کرده، مالیات چندین خودرو محاسبه شده که اعداد و ارقام بسیار بالایی را نشان میدهد. گویا ملاک محاسبات «ایسنا» کل قیمت خودروها بوده، حال آنکه به گفته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ظاهر مصوبه نشان میدهد عدد مالیات را باید با توجه به مازاد قیمت خودروها نسبت به اعداد پایه حساب کرد. بهعنوان مثال، «ایسنا» مالیات هیوندایی آزرای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را ۴۹ میلیون تومان حساب کرده، یعنی ۲ درصد از قیمت کل؛ این در حالی است که به گفته دادفر، برای محاسبه مالیات باید از قیمت آزرا رقم ۵/ ۱ میلیارد تومان را کم کرد و آنگاه عدد مالیات را محاسبه کرد. با توجه به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با این شیوه محاسبه (مطابق با چیزی که در مصوبه آمده)، مالیات خودرو مورد مثال (آزرای ۵/ ۲ میلیارد تومانی) نسبت به مازاد ۵/ ۱ میلیاردی، ۲۰ میلیون تومان از آب در میآید. همچنین مالیات هیوندایی النترا که در حال حاضر بالغبر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، یک میلیون تومان محاسبه میشود. در مثالی دیگر، مالک خودرو بی ام و سه میلیارد تومانی، با توجه به مازاد ۵/ ۱ میلیاردیاش، باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بدهد. همچنین مالک خودروی رنو کولئوس ۲ میلیاردی نیز مشمول مالیاتی ۱۰ میلیون تومانی میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش