آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۳۳۳۰
۱۵:۱۶
۱۳۹۴/۰۹/۲۸

تاثیر وام 25 میلیونی در آلودگی هوا

پدال نیوز: ماجرا و حواشی وام 25 میلیون تومانی که بانک مرکزی با هزینه‌ای بالغ بر 2500 میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار داد تا انبارهای آنها تخلیه شود تمامی ندارد. این بار صدای مسئولان از اثرگذاری این طرح در افزایش آلودگی هوا و نادیده گرفته شدن سایر بخش های حمل و نقل که می توانست با این تسهیلات ترمیم شده و از آلودگی موجود بکاهد، درآمد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، شدت آلودگی هوا در برخی بخش های کشور به ویژه تهران در روزهای اخیر موجب اعلام شرایط اضطراری و تعطیلی مدارس در پایتخت شده است. به روال همیشگی و هرساله با چنین رخ دادی پیدا کردن عامل موثر و تشدید کننده شرایط موجود از سوی مدیران و کارشناسان شروع شده و هر یک دلیلی در این رابطه اعلام کرده اند.

این در حالی است که قناعتی -عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران- در این رابطه به وام 25 میلیون تومانی که اخیرا بانک مرکزی در قابل بسته تسریع رونق اقتصادی ارئه کرد، اشاره داشته است.

وی با انتقاد از بودجه محدود حمل و نقل برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد که اگر دولت و سایر سازمان‌ها درصدی از اعتبارات خود را به سلامتی مردم در راستای کاهش آلودگی هوا تخصیص می‌ دادند الان در وضعیت هشدار قرار نداشتیم.

وی البته از تصمیمات غلطی که عاملی فزاینده برای افزایش آلودگی هوا هستند سخن گفته و از جمله آنها به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو اشاره داشته است. قناعتی تاکید دارد که نه تنها دستگاه‌های دولتی کمکی به کاهش آلودگی هوا ندارند بلکه تصمیمات غلط آنها از جمله پرداخت وام 25 میلیونی خودرو به این موضوع دامن می زند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اعلام اینکه این انتظار وجود داشت تا پولی که خرج تسهیلات خودرو شد به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می کرد، عنوان کرده است که دولت می‌توانست این وام 25 میلیونی را به نوسازی تاکسی‌های فرسوده بپردازد و یا حداقل می‌توانست این پول را برای خرید واگن در اختیار شهرداری قرار دهد تا مشکلات قطارهای مترو حل شود.

اظهارت این عضو شورای شهر، در حالی مطرح می شود که در جریان اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی و سیاست اعتباری بانک مرکزی برای رونق تولید، با هماهنگی این بانک ، وزارت صنعت و خودرو سازان تامین مالی 110 هزار دستگاه از سوی بانک مرکزی انجام شد و در همین جریان خودرو سازان 130 هزار خودرو را به فروش رسانند. این حجم بالای خودور به یکیاره و در نهایت تا دوره‌ای دوماهه تحویل مشتریان و وارد فضای شهر به ویژه تهران با حجم فعلی آلودگی هوا می شود . این در حالی است که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و خودروسازان تاکنون حدود 50 هزار دستگاه در کمتر از یک ماه گذشته تحویل مشتریان شده و به فضای شهری وارد شده‌اند.

پرداخت تسهیلات ویژه برای فروش خودروسازان با سود نایاب 16 درصدی در شبکه بانکی، پیش از اعتراض شورای شهر انتقادات دیگری از سوی بخش‌های مختلف از جمله مسکن و سایر حوزه‌های تولیدی را نیز در برداشت و معتقد بودند که بجای تخصیص این منابع چند هزار میلیاردی به خودرو سازان باید در اختیار سایر بخش‌های محرک و پیشران اقتصاد قرار می گرفت.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو