کد خبر:
۱۲۳۸۴۴ ۱۳:۴۹
۱۳۹۹/۰۲/۲۱
بساط «رانت» و «دلالی» برچیده میشود
پیشنهاد رئیس قوه قضاییه برای ساماندهی بازار خودرو
پدال نیوز- معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بهتازگی رئیس قوه قضائیه پیرامون حل مشکلات بازار خودرو پیشنهادی داده که بررسی کارشناسانه روی آن درحال انجام است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس، سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در رابطه با نوسانات قیمت خودرو و گرانی آن در روزهای اخیر گفت: متاسفانه اکنون به خودرو به عنوان کالای سرمایهای نگاه می شود و برخی خودرو را به عنوان یک کالای سرمایهای خریداری میکنند و حتی احساس میکنند که خودرو میتواند مانند دلار و سکه باشد.
وی ادامه داد: بنابراین تقاضای واقعی مصرف کننده اکنون وجود ندارد و به همین دلیل ما پیگیر ماجرا هستیم و اوضاع را بررسی میکنیم حتی در برخی از بررسی ها دیدهایم که 10 هزار خودرو در انباری دپو شده است و فکر می کردیم خودرو احتکار نمی شود ولی دیدیم این اتفاق ممکن است بیفتد.
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و در واقع یک رانت وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آنها اصلاح شود.
وی ادامه داد: در همین زمینه یک دستوری را آیت الله رئیسی به عنوان پیشنهاد ارایه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس عرضه شود.
وی گفت: عملاً ما می بینیم مردم نمی توانند وارد سایت های ثبتنامخودرو شوند اما اگر خودرو در بورس بیاید با کارهای کارشناسی انجام شده هم تولید افزایش می یابد و هم قیمت کاذب خودرو از بین می رود.
عمرانی گفت: در حال حاضر کارخانجات خودروسازی تولید خود را به واسطه تحریم به سمت بومیسازی بردهاند و در رصد یکی از کارخانههای خودروسازی می بینیم خیلی از قطعات اکنون بومی سازی شده است.
این معاون دادستان کشور گفت: سال گذشته بعد از فراز و نشیبی که در بازار خودرو شاهد بودیم، اوضاع به سمت اتفاقات ناگوار میرفت که خوشبختانه با تغییرات مدیریتی و کمک سیستم قضایی، کارخانجات به جایی رسیدند که تولیدشان خوب شد اما در بهمن ماه به دلیل شیوع کرونا که روی اقتصاد اثر سو گذاشت، این صنعت نیز آسیب دید در حالیکه قبل از کرونا تولیدات یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی به 40 هزار خودرو درماه رسیده بود و اگر این روند ادامه مییافت بازار قطعاً اشباع می شد.
عمرانی گفت: متاسفانه اکنون خودرو از سایر بازارها تاثیر می گیرد و درعین حال عدهای با خودرو سرمایهگذاری میکنند و به همین دلیل عطش خرید وجود دارد.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از نیاز، خودرو در حال تولید است، تاکید کرد: باید تنظیم بازار اتفاق بیفتد و رانتی که وجود دارد از بین برود این در حالی است که اکنون قیمتهای کلانی در بازار وجود دارد در حالی که باید بازار خودرو به سمت تولید برود نه دلال سازی.
وی ادامه داد: بنابراین تقاضای واقعی مصرف کننده اکنون وجود ندارد و به همین دلیل ما پیگیر ماجرا هستیم و اوضاع را بررسی میکنیم حتی در برخی از بررسی ها دیدهایم که 10 هزار خودرو در انباری دپو شده است و فکر می کردیم خودرو احتکار نمی شود ولی دیدیم این اتفاق ممکن است بیفتد.
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و در واقع یک رانت وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آنها اصلاح شود.
وی ادامه داد: در همین زمینه یک دستوری را آیت الله رئیسی به عنوان پیشنهاد ارایه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس عرضه شود.
وی گفت: عملاً ما می بینیم مردم نمی توانند وارد سایت های ثبتنامخودرو شوند اما اگر خودرو در بورس بیاید با کارهای کارشناسی انجام شده هم تولید افزایش می یابد و هم قیمت کاذب خودرو از بین می رود.
عمرانی گفت: در حال حاضر کارخانجات خودروسازی تولید خود را به واسطه تحریم به سمت بومیسازی بردهاند و در رصد یکی از کارخانههای خودروسازی می بینیم خیلی از قطعات اکنون بومی سازی شده است.
این معاون دادستان کشور گفت: سال گذشته بعد از فراز و نشیبی که در بازار خودرو شاهد بودیم، اوضاع به سمت اتفاقات ناگوار میرفت که خوشبختانه با تغییرات مدیریتی و کمک سیستم قضایی، کارخانجات به جایی رسیدند که تولیدشان خوب شد اما در بهمن ماه به دلیل شیوع کرونا که روی اقتصاد اثر سو گذاشت، این صنعت نیز آسیب دید در حالیکه قبل از کرونا تولیدات یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی به 40 هزار خودرو درماه رسیده بود و اگر این روند ادامه مییافت بازار قطعاً اشباع می شد.
عمرانی گفت: متاسفانه اکنون خودرو از سایر بازارها تاثیر می گیرد و درعین حال عدهای با خودرو سرمایهگذاری میکنند و به همین دلیل عطش خرید وجود دارد.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از نیاز، خودرو در حال تولید است، تاکید کرد: باید تنظیم بازار اتفاق بیفتد و رانتی که وجود دارد از بین برود این در حالی است که اکنون قیمتهای کلانی در بازار وجود دارد در حالی که باید بازار خودرو به سمت تولید برود نه دلال سازی.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها