کد خبر:
۱۱۷۳۶۶ ۱۴:۴۴
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دبیر انجمن خودروسازان:
واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ضروری است
پدال نیوز: اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونهای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، میتواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونهای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، میتواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند.
او ادامه داد:در حال حاضر میزان سهام دولت در شرکت ایران خودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد است، اما در همه امور جزئی و کلی این شرکت ها که مهمترین آن قیمت گذاری است، دخالت دارد و این رویه موجب زیان صنعت خودرو کشور شده است.
به گفته نعمت بخش، سال گذشته هر کدام از شرکتهای بزرگ خودروساز ۸ هزار میلیارد تومان ضرر داشتهاند و طی ۶ ماهه امسال نیز زیان هر کدام از این شرکتها حدود ۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: خودروساز باید سود داشته باشد تا آن را صرف خرید ماشین آلات به روز دنیا و بهبود کیفیت محصول خود کند، اما روند فعلی قیمت گذاری خودرو سود حاصل از این بخش را تنها به جیب دلالان و واسطهها میرساند و در این شرایط، هم خودروساز و هم مصرف کننده متضرر میشوند.
نعمت بخش تصریح کرد: در صورت واگذاری کامل خودروسازان باید دولت از اموری همچون تعیین قیمت دست بردارد و پیشنهاد ما در این شرایط تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار است.
او در پاسخ به این سوال که آیا این روش باعث گرانتر شدن قیمتها میشود، گفت: خیر، در حال حاضر ۷۰ درصد از افراد به قصد سرمایه گذاری، خودرو میخرند و اگر قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شود، بسیاری از واسطهها حذف شده و با توجه به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، قیمتها هم متعادل خواهد شد.
او ادامه داد: اگر صنعت خودرو کشور به سوددهی برسد با پرداخت به موقع بدهی قطعه سازان، این صنعت هم رشد خواهد کرد همچنین سود صنعت خودرو مشخص و شفاف است و درصورتی که زیاد باشد مالیات آن پرداخت میشود، اما در حال حاضر سود این بخش به جیب دلالانی میرود که حتی یک ریال مالیات هم نمیپردازند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
او ادامه داد:در حال حاضر میزان سهام دولت در شرکت ایران خودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد است، اما در همه امور جزئی و کلی این شرکت ها که مهمترین آن قیمت گذاری است، دخالت دارد و این رویه موجب زیان صنعت خودرو کشور شده است.
به گفته نعمت بخش، سال گذشته هر کدام از شرکتهای بزرگ خودروساز ۸ هزار میلیارد تومان ضرر داشتهاند و طی ۶ ماهه امسال نیز زیان هر کدام از این شرکتها حدود ۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: خودروساز باید سود داشته باشد تا آن را صرف خرید ماشین آلات به روز دنیا و بهبود کیفیت محصول خود کند، اما روند فعلی قیمت گذاری خودرو سود حاصل از این بخش را تنها به جیب دلالان و واسطهها میرساند و در این شرایط، هم خودروساز و هم مصرف کننده متضرر میشوند.
نعمت بخش تصریح کرد: در صورت واگذاری کامل خودروسازان باید دولت از اموری همچون تعیین قیمت دست بردارد و پیشنهاد ما در این شرایط تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار است.
او در پاسخ به این سوال که آیا این روش باعث گرانتر شدن قیمتها میشود، گفت: خیر، در حال حاضر ۷۰ درصد از افراد به قصد سرمایه گذاری، خودرو میخرند و اگر قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شود، بسیاری از واسطهها حذف شده و با توجه به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، قیمتها هم متعادل خواهد شد.
او ادامه داد: اگر صنعت خودرو کشور به سوددهی برسد با پرداخت به موقع بدهی قطعه سازان، این صنعت هم رشد خواهد کرد همچنین سود صنعت خودرو مشخص و شفاف است و درصورتی که زیاد باشد مالیات آن پرداخت میشود، اما در حال حاضر سود این بخش به جیب دلالانی میرود که حتی یک ریال مالیات هم نمیپردازند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها