آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۱۶۲۶۶
۱۵:۳۴
۱۳۹۸/۱۰/۰۴
فرسودگی 8 میلیون خودرو تا سال 1404

کوتاهی خودروسازان در اسقاط خودروهای فرسوده

پدال نیوز: عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: خودروسازان موظفند معادل 25 درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند اما حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ سید یدالله مرتضوی در یک نشست خبری با بیان اینکه عمر مفید خودروها در برخی کشورها 5 سال است، اظهار داشت: در ایران سن فرسودگی خودروها 20 سال تعیین شده که هر چند تلاش‌هایی برای کاهش این عدد صورت گرفته اما هیچ وقت به  نتیجه نرسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه تا سال 92 حدود 100 مرکز اسقاط در کشور داشتیم، افزود: ظرفیت این مراکز سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو بود که هیچ وقت تمام این ظرفیت فعال نشد به طوری که در طول سال بیشتر از 250 تا 300 هزار دستگاه خودرو اسقاط نشده است.
 
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط تصریح کرد: در این شرایط 120 مرکز دیگر نیز به تعداد مراکز اسقاط اضافه شد و در همین حال واردات خودرو نیز کاملاً قطع شد. از سویی خودروسازان داخلی نیز نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده اقدام نمی‌کنند که این مسائل باعث شد تا مراکز اسقاط با تعطیلی روبرو شوند و  15 هزار نفر کارگر این مراکز بیکار شوند.
 
وی با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به صورت یک طرفه توسط بخشنامه آقای شریعتمداری وزیر سابق صنعت ملغی شد، گفت: بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز اسقاط صورت گرفته که در حال حاضر بلااستفاده هستند.
 
مرتضوی توضیح داد: دولت بدون انجام کارشناسی، ظرفیت این مراکز را با این بهانه که می‌خواهد میزان اسقاط خودرو را افزایش دهد، بالا برد و به این ترتیب به چند نفر نورچشمی خود برای ایجاد مراکز اسقاط مجوز داد، در حالی که نباید در این زمینه انحصاری وجود داشته باشد در عین حال برای ایجاد مراکز جدید نیز باید ظرفیت سنجی صورت می‌گرفت.
 
به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط در حال حاضر کمتر از 5 درصد ظرفیت مراکز اسقاط کشور فعال است که دولت باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.
 
وی ادامه داد:‌ طبق قانون خودروسازان بر اساس حجم موتور خودروهای تولیدی باید به ازای تولید هر خودرو، بین یک تا 8 خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.
 
به گفته وی از ابتدای اجرای قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تا کنون کمتر از 2  میلیون دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده که حدود 85 درصد آن توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده کشور به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو