کد خبر:
۱۰۹۷۱۹ ۱۰:۰۲
۱۳۹۸/۰۶/۰۶
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور:
هیچ کس خودرو اسقاط نمیکند
پدال نیوز- رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور گفت: تقریبا تمامی مراکز اسقاط کشور تعطیل شدهاند و برای این قضیه باید راه حلی اندیشیده شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از گسترش نیوز ، حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور درباره وضعیت اسقاط خودرو گفت: دلیل عدم انجام اسقاط این است که دولت به هچ وجه بودجهای برای این کار اختصاص نمیدهد و گفته میشود بودجهای وجود ندارد. در نتیجه با افزایش قیمت خودرو و به تبع آن گران شدن خودروی فرسوده، هیچ فردی به سمت اسقاط خودرو یا دریافت گواهی 2 الی 2.5 میلیون تومانی نمیرود. در نتیجه صاحب خودرو ترجیح میدهد با همان وسیله نقلیه به کار خود ادامه دهد.
80 هزار گواهی اسقاط بلاتکلیف
وی ادامه داد: آخرین مصوبه گواهی اسقاط مربوط به سال 1388 است و این بدان معنا است که 10 سال گذشته دولت قیمتی برای گواهی اسقاط تعیین کرده و از آن زمان تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. در حال حاضر نیز حدود 80 هزار گواهی روی دست مراکز اسقاط مانده و دولت نیز هیچ فکری برای آن نمیکند. به طور کلی باید گفت که هزینه گواهی اسقاط توسط بازار معین میشود و قیمت مشخصی ندارد. به عنوان مثال ما خودروی فرسوده را به هر قیمتی که بخریم رقم آن همان مبلغ گواهی اسقاط خواهد بود.
عدم اسقاط تاکسیها
گودرزی درباره اسقاط تاکسیها اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص وسایل نقلیه عمومی و تاکسیها نیز اسقاط انجام نمیشود زیرا جایگزینی برای آنها وجود ندارد. قیمت آنقدر بالا است که راننده تاکسی قدرت خرید ندارد در نتیجه اسقاط نیز صورت نمیپذیرد. بحث خودروهای کارکرده نیز پیش کشیده شده است تا رانندههای تاکسی آنها راخریداری کنند اما این طرح نیز به نتیجه نرسیده است. تاکسی، خودروی ویژه کار است بنابراین نمیتوان آن را با یک خودروی کارکرده جایگزین کرد.
دریافت گواهی از برجسازان
وی درباره راه حل برطرف کردن مشکل مراکز اسقاط گفت: راه حل خروج از اوضاع موجود این است که دولت اگر متولی اسقاط است و میخواهد از مصرف بیرویه سوخت و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند باید سرمایهگذاری در این زمینه انجام دهد. اما اگر دولت نمیخواهد هزینه کند مانند سایر اصناف دخالتی نکند تا ما برنامهریزیهای لازم را داشته باشیم. به زودی نیز هوا به سمت سردی خواهد رفت و آلودگی کلانشهرها شروع میشود و باید از همین حالا راهکارهایی در نظر گرفته شود. در کلانشهرها برجسازی زیاد شده و به ازای هر پارکینگ شهرداری میتواند یک گواهی اسقاط از برجساز طلب کند. این کار باعث جلوگیری از آلودگی کلانشهرها میشود و یکی از طرحهای مورد نظر ما است.
تردد بیش از 2 میلیون خودروی فرسوده در کشور
گودرزی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 170 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکند. اگر این خودروها روزانه در سطح شهرها تردد نکند حدود 17 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. این نکته را باید گفت که معاینه فنی تاثیراتی میگذارد اما میزان آن بالا نیست. لازم به ذکر است که تاکسیها پس از 10 سال و خودروهای شخصی بعد از 20 سال باید اسقاط شوند.
80 هزار گواهی اسقاط بلاتکلیف
وی ادامه داد: آخرین مصوبه گواهی اسقاط مربوط به سال 1388 است و این بدان معنا است که 10 سال گذشته دولت قیمتی برای گواهی اسقاط تعیین کرده و از آن زمان تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. در حال حاضر نیز حدود 80 هزار گواهی روی دست مراکز اسقاط مانده و دولت نیز هیچ فکری برای آن نمیکند. به طور کلی باید گفت که هزینه گواهی اسقاط توسط بازار معین میشود و قیمت مشخصی ندارد. به عنوان مثال ما خودروی فرسوده را به هر قیمتی که بخریم رقم آن همان مبلغ گواهی اسقاط خواهد بود.
عدم اسقاط تاکسیها
گودرزی درباره اسقاط تاکسیها اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص وسایل نقلیه عمومی و تاکسیها نیز اسقاط انجام نمیشود زیرا جایگزینی برای آنها وجود ندارد. قیمت آنقدر بالا است که راننده تاکسی قدرت خرید ندارد در نتیجه اسقاط نیز صورت نمیپذیرد. بحث خودروهای کارکرده نیز پیش کشیده شده است تا رانندههای تاکسی آنها راخریداری کنند اما این طرح نیز به نتیجه نرسیده است. تاکسی، خودروی ویژه کار است بنابراین نمیتوان آن را با یک خودروی کارکرده جایگزین کرد.
دریافت گواهی از برجسازان
وی درباره راه حل برطرف کردن مشکل مراکز اسقاط گفت: راه حل خروج از اوضاع موجود این است که دولت اگر متولی اسقاط است و میخواهد از مصرف بیرویه سوخت و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند باید سرمایهگذاری در این زمینه انجام دهد. اما اگر دولت نمیخواهد هزینه کند مانند سایر اصناف دخالتی نکند تا ما برنامهریزیهای لازم را داشته باشیم. به زودی نیز هوا به سمت سردی خواهد رفت و آلودگی کلانشهرها شروع میشود و باید از همین حالا راهکارهایی در نظر گرفته شود. در کلانشهرها برجسازی زیاد شده و به ازای هر پارکینگ شهرداری میتواند یک گواهی اسقاط از برجساز طلب کند. این کار باعث جلوگیری از آلودگی کلانشهرها میشود و یکی از طرحهای مورد نظر ما است.
تردد بیش از 2 میلیون خودروی فرسوده در کشور
گودرزی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 170 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکند. اگر این خودروها روزانه در سطح شهرها تردد نکند حدود 17 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. این نکته را باید گفت که معاینه فنی تاثیراتی میگذارد اما میزان آن بالا نیست. لازم به ذکر است که تاکسیها پس از 10 سال و خودروهای شخصی بعد از 20 سال باید اسقاط شوند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش