تدابیری برای اپلیکیشنهای حمل و نقلی در صورت سهمیه بندی سوخت
پدال نیوز- یک کارشناس انرژی گفت:در صورت برقراری نظام سهمیه بندی سوخت، دولت باید شرایط ویژه ای را برای اپلیکیشنهای حمل و نقلی در نظر بگیرد. در این راستا می توان گزینه استفاده از سی ان جی را فعال کرد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از مهر ، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به الزام استفاده از کارت سوخت در روند سوختگیری گفت: در نتیجه این اقدام، می توان آمار شفاف و دقیقی - که پایه و اساس هر گونه برنامه ریزی اقتصادی به شمار می رود - در اختیار داشت و استفاده درست از کارت سوخت در فرآیند سوخت گیری می تواند به مدیریت مصرف سوخت کمک کند.
وی افزود: روند تخصیص یارانه انرژی در حال حاضر ناعادلانه است، چرا که دهک دهم حدود 10 تا 11 برابر دهک نخست که افراد با توان مالی کمتر را شامل می شود، از یارانه پنهان انرژی در کشور بهره می برند. یکی از راهکارهایی که می توانیم عدالت بیشتری را در تخصیص یارانه سوخت برقرار کنیم، استفاده منطقی از کارت سوخت است.
به گفته شریعتی در صورت برقراری نظام سهمیه بندی سوخت، دولت باید شرایط ویژه ای را برای اپلیکیشن حمل و نقلی در نظر بگیرد. در این راستا می توان گزینه استفاده از سی ان جی و ال پی جی را به طور کامل فعال کرد تا سبد سوختی متنوعی در اختیار داشته باشیم.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه با توجه به فعال نبودن نظام سهمیه بندی، آغاز روند استفاده از کارت سوخت الزامی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند، توضیح داد: می توان برای ایجاد این الزام، شرایطی را طراحی کرد که هر خودرو بدون کارت سوخت بیش از یک یا دو مرتبه امکان سوختگیری آن هم به صورت محدود نداشته باشد یا در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه، کارمزدی برای آن به جایگاه دار بپردازد.
وی اظهار داشت: باید روش تخصیص سهمیه سوخت را نیز اصلاح کنیم. یکی از این روش ها می تواند تخصیص سوخت به خودروی سرپرست خانوار باشد. به این ترتیب هر خانواده بابت تنها یک خودرو سهمیه دریافت می کند که می تواند مقدارش مناسب تر از قبل و متناسب با جمعیت و نیاز خانواده باشد؛ چرا که دلیلی ندارد خانواده ای که توان مالی در اختیار داشتن چندین خودرو را دارد برای همه آنها سوختی با نرخ هزار تومان دریافت کند و عملا کارت همه را برای یک خودرو استفاده نماید. همچنین در این روش باید سهمیه خودروهای لوکس و خارجی را قطع کرد تا شاهد عدالت بیشتری باشیم.
شریعتی در پایان بهترین روش برای کاهش فشار تحریم صادرات نفت کشور را توسعه صنایع پالایشی عنوان کرد و ادامه داد: صادرات فرآورده های نفتی محدودیت کمتری نسبت به صادرات نفت خام دارد از طرفی شناسایی آن دشوارتر و ارزش افزوده ایجاد شده آن بیشتر از صادرات نفت خام است. در همین راستا عرضه بنزین در بورس انرژی مشروط بر اینکه توسط شرکت های صوری و کاغذی خریداری نشود، قطعا مثمر ثمر خواهد بود.
وی افزود: روند تخصیص یارانه انرژی در حال حاضر ناعادلانه است، چرا که دهک دهم حدود 10 تا 11 برابر دهک نخست که افراد با توان مالی کمتر را شامل می شود، از یارانه پنهان انرژی در کشور بهره می برند. یکی از راهکارهایی که می توانیم عدالت بیشتری را در تخصیص یارانه سوخت برقرار کنیم، استفاده منطقی از کارت سوخت است.
به گفته شریعتی در صورت برقراری نظام سهمیه بندی سوخت، دولت باید شرایط ویژه ای را برای اپلیکیشن حمل و نقلی در نظر بگیرد. در این راستا می توان گزینه استفاده از سی ان جی و ال پی جی را به طور کامل فعال کرد تا سبد سوختی متنوعی در اختیار داشته باشیم.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه با توجه به فعال نبودن نظام سهمیه بندی، آغاز روند استفاده از کارت سوخت الزامی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند، توضیح داد: می توان برای ایجاد این الزام، شرایطی را طراحی کرد که هر خودرو بدون کارت سوخت بیش از یک یا دو مرتبه امکان سوختگیری آن هم به صورت محدود نداشته باشد یا در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه، کارمزدی برای آن به جایگاه دار بپردازد.
وی اظهار داشت: باید روش تخصیص سهمیه سوخت را نیز اصلاح کنیم. یکی از این روش ها می تواند تخصیص سوخت به خودروی سرپرست خانوار باشد. به این ترتیب هر خانواده بابت تنها یک خودرو سهمیه دریافت می کند که می تواند مقدارش مناسب تر از قبل و متناسب با جمعیت و نیاز خانواده باشد؛ چرا که دلیلی ندارد خانواده ای که توان مالی در اختیار داشتن چندین خودرو را دارد برای همه آنها سوختی با نرخ هزار تومان دریافت کند و عملا کارت همه را برای یک خودرو استفاده نماید. همچنین در این روش باید سهمیه خودروهای لوکس و خارجی را قطع کرد تا شاهد عدالت بیشتری باشیم.
شریعتی در پایان بهترین روش برای کاهش فشار تحریم صادرات نفت کشور را توسعه صنایع پالایشی عنوان کرد و ادامه داد: صادرات فرآورده های نفتی محدودیت کمتری نسبت به صادرات نفت خام دارد از طرفی شناسایی آن دشوارتر و ارزش افزوده ایجاد شده آن بیشتر از صادرات نفت خام است. در همین راستا عرضه بنزین در بورس انرژی مشروط بر اینکه توسط شرکت های صوری و کاغذی خریداری نشود، قطعا مثمر ثمر خواهد بود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها