کد خبر:
۱۰۸۳۸۰ ۱۱:۳۰
۱۳۹۸/۰۵/۰۹
وقت صلح ابرقطعه سازان
بررسی ریشه های اختلاف میان قطعه سازان عظام و کروز
پدال نیوز: دو ابرقطعه ساز ایران این روزها تا می توانند، مستقیم و غیر مستقیم، علنی و پشت پرده از خجالت یکدیگر در می آیند تا هم اتهامات وارده به فعالان قطعه سازی را از سر خود باز کنند و هم نشان دهند برتر هستند و سالم تر کار می کنند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خودرونامه، دو ابرقطعه ساز ایران این روزها تا می توانند، مستقیم و غیر مستقیم، علنی و پشت پرده از خجالت یکدیگر در می آیند تا هم اتهامات وارده به فعالان قطعه سازی را از سر خود باز کنند و هم نشان دهند برتر هستند و سالم تر کار می کنند.
صحبت از کروز و عظام است، دو قطعه ساز خیلی بزرگ کشور که گزاف نیست اگر بگوییم حیات خودروسازی ایران به آنها وابسته است. این دو ابرقطعه ساز اگرچه در گذشته نیز رقابتی داغ با یکدیگر داشته اند، اما این روزها که بحث خرید سهام خودروسازان مطرح است، دعوایشان را علنی کرده اند و ابایی از تخریب یکدیگر ندارند. اما آیا این مدل رقابت با اصول حرفه ای قرابت دارد؟ آیا راه بهتری برای نشان دادن توانایی ها و اینکه کدام یک برتر هستند، نیست؟
خودروسازی ایران یک سال است که در دره تحریم قرار گرفته و با انبوهی از چالش ها و مشکلات دست و پنجه نرم می کند و این وسط، فقط دعوای قطعه سازان را کم داشت که آن هم اضافه شد. در روزهایی که اتحاد و هماهنگی رمز عبور از تبعات تحریم یا حداقل کمرنگ کردن مشکلات آن است، جدال کروز و عظام، دمیدن در آتش چالش هاست. هر یک از این دو مجموعه قطعه ساز، توانایی های خاص و منحصر به فردی دارند که اتفاقا نزدیک شدن شان به یکدیگر می تواند خودروسازی کشور را حداقل در بحث تامین قطعات داخلی از بحران نجات دهد. این در حالی است که بالا گرفتن اختلافات سبب شده صنعت خودرو نیز از این ناحیه متضرر و این زیان دامان مشتریان را نیز بگیرد. در همین بحث داخلی سازی قطعات، اختلافات موجود سبب شد برخی قطعه سازان به این پروژه ورود نکنند، آن هم در حالی که از توانایی بالایی برای به سرانجام رساندنش برخوردار هستند. در اینکه دو ابرقطعه ساز باید با یکدیگر رقابت کنند، تردیدی نیست و اصلا کار درست نیز همین است، اما اینکه رقابت جای خود را به تخریب و افشاگری بدهد (از سوی هر کدام از طرفین دعوا)، نه کمکی به کروز و عظام خواهد کرد و نه به خودروسازی. اینکه می گویند ایرانی ها تمایلی به کار جمعی ندارند به وضوح در ماجرای عظام و کروز به چشم می آید، چه آنکه این دو به جای اتحاد و در عین حال رقابت سالم، جنگ و جدل با یکدیگر را در پیش گرفته اند و ظاهرا کوتاه بیا هم نیستند. به نظر می رسد پس از این همه جدال و پرده دری، دیگر وقت آن رسیده که ابرقطعه سازان راه صلح و آشتی را پیش بگیرند تا هم تمرکزشان روی فعالیت اصلی (قطعه سازی) بالا برود و هم صنعت خودرو از پس اتحاد یا حداقل آتش بس آنها منتفع شود. آیا دود سفید از قلعه قطعه سازان بلند خواهد شد؟
صحبت از کروز و عظام است، دو قطعه ساز خیلی بزرگ کشور که گزاف نیست اگر بگوییم حیات خودروسازی ایران به آنها وابسته است. این دو ابرقطعه ساز اگرچه در گذشته نیز رقابتی داغ با یکدیگر داشته اند، اما این روزها که بحث خرید سهام خودروسازان مطرح است، دعوایشان را علنی کرده اند و ابایی از تخریب یکدیگر ندارند. اما آیا این مدل رقابت با اصول حرفه ای قرابت دارد؟ آیا راه بهتری برای نشان دادن توانایی ها و اینکه کدام یک برتر هستند، نیست؟
خودروسازی ایران یک سال است که در دره تحریم قرار گرفته و با انبوهی از چالش ها و مشکلات دست و پنجه نرم می کند و این وسط، فقط دعوای قطعه سازان را کم داشت که آن هم اضافه شد. در روزهایی که اتحاد و هماهنگی رمز عبور از تبعات تحریم یا حداقل کمرنگ کردن مشکلات آن است، جدال کروز و عظام، دمیدن در آتش چالش هاست. هر یک از این دو مجموعه قطعه ساز، توانایی های خاص و منحصر به فردی دارند که اتفاقا نزدیک شدن شان به یکدیگر می تواند خودروسازی کشور را حداقل در بحث تامین قطعات داخلی از بحران نجات دهد. این در حالی است که بالا گرفتن اختلافات سبب شده صنعت خودرو نیز از این ناحیه متضرر و این زیان دامان مشتریان را نیز بگیرد. در همین بحث داخلی سازی قطعات، اختلافات موجود سبب شد برخی قطعه سازان به این پروژه ورود نکنند، آن هم در حالی که از توانایی بالایی برای به سرانجام رساندنش برخوردار هستند. در اینکه دو ابرقطعه ساز باید با یکدیگر رقابت کنند، تردیدی نیست و اصلا کار درست نیز همین است، اما اینکه رقابت جای خود را به تخریب و افشاگری بدهد (از سوی هر کدام از طرفین دعوا)، نه کمکی به کروز و عظام خواهد کرد و نه به خودروسازی. اینکه می گویند ایرانی ها تمایلی به کار جمعی ندارند به وضوح در ماجرای عظام و کروز به چشم می آید، چه آنکه این دو به جای اتحاد و در عین حال رقابت سالم، جنگ و جدل با یکدیگر را در پیش گرفته اند و ظاهرا کوتاه بیا هم نیستند. به نظر می رسد پس از این همه جدال و پرده دری، دیگر وقت آن رسیده که ابرقطعه سازان راه صلح و آشتی را پیش بگیرند تا هم تمرکزشان روی فعالیت اصلی (قطعه سازی) بالا برود و هم صنعت خودرو از پس اتحاد یا حداقل آتش بس آنها منتفع شود. آیا دود سفید از قلعه قطعه سازان بلند خواهد شد؟
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها