کد خبر:
۹۹۴۸۶ ۰۸:۴۳
۱۳۹۷/۱۱/۲۴
لزوم پایبندی به مکانیزم عرضه و تقاضا
پدال نیوز: روز گذشته در شرایطی وزیر صمت در جلسه ستاد تنظیم بازار تاکید کرده که «بازار با بخشنامه اصلاح نمیشود» که دخالت هشت ماهه وزارت صنعت.....
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ روز گذشته در شرایطی وزیر صمت در جلسه ستاد تنظیم بازار تاکید کرده که «بازار با بخشنامه اصلاح نمیشود» که دخالت هشت ماهه وزارت صنعت در قیمتگذاری خودرو نیز به وضوح نشان داد این بازار با بخشنامههای دستوری نمیتواند در عرضه و تقاضا به تعادل برسد. رضا رحمانی در این جلسه همچنین عنوان کرده که باید با مکانیزمهای علمی به این حوزه ورود کرد و با بخشنامه نمیتوان بازار را اصلاح کرد. هر چند وزیر صمت در اظهارات خود به بازار خودرو بهطور مستقیم ورود نکرده و بیشتر در مورد تنظیم بازار کالاهای پرمصرف سخن گفته، اما اگر دخالتهای این وزارتخانه در قیمتگذاری نبود در شرایط کنونی، بازار خودرو از وضعیت بهتری برخوردار بود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اعمال تحریمهای بینالمللی و همراه با آن افت تولید خودرو، چند ماه در پارادوکس حمایت از مصرفکننده خودرو یا تولیدکننده، مانع از قیمتگذاری بر اساس مکانیزمهای علمی بازار شد و تنها با صدور مجوز پیشفروش به شرکتهای خودروساز به نوعی در خیال تنظیم بازار خودرو بود. در نهایت اینکه مسوولان صنعتی کشور به خواست خودروسازان مبنیبر آزادسازی قیمت خودرو (قیمتگذاری براساس حاشیه بازار) تمکین کردند، حال آنکه با وجود پذیرفتن این درخواست باز هم با صدور بخشنامه به نوعی مانع از تنظیم بازار خودرو شدند. اختصاص ۸۰ درصد تولید به پیشفروشها و ۲۰ درصد به بازار و همچنین لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمتها در بازه زمانی شهریور تا دیماه برای محصولات پیشفروش شده بهنوعی دخالت مستقیم این وزارتخانه در بازار خودرو تلقی میشود. به این ترتیب اگر وزیر خواستار اعمال مکانیزم علمی در تنظیم بازارها از جمله بازار خودرو است پس بهتر است دست از صدور بخشنامه و دستورالعملهای دستوری بردارد و به مکانیزم عرضه و تقاضا برای تعادلسازی قیمتها پایبند باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اعمال تحریمهای بینالمللی و همراه با آن افت تولید خودرو، چند ماه در پارادوکس حمایت از مصرفکننده خودرو یا تولیدکننده، مانع از قیمتگذاری بر اساس مکانیزمهای علمی بازار شد و تنها با صدور مجوز پیشفروش به شرکتهای خودروساز به نوعی در خیال تنظیم بازار خودرو بود. در نهایت اینکه مسوولان صنعتی کشور به خواست خودروسازان مبنیبر آزادسازی قیمت خودرو (قیمتگذاری براساس حاشیه بازار) تمکین کردند، حال آنکه با وجود پذیرفتن این درخواست باز هم با صدور بخشنامه به نوعی مانع از تنظیم بازار خودرو شدند. اختصاص ۸۰ درصد تولید به پیشفروشها و ۲۰ درصد به بازار و همچنین لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمتها در بازه زمانی شهریور تا دیماه برای محصولات پیشفروش شده بهنوعی دخالت مستقیم این وزارتخانه در بازار خودرو تلقی میشود. به این ترتیب اگر وزیر خواستار اعمال مکانیزم علمی در تنظیم بازارها از جمله بازار خودرو است پس بهتر است دست از صدور بخشنامه و دستورالعملهای دستوری بردارد و به مکانیزم عرضه و تقاضا برای تعادلسازی قیمتها پایبند باشد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش