کد خبر:
۹۸۸۱۶ ۰۹:۵۷
۱۳۹۷/۱۱/۰۹
تاثیر تصدی گری دولت در نابسمانی صنعت خودرو
پدال نیوز: صاحب نظران صنعت خودرو بر این عقیده اند که در صورتی که به خودروسازی به عنوان بنگاهها اقتصادی توجه شود تمام مشکلات موجود حل خواهد شد اما تصدی گری دولت در این صنعت مانع از این موضوع شده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خودروکار، بسیاری از کارشناسان سال هاست که بر تصدی گری دولت در صنعت خودروسازی اشاره می کنند و معتقدند تا زمانی که دولت در مدیریت و ساماندهی صنعت خودرو دخالت و به نوعی تصدی گری می کند اوضاع این صنعت بهتر از این نخواهد شد.
اکنون که صنعت خودرو در کشاکش تحریم های آمریکایی و نوسانات شدید نرخ ارز دچار مشکل شده و به همین سبب تولید کاهش یافته است تصمیمیات لحظه ای دولت و بخشنامه های پی در پی گویی تیر خلاص را بر پیکر این صنعت وارد کرده است.
نبود ثبات و دخالت در امور خودروسازی ها سبب شده تا در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت نابه سامانی را پشت سر می گذارد این صنعت نتواند بدون حمایت دولت سرپای خود بماند و نیاز داشته باشد تا دولت با حمایت های مالی خود دستش را پشت این صنعت نکه دارد تا زمینگیر نشود و توان سرپا ماندن را داشته باشد.
حال که خودرسازی های کشور در چنین شرایطی در اجرای تعهدات خود به مشتریان درمانده اند، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر این امر تاکید می کند که اگر سهامدار بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور را به دست گیرد و دولت تصدی گری در این حوزه را رها کند مشکلات خودروسازی کشور حل خواهد شد.
او با اشاره به تصویب ماده 2 طرح ساماندهی بازار خودرو مبنی بر حذف تصدی گری دولت در صنعت خودرو ظرف مدت سه سال، می گوید امیدواریم با اجرای این طرح سایه دولت از سر صنعت خودروسازی کم شود اما دولت در حال حاضر نیز میتواند تصدی گری در صنعت خودرو را رها کند و اجازه دهد سهامداران بخش خصوصی هیات مدیره انتخاب کنند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و مععادن نیز معتقد است که دولت از تصدی گری در این حوزه سود به دست نمی آورد و حتی 10 میلیارد تومان نیز ضرر می دهد او تصریح می کند که تصدی گری زحمت کمتری نسبت به نظارت دارد چراکه نظارت به دانش، سواد نیاز دارد درحالیکه برای تصدی گری هیچ یک از این موضوعات مطرح نیست.
از گفته های این نماینده مجلس می شود این گونه برداشت کرد که دولت آسان ترین راه برگزیده است و به نظر می رسد زیان مالی آن را به جان می خرد تا به دنبال کار اصولی نباشد.
به گزارش خودروکار، در شرایطی که اوضاع تولید چندان مناسب نیست ، شرکت های خودروسازی با موج اعتراض مشتریان خود که به دنبال خودروهای پیش خرید شده خود هستند مواجه شده است و آن ها به دستور وزیر صمت تلاش می کنن تا به پای درد و دل آن ها بنشینند و برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند. حال که طرح ساماندهی بازار به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده شاید فرصت خوبی باشد تا این طرح مجددا مورد بررسی اصولی قرار بگیرد و بتواند با وضع قانون به داد حال این صنعت برسد.
انتهای پیام/
اکنون که صنعت خودرو در کشاکش تحریم های آمریکایی و نوسانات شدید نرخ ارز دچار مشکل شده و به همین سبب تولید کاهش یافته است تصمیمیات لحظه ای دولت و بخشنامه های پی در پی گویی تیر خلاص را بر پیکر این صنعت وارد کرده است.
نبود ثبات و دخالت در امور خودروسازی ها سبب شده تا در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت نابه سامانی را پشت سر می گذارد این صنعت نتواند بدون حمایت دولت سرپای خود بماند و نیاز داشته باشد تا دولت با حمایت های مالی خود دستش را پشت این صنعت نکه دارد تا زمینگیر نشود و توان سرپا ماندن را داشته باشد.
حال که خودرسازی های کشور در چنین شرایطی در اجرای تعهدات خود به مشتریان درمانده اند، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر این امر تاکید می کند که اگر سهامدار بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور را به دست گیرد و دولت تصدی گری در این حوزه را رها کند مشکلات خودروسازی کشور حل خواهد شد.
او با اشاره به تصویب ماده 2 طرح ساماندهی بازار خودرو مبنی بر حذف تصدی گری دولت در صنعت خودرو ظرف مدت سه سال، می گوید امیدواریم با اجرای این طرح سایه دولت از سر صنعت خودروسازی کم شود اما دولت در حال حاضر نیز میتواند تصدی گری در صنعت خودرو را رها کند و اجازه دهد سهامداران بخش خصوصی هیات مدیره انتخاب کنند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و مععادن نیز معتقد است که دولت از تصدی گری در این حوزه سود به دست نمی آورد و حتی 10 میلیارد تومان نیز ضرر می دهد او تصریح می کند که تصدی گری زحمت کمتری نسبت به نظارت دارد چراکه نظارت به دانش، سواد نیاز دارد درحالیکه برای تصدی گری هیچ یک از این موضوعات مطرح نیست.
از گفته های این نماینده مجلس می شود این گونه برداشت کرد که دولت آسان ترین راه برگزیده است و به نظر می رسد زیان مالی آن را به جان می خرد تا به دنبال کار اصولی نباشد.
به گزارش خودروکار، در شرایطی که اوضاع تولید چندان مناسب نیست ، شرکت های خودروسازی با موج اعتراض مشتریان خود که به دنبال خودروهای پیش خرید شده خود هستند مواجه شده است و آن ها به دستور وزیر صمت تلاش می کنن تا به پای درد و دل آن ها بنشینند و برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند. حال که طرح ساماندهی بازار به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده شاید فرصت خوبی باشد تا این طرح مجددا مورد بررسی اصولی قرار بگیرد و بتواند با وضع قانون به داد حال این صنعت برسد.
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها