باید سیستم شفافی برای مدیریت مصرف سوخت ایجاد شود
پدال نیوز- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به منظور کنترل مصرف سوخت در داخل کشور و همچنین ممانعت از قاچاق سوخت باید سیستم شفافی ایجاد شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا ، هدایت الله خادمی با اشاره به مطالب منتشر شده درخصوص احیای کارت سوخت بیان کرد: سالهای قبل ما مشکل اساسی در سوخت به خصوص بنزین داشتیم. از آنجا که قیمت بنزین در کشور پایین بود و نظارت درستی انجام نمیشد شاهد قاچاق سوخت بودیم و ما باید واردات سوخت را افزایش میدادیم.
وی در ادامه بیان کرد: لذا کشور ارز زیادی را برای واردات سوخت صرف میکرد اما از سوی دیگر سوخت زیادی نیز از کشور بیرون میرفت. در نهایت دولت در آن زمان تصمیم مناسبی اتخاذ کرد که موضوع دو نرخی شدن بود. البته این طرح مضراتی نیز به دنبال داشت اما با ایجاد سامانه هوشمند کارت سوخت شدت افزایش مصرف کنترل شد و قاچاق نیز تقریبا مهار گشت.
نماینده مردم ایذه و باغ ملک گفت: اما دولت فعلی این سامانه را کنار گذاشت تا جایی که امروز شاهد بالا رفتن مصرف و شدت گرفتن قاچاق هستیم. مجلس نهم فعالیت کارت سوخت را تصویب کرد اما دولت آن را به کار نگرفت. مجلس دهم نیز بر استفاده از کارت سوخت تاکید داشت اما دولت آن را اجرایی نکرد. اما امروز باید برای مدیریت مصرف تصمیم جدی اتخاذ شود.
خادمی تصریح کرد: اگر کشور به سمت تحریم پیش برود ما نمیتوانیم این حجم از سوخت را وارد کشور کنیم لذا ما باید مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهیم. قاچاق گازوئیل با کیلومتر شمار گذاشتن خیلی کاهش یافت و امروز براساس کیلومتر گازوئیل تخصیص مییابد. درخصوص بنزین نیز باید سیستم شفافی ایجاد شود.
این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: زمانی که سیستم هوشمند وجود نداشته باشد و یک تانکر به صورت دستی برای جایگاه سوخت، سوخت دریافت کند و تنها در یک دفتر ثبت شود ما شاهد قاچاق خواهیم بود و فرقی نمیکند که در کدام یک از شهرهای ایران باشد اما زمانی که یک سیستم هوشمند وجود داشته باشد مشخص است که هر تانکر چند هزار لیتر سوخت تحویل گرفته و همچنین چند خودرو تا چه میزان این سوخت را دریافت کرده است و دیگر نمیتوان به نام خودروها سوخت تحویل گرفت و آن را قاچاق کرد.
خادمی در پایان گفت: فعلا تصمیمی در زمینه اینکه هر خودرو چه میزان بنزین باید دریافت کند، گرفته نشده است اما قاعدتا باید به گونهای تصمیم گیری شود تا افرادی که به اندازه معمول استفاده دارند تحت فشار قرار نگیرند و افرادی که بیش از حد معمول تقاضا دارند باید پول آن را بپردازند.
وی در ادامه بیان کرد: لذا کشور ارز زیادی را برای واردات سوخت صرف میکرد اما از سوی دیگر سوخت زیادی نیز از کشور بیرون میرفت. در نهایت دولت در آن زمان تصمیم مناسبی اتخاذ کرد که موضوع دو نرخی شدن بود. البته این طرح مضراتی نیز به دنبال داشت اما با ایجاد سامانه هوشمند کارت سوخت شدت افزایش مصرف کنترل شد و قاچاق نیز تقریبا مهار گشت.
نماینده مردم ایذه و باغ ملک گفت: اما دولت فعلی این سامانه را کنار گذاشت تا جایی که امروز شاهد بالا رفتن مصرف و شدت گرفتن قاچاق هستیم. مجلس نهم فعالیت کارت سوخت را تصویب کرد اما دولت آن را به کار نگرفت. مجلس دهم نیز بر استفاده از کارت سوخت تاکید داشت اما دولت آن را اجرایی نکرد. اما امروز باید برای مدیریت مصرف تصمیم جدی اتخاذ شود.
خادمی تصریح کرد: اگر کشور به سمت تحریم پیش برود ما نمیتوانیم این حجم از سوخت را وارد کشور کنیم لذا ما باید مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهیم. قاچاق گازوئیل با کیلومتر شمار گذاشتن خیلی کاهش یافت و امروز براساس کیلومتر گازوئیل تخصیص مییابد. درخصوص بنزین نیز باید سیستم شفافی ایجاد شود.
این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: زمانی که سیستم هوشمند وجود نداشته باشد و یک تانکر به صورت دستی برای جایگاه سوخت، سوخت دریافت کند و تنها در یک دفتر ثبت شود ما شاهد قاچاق خواهیم بود و فرقی نمیکند که در کدام یک از شهرهای ایران باشد اما زمانی که یک سیستم هوشمند وجود داشته باشد مشخص است که هر تانکر چند هزار لیتر سوخت تحویل گرفته و همچنین چند خودرو تا چه میزان این سوخت را دریافت کرده است و دیگر نمیتوان به نام خودروها سوخت تحویل گرفت و آن را قاچاق کرد.
خادمی در پایان گفت: فعلا تصمیمی در زمینه اینکه هر خودرو چه میزان بنزین باید دریافت کند، گرفته نشده است اما قاعدتا باید به گونهای تصمیم گیری شود تا افرادی که به اندازه معمول استفاده دارند تحت فشار قرار نگیرند و افرادی که بیش از حد معمول تقاضا دارند باید پول آن را بپردازند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها