آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۹۳۲۷
۱۶:۱۰
۱۳۹۴/۰۸/۰۹
رییس سازمان راهداری: عوارض گران نیست

۵۰ هزار تومان هزینه عبور از یک آزاد راه!

پدال نیوز: ساخت و بهره برداری از آزادراه‌های جدید در ایران این روزها با یک ابهام جدی روبه رو شده است، راه هایی که از یک سو به عنوان شاخصه توسعه حمل و نقل شناخته می شوند و از سوی دیگر برای بسیاری از مردم قابل استفاده نیستند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، هزینه بسیار بالای ساخت آزادراه های جدید به طوری که طبق اعلام شرکت ساخت برای هر کیلومتر از آن به بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است باعث شده بخش قابل توجهی از طرح های جدید از سوی دولت به سرمایه گذاران غیر دولتی واگذار شود.
 
هرچند این راهبرد توانسته بخشی از کسری بودجه جدی در این حوزه را برطرف کند اما به نظر می رسد در حوزه ای دیگر مشکل آفرین شده است. طولانی بودن زمان ساخت طرح های عمرانی و زمان بهره برداری از آنها باعث شده در زمان بهره برداری، بخش خصوصی در نرخ گذاری عوارض دست بالا را بگیرد و در نتیجه نرخ عوارض آزادراهی افزایش پیدا کند.
 
هرچند در سال های گذشته با توجه به محوریت داشتن آزادراه های دولتی رقم عوارض چندان به چشم نمی امد اما رفته رفته با اضافه شدن تعداد این آزادراه ها که بهره‌برداری جز دولت دارد نرخ عوارض در بعضی نقاط بسیار بالا رفت. در طول این مدت هرچند دولت تلاش کرد در مقابل درخواست ها برای افزایش نرخ آزادراه‌ها ایستادگی کند اما سرانجام چند ماه قبل نرخ های جدید ابلاغ شد و هزینه استفاده از آزادراه ها بالا رفت.
 
در این بین وضعیت در آزادراه جدیدالتاسیسی مانند قم – گرمسار تا حدی پیش رفت که هزینه عبور یک کامیون از آن به 50 هزار تومان رسید، رقمی که باعث شد بسیاری از راننده ها ترجیح دهند از همان مسیر قدیم استفاده کنند.
 
با وجود نارضایتی مردم از این نرخ ها اما به نظر می رسد رییس سازمان راه داری نسبت به بالا بودن نرخ عوارض نظر دیگری دارد. کشاورزیان گفته" محاسبات انجام شده برای تعیین عوارض این آزاد‌راه درمعاونت برنامه ریزی وزارت راهو شهرسازی و سازمان راهدری این‌گونه بود که نرخ این عوارض باید گرانتر باشد." این گرانی حتی شامل آزادراه قم به گرمسار نیز می شود تا جایی که وی گفته " نرخ عوارض برای کامیون‌ها 50 هزار تومن در نظر گرفته شده‌است که ما در محاسبات‌مان به عدد 60 هزار تومان رسیدیم .ولی با توجه به محدویت‌هایی که وجود داشت این نرخ‌ها ابلاغ شد. "
 
هرچند صحبت های کشاورزیان خبر از تخفیف ده هزار تومانی به رانندگان می دهد اما مشخص نیست تا چه میزان هزینه 50 هزار تومانی رفت و آمد در یک آزادراه برای رانندگانی که دائم باید در این مسیر حرکت کنند قابل پرداخت است. تداوم این رویکرد شاید نتایج منفی دیگری نیز داشته باشد زیرا بالا رفتن هزینه ها برای عبور از آزادراه احتمالا انتخاب بسیاری از مردم را تحت الشعاع قرار می دهد و راه هایی که قرار بود نسل جدید جاده های ایران را بسازند شاید خالی از مسافر شوند.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر