کد خبر:
۹۰۴۵۵ ۰۸:۵۹
۱۳۹۷/۰۶/۱۷
وقت آزادسازی قیمت خودرو نرسید؟
پدال نیوز: پیشفروش هفته گذشته خودرو نشان داد تا وقتی فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود داشته باشد، عطش عمومی برای ثبتنام آنها فروکش نخواهد کرد
به گزارش "پدال نیوز"
حالا نیز خبر میرسد پیشفروش موردنظر پس از حدود ۲۵ ساعت، ظهر روز پنجشنبه گذشته پایان یافته و این در شرایطی است که سایت فروش بیش از ۷۵ میلیونبار مراجعه را در این بازه زمانی به ثبت رسانده است، یعنی تقریبا به اندازه جمعیت کل کشور. ثبت چنین رقم بزرگی به وضوح نشان میدهد خودرو به دلایلی بهخصوص دو نرخی بودن، این روزها از قالب مصرفی خود خارج و به کالایی سرمایهای تبدیل شده و از همینرو بخش قابلتوجهی از نقدینگی سرگردان، به بازار خودرو گسیل شده است. بدون تردید، فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل، اصلیترین دلیل این هجوم گسترده نقدینگی بهشمار میرود، چه آنکه در حالحاضر تحویل گرفتن خودرو با نرخ کارخانه، حداقل ۱۰ میلیون تومان سود بیدردسر را بهدنبال دارد. در این شرایط، پرسش اینجاست که چرا تصمیمسازان همچنان بر قیمتگذاری دستوری خودرو اصرار داشته و به این واسطه راه را برای جولان دلالی و واسطهگری در بازار خودرو باز گذاشتهاند. آیا بروز چنین اتفاقاتی (بیش از ۷۵ میلیون مراجعه به سایت فروش برای تنها ۵۰ هزار خودرو و عدمدسترسی بسیاری از مصرفکنندگان واقعی به خودروهای پیشفروشی) ادله لازم را برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری فراهم نکرده است؟ در حالحاضر نه مصرفکنندگان و نه خودروسازان، هیچ کدام نفعی از شیوه فعلی قیمتگذاری و فاصله فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها نمیبرند و سود این ماجرا به جیب دلالها و واسطهها رفته و پیوسته بر طبل این التهاب و آشفتگی نواخته میشود. در این شرایط، آیا بهتر نیست دولت دست از قیمتگذاری دستوری در بازار خودرو برداشته و آزادسازی قیمت را با تجربهای موفق در گذشته، دوباره بیازماید؟
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، پیشفروش هفته گذشته خودرو نشان داد تا وقتی فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود داشته باشد، عطش عمومی برای ثبتنام آنها فروکش نخواهد کرد و این موضوع بار دیگر لزوم عبور از قیمتگذاری دستوری را اثبات میکند.
چهارشنبه هفته گذشته، یکی از دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به پیشفروش ۵۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت غیرقطعی و موعد تحویل آذر ۹۷ به بعد کرد و با استقبالی شاید بیسابقه مواجه شد. بنابر اخبار منتشره، در ساعات اولیه آغاز پیشفروش، حدود ۶ میلیون تقاضا برای ثبتنام وجود داشته و از همینرو سایت فروش هر چند دقیقه یکبار دچار اختلال شده است.
حالا نیز خبر میرسد پیشفروش موردنظر پس از حدود ۲۵ ساعت، ظهر روز پنجشنبه گذشته پایان یافته و این در شرایطی است که سایت فروش بیش از ۷۵ میلیونبار مراجعه را در این بازه زمانی به ثبت رسانده است، یعنی تقریبا به اندازه جمعیت کل کشور. ثبت چنین رقم بزرگی به وضوح نشان میدهد خودرو به دلایلی بهخصوص دو نرخی بودن، این روزها از قالب مصرفی خود خارج و به کالایی سرمایهای تبدیل شده و از همینرو بخش قابلتوجهی از نقدینگی سرگردان، به بازار خودرو گسیل شده است. بدون تردید، فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل، اصلیترین دلیل این هجوم گسترده نقدینگی بهشمار میرود، چه آنکه در حالحاضر تحویل گرفتن خودرو با نرخ کارخانه، حداقل ۱۰ میلیون تومان سود بیدردسر را بهدنبال دارد. در این شرایط، پرسش اینجاست که چرا تصمیمسازان همچنان بر قیمتگذاری دستوری خودرو اصرار داشته و به این واسطه راه را برای جولان دلالی و واسطهگری در بازار خودرو باز گذاشتهاند. آیا بروز چنین اتفاقاتی (بیش از ۷۵ میلیون مراجعه به سایت فروش برای تنها ۵۰ هزار خودرو و عدمدسترسی بسیاری از مصرفکنندگان واقعی به خودروهای پیشفروشی) ادله لازم را برای کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری فراهم نکرده است؟ در حالحاضر نه مصرفکنندگان و نه خودروسازان، هیچ کدام نفعی از شیوه فعلی قیمتگذاری و فاصله فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها نمیبرند و سود این ماجرا به جیب دلالها و واسطهها رفته و پیوسته بر طبل این التهاب و آشفتگی نواخته میشود. در این شرایط، آیا بهتر نیست دولت دست از قیمتگذاری دستوری در بازار خودرو برداشته و آزادسازی قیمت را با تجربهای موفق در گذشته، دوباره بیازماید؟
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
نظرات شما
آقا میشه حرف مفت نزنی وباعث گرانتر شدن خودرو نشی لطفا من خودم مصرف کننده و این سری ثبت نام کردم و بگم دلال اصلی این خودروسازها خودشونن ولا غیر
آقا میشه حرف مفت نزنید وقیمتها را بیشتر از این بالا نبرید من و چند تا از همکاران مصرف کننده هستیم و توانستیم ثبت نام کنیم و بدونید اگه قرار باشه قیمتها آزاد بشه از همون بازار آزاد تهیه میکنیم. در واقع دلال اصلی این دو خودرو ساز هستند که با تشنه نگه داشتن بازار،دسیسه آزاد کردن قیمتهارو دارن پیاده میکنند خدا لعنتشون کنه
با سلام اگه قیمت آزاد بشه مصرف کننده و مردم بیچاره میشن.من سراغ دارم خیلی از مردم در سایپا ثبت نام کردن .
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها
