کد خبر:
۸۹۹۸۰ ۰۹:۰۵
۱۳۹۷/۰۶/۱۰
ریشه اصلی تولید ناقص خودرو کجاست؟
پدال نیوز: در شرایطی که از آغاز تحریمهای آمریکا علیه خودروسازی ایران هنوز یک ماه نگذشته، خودروسازان میگویند بخشی از محصولاتشان بهدلیل کسری قطعه، انبار شده و امکان عرضه به بازار ندارند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی فعالان صنعت خودرو، حدود ۷۰ هزار محصول بهدلیل کسری قطعه، در پارکینگها خاک میخورند و طبعا امکان تجاری شدن آنها نیست. در این شرایط، این پرسش مطرح میشود که دلیل کسری قطعات، به تحریمهای خارجی برمیگردد یا پای مسائل دیگری در میان است. در پاسخ به این پرسش، برخی فعالان صنعت خودرو تاکید میکنند ریشه اصلی کسری قطعات، در تحریمهای داخلی است نه خارجی. آنها البته تاکید میکنند که تحریمهای خارجی نیز در چالش به وجود آمده، سهم دارند، اما نقش آنها در آینده نزدیک پررنگتر خواهد شد. به گفته فعالان خودروسازی، در حال حاضر حجم زیادی از قطعات وارداتی موردنیاز خودروسازان، در گمرک مانده و به کندی ترخیص میشوند و این موضوع سبب شده بخشی از محصولات بهصورت ناقص تولید و انبار شوند.
دلیل این کندی اما بیشتر به مسائل ارزی مربوط میشود و این در شرایطی است که هیات دولت بهتازگی با اصلاح قانون، راه را برای ترخیص هرچه سریعتر قطعات موردنظر باز کرد. تا پیش از این قرار بود قطعهسازان و خودروسازانی که با استفاده از ارز رسمی اقدام به واردات کردهاند، مابهالتفاوت آن با ارز آزاد را پرداخت و آنگاه مجاز به ترخیص کالای خود شوند. این موضوع اعتراضات فراوانی را بهدنبال داشت و در نهایت دولت تصمیم گرفت قطعات موردنیاز صنعت خودرو و مواد اولیه قطعهسازان را از پرداخت مابهالتفاوت ارزی، معاف کند. با توجه به برداشته شدن این مانع بزرگ (مابهالتفاوت ارزی)، پیشبینی میشود روند ترخیص قطعات و مواد اولیه موردنیاز زنجیره خودروسازی کشور، با سرعت بیشتری انجام شود. با این حساب و ازآنجاکه به گفته فعالان صنعت خودرو، مشکل اصلی در تولید ناقص خودروها، رسوب قطعات در گمرک است، طبعا باید روند کاملسازی محصولات با سرعت بیشتری انجام شود.
دلیل این کندی اما بیشتر به مسائل ارزی مربوط میشود و این در شرایطی است که هیات دولت بهتازگی با اصلاح قانون، راه را برای ترخیص هرچه سریعتر قطعات موردنظر باز کرد. تا پیش از این قرار بود قطعهسازان و خودروسازانی که با استفاده از ارز رسمی اقدام به واردات کردهاند، مابهالتفاوت آن با ارز آزاد را پرداخت و آنگاه مجاز به ترخیص کالای خود شوند. این موضوع اعتراضات فراوانی را بهدنبال داشت و در نهایت دولت تصمیم گرفت قطعات موردنیاز صنعت خودرو و مواد اولیه قطعهسازان را از پرداخت مابهالتفاوت ارزی، معاف کند. با توجه به برداشته شدن این مانع بزرگ (مابهالتفاوت ارزی)، پیشبینی میشود روند ترخیص قطعات و مواد اولیه موردنیاز زنجیره خودروسازی کشور، با سرعت بیشتری انجام شود. با این حساب و ازآنجاکه به گفته فعالان صنعت خودرو، مشکل اصلی در تولید ناقص خودروها، رسوب قطعات در گمرک است، طبعا باید روند کاملسازی محصولات با سرعت بیشتری انجام شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش