کد خبر:
۸۴۸۴۸ ۱۵:۲۵
۱۳۹۷/۰۳/۲۸
محدود شدن تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردکنندگان
پدال نیوز: اگر چه آمار دولتی از ثبت سفارش ۲۰ میلیارد دلار کالا با سیستم جدید ارزی حکایت دارد اما طی روزهای گذشته، موافقت با تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها متوقف شده و سیستم جدید ارزی در راه است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، از بیست و یکم فروردین ماه سال جاری که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور اعلام کرده که دولت، سیستم جدید ارزی را عملیاتی نموده و یکسانسازی نرخ ارز را با دلار ۴۲۰۰ تومانی کلید زده است، آمار رسمی حکایت از افزایش بیسابقه ثبتسفارش واردات کالا در دو ماه پس از اجرای این تصمیم دارد. به گواه آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا بیستم خردادماه سال جاری، ۲۰ میلیارد دلار کالا ثبت سفارش شده است که آمار نگرانکنندهای را از وضعیت واردات تداعی میکند.
در این میان، دولت اعلام کرده که به تمامی نیازهای رسمی وارداتی کشور ارز تخصیص میدهد و حتی در هفتههای ابتدایی اجرای این سیاست هم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از تامین رقم قابل توجهی از ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای لوکس خبر داده و این را یکی از افتخارات دولت به شمار آورده بود که حتی به کالاهای لوکس هم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است.
حال خبرها حکایت از آن دارد که دو سه روزی است، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی و متقاضیان متوقف شده و دولت قرار است که سیستم جدید ارزی را پیادهسازی کند. چرا که اقدام دولت برای تامین ارز واردات آن هم با دلارهایی که منابع ملی و ذیقیمت کشور به شمار میروند، انتقادات زیادی را در پی داشته است. به همین دلیل، اکنون یک مقام مسئول در نظام بانکی،میگوید که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بسیاری از کالاهای وارداتی متوقف شده است.
وی می افزاید: اکنون شعب بانکی، درخواستهای محدودی را بابت تامین ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی میپذیرند و روند بسیار کند شده است. البته این حرکت مثبتی از سوی دولت به شمار میرود، اگرچه اما و اگرهای بسیاری دارد و به طور قطع، ممکن است رانت را هم به دنبال داشته باشد.
در عین حال، برخی منابع بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر از سیستم جدید ارزی دولت برای واردات خبر میدهند و میگویند که قرار است تامین ارز کالاهای غیرضروری کشور از این پس با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگیرد و به ارز متقاضی واگذار شود. یعنی همان ارزی که صادرکنندگان با ارزش دار کردن اظهارنامه خود، آن را رقم می زنند. اگرچه مبنای این نرخ هم همان نرخ ۴۲۰۰ تومان است اما به هر حال ارزش اظهارنامه صادراتی نیز به آن اضافه شده و رقم بالاتری را به ازای هر دلار برای هر یک از واردکنندگان رقم میزند.
بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اول فروردین ماه سال جاری تا بیست خردادماه، کالاهای اساسی ۴۰۶۰ فقره ثبت سفارش به ارزش ۱۷۶۰ میلیون دلار، کالاهای مصرفی ۴۷ هزار و ۹۳۴ فقره به ارزش ۲۶۶۲ میلیون دلار، کالاهای واسطهای با ۱۲۴ هزار و ۵۶۴ فقره به ارزش ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار، کالاهای سرمایهای با ۳۱ هزار و ۶۵۶ فقره به ارزش ۴۲۸۰ میلیون دلار و سایر کالاها ۱۳ هزار و ۶۱۳ فقره ۱ هزار و ۹۱ میلیون دلار به ثبت رساندند.
منبع: مهر
انتهای پیام/
در این میان، دولت اعلام کرده که به تمامی نیازهای رسمی وارداتی کشور ارز تخصیص میدهد و حتی در هفتههای ابتدایی اجرای این سیاست هم، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از تامین رقم قابل توجهی از ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای لوکس خبر داده و این را یکی از افتخارات دولت به شمار آورده بود که حتی به کالاهای لوکس هم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است.
حال خبرها حکایت از آن دارد که دو سه روزی است، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی و متقاضیان متوقف شده و دولت قرار است که سیستم جدید ارزی را پیادهسازی کند. چرا که اقدام دولت برای تامین ارز واردات آن هم با دلارهایی که منابع ملی و ذیقیمت کشور به شمار میروند، انتقادات زیادی را در پی داشته است. به همین دلیل، اکنون یک مقام مسئول در نظام بانکی،میگوید که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بسیاری از کالاهای وارداتی متوقف شده است.
وی می افزاید: اکنون شعب بانکی، درخواستهای محدودی را بابت تامین ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی میپذیرند و روند بسیار کند شده است. البته این حرکت مثبتی از سوی دولت به شمار میرود، اگرچه اما و اگرهای بسیاری دارد و به طور قطع، ممکن است رانت را هم به دنبال داشته باشد.
در عین حال، برخی منابع بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر از سیستم جدید ارزی دولت برای واردات خبر میدهند و میگویند که قرار است تامین ارز کالاهای غیرضروری کشور از این پس با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگیرد و به ارز متقاضی واگذار شود. یعنی همان ارزی که صادرکنندگان با ارزش دار کردن اظهارنامه خود، آن را رقم می زنند. اگرچه مبنای این نرخ هم همان نرخ ۴۲۰۰ تومان است اما به هر حال ارزش اظهارنامه صادراتی نیز به آن اضافه شده و رقم بالاتری را به ازای هر دلار برای هر یک از واردکنندگان رقم میزند.
بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اول فروردین ماه سال جاری تا بیست خردادماه، کالاهای اساسی ۴۰۶۰ فقره ثبت سفارش به ارزش ۱۷۶۰ میلیون دلار، کالاهای مصرفی ۴۷ هزار و ۹۳۴ فقره به ارزش ۲۶۶۲ میلیون دلار، کالاهای واسطهای با ۱۲۴ هزار و ۵۶۴ فقره به ارزش ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار، کالاهای سرمایهای با ۳۱ هزار و ۶۵۶ فقره به ارزش ۴۲۸۰ میلیون دلار و سایر کالاها ۱۳ هزار و ۶۱۳ فقره ۱ هزار و ۹۱ میلیون دلار به ثبت رساندند.
منبع: مهر
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها