کد خبر:
۸۲۱۸۰ ۱۳:۰۰
۱۳۹۷/۰۲/۲۲
خودروسازی ایران با ابر سیاه تحریم مواجه می شود؟
پدال نیوز: ایالاتمتحده آمریکا در حالی با اعلام دونالد ترامپ رئیسجمهوری این کشور، از برجام خارج شد که بر این اساس و طبق یک ضربالاجل سه ماهه، خودروسازی ایران باز هم ابرهای سیاه تحریم را در آسمان خود خواهد دید.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، هرچند تحریمهای بینالمللی را خودروسازی ایران پیشتر نیز تجربه کرده و بسیار هم متضرر شده، اما نکته اینجاست که در آن دوران، صنعت خودرو در اولویتهای انتهایی تحریم قرار داشت و حالا در صف اول قرار گرفته است.بنابر اخبار رسیده، پس از طی ضربالاجل سه ماهه، ایالاتمتحده آمریکا تحریم علیه خودروسازی ایران را از سر خواهد گرفت. این تعجیل آمریکاییها برای تحریم خودروسازی نشان میدهد آنها دقیقا یکی از صنایع اصلی کشور را برای وارد کردن فشارهای اقتصادی هدف گرفتهاند.به دو دلیل بسیار مهم، خودروسازی میتواند هدفی مناسب برای اعمال فشارهای اقتصادی ایالاتمتحده آمریکا پس از خروج از برجام باشد.
دلیل اول به حجم سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو مربوط میشود، چه آنکه پس از توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، چند قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک در قالب سرمایهگذاری مستقیم میان خودروسازان خارجی با ایرانیها منعقد شد؛ بنابراین دونالد ترامپ میخواهد اولین ضربه محکم را پس از خروج از برجام به یکی از اصلیترین ستونهای اقتصادی کشور وارد کرده و مانع سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران شود.
طبعا اگر ترامپ در این مسیر به توفیق برسد، یکی از اصلیترین میوههای برجام یعنی حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروی ایران، نرسیده خواهد افتاد.نکته دوم اما به تاثیر غیرقابلانکار خودروسازی در رشد اقتصادی کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی مربوط میشود. بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد اقتصادی کشور طی چند سال گذشته داشته و این موضوع اتفاقا پس از توافق هستهای، خود را نشان داد. حالا اگر قرار بر بازگشت تحریمها و همنوا شدن اروپاییها با ترامپ باشد، نهتنها خودروسازی رشدی را به خود نخواهد دید، بلکه هیچ بعید نیست به شرایط دوران تحریم نیز بازگردد.
منبع: دنیای اقتصاد
دلیل اول به حجم سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو مربوط میشود، چه آنکه پس از توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، چند قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک در قالب سرمایهگذاری مستقیم میان خودروسازان خارجی با ایرانیها منعقد شد؛ بنابراین دونالد ترامپ میخواهد اولین ضربه محکم را پس از خروج از برجام به یکی از اصلیترین ستونهای اقتصادی کشور وارد کرده و مانع سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران شود.
طبعا اگر ترامپ در این مسیر به توفیق برسد، یکی از اصلیترین میوههای برجام یعنی حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودروی ایران، نرسیده خواهد افتاد.نکته دوم اما به تاثیر غیرقابلانکار خودروسازی در رشد اقتصادی کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی مربوط میشود. بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد اقتصادی کشور طی چند سال گذشته داشته و این موضوع اتفاقا پس از توافق هستهای، خود را نشان داد. حالا اگر قرار بر بازگشت تحریمها و همنوا شدن اروپاییها با ترامپ باشد، نهتنها خودروسازی رشدی را به خود نخواهد دید، بلکه هیچ بعید نیست به شرایط دوران تحریم نیز بازگردد.
منبع: دنیای اقتصاد
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها