کد خبر:
۷۱۳۵۳ ۰۸:۱۶
۱۳۹۶/۰۹/۲۸
شارژ آلودگی هوا با خودروهای آلاینده
پدال نیوز- هوای کلانشهرهای کشور بهخصوص پایتخت، در حالی این روزها در شرایط ناسالم قرار گرفته و نفس شهروندان را تنگ کرده که همین دو ماه پیش، مصوبه منع شمارهگذاری خودروهای آلاینده، از سوی هیات دولت و به درخواست وزارت صنعت،معدن و تجارت لغو شد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تردیدی نیست که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور، خودروها، بهخصوص مدلهای تولید و مونتاژ داخل و صد البته خودروهای فرسوده هستند و از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقدند برای عبور از بحران آلودگی، باید استاندارد سوخت تغییر کند و محصولاتی با مصرف بهینه در کشور به تولید برسند. در این راستا اتفاقا هیات دولت در مرداد ماه امسال مصوب کرد تا خودروسازان داخلی به ازای تولید هر دستگاه محصول با مصرف سوخت بالای 5/ 8 لیتر، یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند. در پی این مصوبه، شمارهگذاری 9 خودرو که اغلب مونتاژی و متعلق به بخش خصوص بودند، متوقف و این امیدواری به وجود آمد که قدمی مهم در راستای تولید خودروها با آلایندگی کم برداشته و در ادامه نیز قدمهای بزرگتری در این مسیر برداشته خواهد شد. این در حالی بود که هیات دولت چندی بعد و به اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه موردنظر را لغو کرد تا طرح ممانعت از تولید خودروهای آلاینده عملا در نطفه خفه شود.
حالا با توجه به آلودگی شدید در کلانشهرها و تنگ شدن نفس شهروندان، اهمیت آن مصوبه بیش از گذشته احساس و انتقادها از وزارت صنعت بابت لغو آن نیز بیشتر میشود. نه اینکه مصوبه موردنظر بهتنهایی مشکل آلودگی هوا را حل میکرد، با این حال اولا میتوانست سهمی هرچند کوچک در کمرنگ شدن این بحران ایفا کند و ثانیا سرآغاز یک رنسانس و تغییر بزرگ در استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی باشد. نکته دیگر درمورد آلودگی هوا اما به خودروهای فرسوده مربوط میشود که اتفاقا بخشی از همین مصوبه لغو شده دولت بود. اگر این مصوبه به اجرا در میآمد، خودروسازان وارد چرخه حذف خودروهای فرسوده میشدند و این موضوع میتوانست کمک بزرگی به پروژه ملی اسقاط کند. در حال حاضر طبق آخرین آمار، حدود یک میلیون و350 هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد میکند و جا دارد حالا که دولت مصوبه ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای آلاینده را لغو کرده، حداقل اهتمام بیشتری در مورد اسقاط فرسودهها به خرج دهد.
حالا با توجه به آلودگی شدید در کلانشهرها و تنگ شدن نفس شهروندان، اهمیت آن مصوبه بیش از گذشته احساس و انتقادها از وزارت صنعت بابت لغو آن نیز بیشتر میشود. نه اینکه مصوبه موردنظر بهتنهایی مشکل آلودگی هوا را حل میکرد، با این حال اولا میتوانست سهمی هرچند کوچک در کمرنگ شدن این بحران ایفا کند و ثانیا سرآغاز یک رنسانس و تغییر بزرگ در استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی باشد. نکته دیگر درمورد آلودگی هوا اما به خودروهای فرسوده مربوط میشود که اتفاقا بخشی از همین مصوبه لغو شده دولت بود. اگر این مصوبه به اجرا در میآمد، خودروسازان وارد چرخه حذف خودروهای فرسوده میشدند و این موضوع میتوانست کمک بزرگی به پروژه ملی اسقاط کند. در حال حاضر طبق آخرین آمار، حدود یک میلیون و350 هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد میکند و جا دارد حالا که دولت مصوبه ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای آلاینده را لغو کرده، حداقل اهتمام بیشتری در مورد اسقاط فرسودهها به خرج دهد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها