کد خبر:
۷۱۲۷۸ ۰۸:۱۳
۱۳۹۶/۰۹/۲۷
مخالفت با قرارداد منتشر نشده رنو
پدال نیوز- تنها ۲۴ ساعت پس از انتقادات تند رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موانع سرمایهگذاری خارجی در ایران، برخی نمایندگان با امضای درخواستی خواستار لغو «قرارداد رنو» شدند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، آن طور که ولی ملکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرده،70 نفر از نمایندگان درخواست خود را برای لغو قرارداد رنو، به هیات رئیسه و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دادهاند. به گفته وی، در قرارداد با رنو منافع کشور به مخاطره افتاده و به همین دلیل نامهای با امضای 70 نفر از نمایندگان به وزیر صنعت و هیات رئیسه مجلس برای تشکیل دیوان داوری ارسال شده است.
ملکی گفته که رنو در قرارداد قبلی به تعهدات خود پایبند نبوده؛ بنابراین عقد قرارداد دوباره با این شرکت قابلقبول نیست.اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که رنو و ایدرو، تابستان امسال و پس از ماهها مذاکرات سخت و فشرده، قرارداد همکاری مشترک خود را با یکدیگر امضا کردند تا خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در ایران تجربه کند.از همان روزهای عقد این قرارداد، انتقادات جسته و گریختهای از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، با این حال به حدی نبود که پای لغو آن به میان بیاید. حالا اما بهارستانیها به صرافت افتادهاند تا قرارداد رنو را که بهزعم آنها منافع ملی در آن رعایت نشده و از طرفی، خودروساز فرانسوی نیز در گذشته برادریاش را ثابت نکرده، لغو کنند. در این شرایط چند پرسش و ابهام مطرح میشود که بهنظر میرسد پاسخ به آنها میتواند زوایای پنهان این مخالفت را آشکار کند. پرسش اول اینکه مگر نمایندگان مجلس نمیگویند قراردادهای خارجی صنعت خودرو را رویت نکردهاند؛ پس چطور در مورد محتوای قرارداد رنو قضاوت و آن را خارج از منافع ملی میدانند؟ با توجه به این انتقاد مجلسیها، بهنظر نمیرسد آنها چیزی بیشتر از آنچه در رسانهها درباره قرارداد رنو و جزئیاتش مطرح شده، بدانند؛ بنابراین در چنین شرایطی چطور امکان دارد به این نتیجه رسیده باشند که قرارداد رنو مضر بوده و باید لغو شود؟
پرسش دوم اینکه 70 نماینده مخالف قرارداد رنو، دقیقا کدام بخشهای آن را خارج از منافع ملی میدانند؟ حضور مستقل رنو را؟ سرمایهگذاری مستقیم این شرکت را یا برنامههایش برای ارتقای قطعهسازان داخلی؟ اگر اینها در راستای منافع ملی نیستند، بهنظر میرسد باید معنی منافع ملی را عوض کرد و مفهومی جدید برای آن یافت. نکته و ابهام سوم اما اینجاست که چرا 70 نماینده مجلس؛ دست روی قرارداد رنو گذاشته و کاری به دیگر قرارداد فرانسوی صنعت خودرو کشور ندارند؟ آیا قرارداد پژو به رویت آنها رسیده و مشخص شده که در راستای منافع ملی است و باید حمایت شود؟و در آخر اینکه بهنظر میرسد اگر نام 70 نمایندهای که پای درخواست لغو قرارداد رنو را امضا کردهاند، منتشر شود، بهتر میتوان درباره دلایل مخالفت آنها را با این قرارداد جویا شد.
ملکی گفته که رنو در قرارداد قبلی به تعهدات خود پایبند نبوده؛ بنابراین عقد قرارداد دوباره با این شرکت قابلقبول نیست.اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که رنو و ایدرو، تابستان امسال و پس از ماهها مذاکرات سخت و فشرده، قرارداد همکاری مشترک خود را با یکدیگر امضا کردند تا خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در ایران تجربه کند.از همان روزهای عقد این قرارداد، انتقادات جسته و گریختهای از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، با این حال به حدی نبود که پای لغو آن به میان بیاید. حالا اما بهارستانیها به صرافت افتادهاند تا قرارداد رنو را که بهزعم آنها منافع ملی در آن رعایت نشده و از طرفی، خودروساز فرانسوی نیز در گذشته برادریاش را ثابت نکرده، لغو کنند. در این شرایط چند پرسش و ابهام مطرح میشود که بهنظر میرسد پاسخ به آنها میتواند زوایای پنهان این مخالفت را آشکار کند. پرسش اول اینکه مگر نمایندگان مجلس نمیگویند قراردادهای خارجی صنعت خودرو را رویت نکردهاند؛ پس چطور در مورد محتوای قرارداد رنو قضاوت و آن را خارج از منافع ملی میدانند؟ با توجه به این انتقاد مجلسیها، بهنظر نمیرسد آنها چیزی بیشتر از آنچه در رسانهها درباره قرارداد رنو و جزئیاتش مطرح شده، بدانند؛ بنابراین در چنین شرایطی چطور امکان دارد به این نتیجه رسیده باشند که قرارداد رنو مضر بوده و باید لغو شود؟
پرسش دوم اینکه 70 نماینده مخالف قرارداد رنو، دقیقا کدام بخشهای آن را خارج از منافع ملی میدانند؟ حضور مستقل رنو را؟ سرمایهگذاری مستقیم این شرکت را یا برنامههایش برای ارتقای قطعهسازان داخلی؟ اگر اینها در راستای منافع ملی نیستند، بهنظر میرسد باید معنی منافع ملی را عوض کرد و مفهومی جدید برای آن یافت. نکته و ابهام سوم اما اینجاست که چرا 70 نماینده مجلس؛ دست روی قرارداد رنو گذاشته و کاری به دیگر قرارداد فرانسوی صنعت خودرو کشور ندارند؟ آیا قرارداد پژو به رویت آنها رسیده و مشخص شده که در راستای منافع ملی است و باید حمایت شود؟و در آخر اینکه بهنظر میرسد اگر نام 70 نمایندهای که پای درخواست لغو قرارداد رنو را امضا کردهاند، منتشر شود، بهتر میتوان درباره دلایل مخالفت آنها را با این قرارداد جویا شد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها