آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۶۵۷۶۷
۱۱:۰۴
۱۳۹۶/۰۷/۱۷

سرگردانی خودرو در ممنوعیت های وزارت صنعت

پدال نیوز: وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که با نداشتن تصمیم قاطع و کارشناسی در حوزه خودرو، واردکنندگان و تولیدکنندگان را در بهت فرو برده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خودروکار، ۲۴ مرداد ماه سال جاری وزارت صنعت با صدور مصوبه ای که به تایید هیات وزیران رسیده، خودروسازان را ملزم کرد که به ازای تولید هر دستگاه خودرو با مصرف سوخت بیش از ۸.۵ لیتر بنزین، یک دستگاه خودرو اسقاط کنند. این مصوبه اول مهرماه سال جاری طی نامه ای از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مغایر با قانون دانسته و ملغی شد. اما طی یک هفته اخیر پلیس براساس همان مصوبه ملغی شده و پیش از موعد مقرر اقدام به ممنوع کردن شماره گذاری برخی از خودروها کرد. اتفاقی که نه تنها خودروسازان و بلکه بازار خودروی داخلی را نیز با شوک مواجه کرد.
 
از سوی دیگر، یک ماه پیش از روی کار آمدن محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت دولت دوازدهم، واردات خودرو به یکباره ممنوع شد و گرچه واردگنندگان خوشبین بودند که با حضور شریعتمداری این ممنوعیت از میان برداشته خواهد شد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و اکنون با گذشت دو ماه از حضور او و سه ماه از بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، همچنان اجازه واردات به بهانه تعیین دستورالعمل جدید وجود ندارد.
 
اکنون بازار خودروهای وارداتی با افزایش قیمت و بحران مواجه است و بازار برخی از خودروهای داخلی نیز آشفته شده اما وزارت صنعت تاکنون نشان داده که توانایی تصمیم گیری درست و کارشناسی در حوزه خودرو را ندارد.
 
در حالی این بی ثباتی ها در تصمیم گیری در حوزه خودرو رخ می دهد که فعالان اقتصادی همین بی ثباتی و تصمیمات یک شبه را آفت دولت نهم و دهم می دانستند، اما حالا این آفت به دولت دوازدهمی رسیده که سرمایه گذاری خارجی را یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی می داند.
 
ولی گویا این نکته فراموش شده که سرمایه گذار خارجی جذب بازاری می شود که علاوه بر دارا بود پتانسیل، امنیت سرمایه گذاری را با قوانین محکم برقرار کند، نه آنکه با تصمیمات خلق الساعه هر لحظه ممنوعیت جدیدی را برقرار کند.
 
محدودیت در حوزه واردات خودرو از آن جهت صورت گرفته تا شرکت های خودروسازی ناچار به سرمایه گذاری در ایران شوند به عبارت بهتر الگوبرداری ناقصی از سیاست چینی ها ولی با این تصمیمات وزارت صنعت نه تنها نمی توان به زیربار رفتن خودروسازانی که در بخش خودروهای وارداتی بازار خوبی در ایران داشته اند امید داشت، بلکه حتی شرکت های خارجی حاضر در ایران را نیز برای ماندن دچار تردید خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو