کد خبر:
۵۸۷۳۵ ۱۱:۵۶
۱۳۹۶/۰۴/۱۲
اسنپ و تپسی باید مالیات بپردازند؟
پدال نیوز- کارشناس مالیات گفت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب میآید.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر جزء آن دسته افرادی باشید که برای جابجاشدن و تردد روزانه در پایتخت با مؤسسات کرایه تاکسی سرو کار دارید، به طور قطع این روزها نام آژانسهای آنلاینی همچون «تپسی» و «اسنپ» را زیاد شنیدهاید.
آژانسهای موبایلی که تسهیلاتی جذاب برای مسافرانشان درنظر گرفتهاند ، توانستهاند بخشی از سهم بازارهای سنتی را کسب کنند، این درحالی است که آنچه درخصوص آژانسهای آنلاین دارای اهمیت است، ایجاد اشتغال برای دهها هزار راننده در پایتخت است.
بررسیها حاکی از آن است که برخی از مزایا در هر دو سامانه یکسان است. مثلاً رانندگان «اسنپ» و «تپسی»، ساعات کاریشان در اختیار خودشان است و بهترین مسیر ممکن در اپلیکیشن به آنها پیشنهاد میشود و یا اینکه میتوانند همیشه مسافر داشته و نیاز به بازگشت بدون مسافر به نقطهای خاص را ندارند.
اما از مشکلاتی که رانندگان این گونه سرویسها با آن دست و پنجه نرم میکنند، مالیات است و اینکه آیا آنها نیز باید مالیات پرداخت کنند یا خیر، سؤالی است که باید آن را بررسی کنیم.
برای پاسخ به این پرسش به سراغ کارشناس مربوطه می رویم:
رانندگان اسنپ، همانند صنوف دیگر باید مالیات پرداخت کنند
سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این خصوص اظهار داشت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب میآید.
وی ادامه داد: درکشور دو گروه حقیقی و حقوقی وجود دارد که در گروه اول طبق قانون مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی را تسریع کنند، اما در گروه دوم که شرکتها بهصورت الکترونیکی و مجازی هستند، شرایطشان با ابهام مواجه بوده و در اجرا با مشکلاتی روبه رو هستند.
یکی از رانندگان اسنپ از مشکلاتش در خصوص پرداخت مالیات به خبرنگار ما گفت: روز اول قرارداد، مطلبی درخصوص پرداخت مالیات وجود نداشت، اما درحال حاضر برای فروش ماشین باید یک میلیون و 800 هزار تومان مالیات پرداخت کنیم.
این راننده افزود: ما بهصورت نیمه وقت کار میکنیم، اما همانند تاکسیرانان که تمام وقت کار میکنند، باید پرداخت مالیات داشته باشیم، به عبارتی با این روش مالیات ما بر اساس کیلومتر محاسبه می شود و این روند اصلا به نفع ما نیست.
بر این اساس رانندگان ناوگانهای «تپسی» و «اسنپ» معتقدند که با توجه به میزان درآمدی که در این شغل کسب میکنند، چنانچه این کسب و کارها از اعمال محدودیتهای اعلام شده، صرفنظر کنند و امنیت شغلی را فراهم کنند، این کسب و کار به سرعت می تواند به چندین برابر رونق فعلی دست یابد.
آژانسهای موبایلی که تسهیلاتی جذاب برای مسافرانشان درنظر گرفتهاند ، توانستهاند بخشی از سهم بازارهای سنتی را کسب کنند، این درحالی است که آنچه درخصوص آژانسهای آنلاین دارای اهمیت است، ایجاد اشتغال برای دهها هزار راننده در پایتخت است.
بررسیها حاکی از آن است که برخی از مزایا در هر دو سامانه یکسان است. مثلاً رانندگان «اسنپ» و «تپسی»، ساعات کاریشان در اختیار خودشان است و بهترین مسیر ممکن در اپلیکیشن به آنها پیشنهاد میشود و یا اینکه میتوانند همیشه مسافر داشته و نیاز به بازگشت بدون مسافر به نقطهای خاص را ندارند.
اما از مشکلاتی که رانندگان این گونه سرویسها با آن دست و پنجه نرم میکنند، مالیات است و اینکه آیا آنها نیز باید مالیات پرداخت کنند یا خیر، سؤالی است که باید آن را بررسی کنیم.
برای پاسخ به این پرسش به سراغ کارشناس مربوطه می رویم:
رانندگان اسنپ، همانند صنوف دیگر باید مالیات پرداخت کنند
سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این خصوص اظهار داشت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب میآید.
وی ادامه داد: درکشور دو گروه حقیقی و حقوقی وجود دارد که در گروه اول طبق قانون مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی را تسریع کنند، اما در گروه دوم که شرکتها بهصورت الکترونیکی و مجازی هستند، شرایطشان با ابهام مواجه بوده و در اجرا با مشکلاتی روبه رو هستند.
یکی از رانندگان اسنپ از مشکلاتش در خصوص پرداخت مالیات به خبرنگار ما گفت: روز اول قرارداد، مطلبی درخصوص پرداخت مالیات وجود نداشت، اما درحال حاضر برای فروش ماشین باید یک میلیون و 800 هزار تومان مالیات پرداخت کنیم.
این راننده افزود: ما بهصورت نیمه وقت کار میکنیم، اما همانند تاکسیرانان که تمام وقت کار میکنند، باید پرداخت مالیات داشته باشیم، به عبارتی با این روش مالیات ما بر اساس کیلومتر محاسبه می شود و این روند اصلا به نفع ما نیست.
بر این اساس رانندگان ناوگانهای «تپسی» و «اسنپ» معتقدند که با توجه به میزان درآمدی که در این شغل کسب میکنند، چنانچه این کسب و کارها از اعمال محدودیتهای اعلام شده، صرفنظر کنند و امنیت شغلی را فراهم کنند، این کسب و کار به سرعت می تواند به چندین برابر رونق فعلی دست یابد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها