"تمایل به اهدای عضو" در یک قدمی درج بر روی گواهینامه رانندگی
پدال نیوز: پس از گذشت سالها با فعالیتهای مستمری که در راستای فرهنگسازی اهدای عضو در کشور انجام شد، اکنون ایران در جایگاهی است که با وجود ۸۰۰۰ مرگ مغزی در سال که بیش از ۵۰ درصد آنها قابلیت اهدا دارند، کمتر از ۱۰۰۰ خانواده به اهدای عضو عزیزشان رضایت میدهند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، بیش از ۲۸ سال از اولین روزی که دکتر ایرج فاضل، وزیر وقت بهداشت، فتوای اهدای عضو فرد مرگ مغزی را از امام خمینی (ره) دریافت کرد، سپری میشود و با استناد به آمار و ارقام این مقوله در کشور، همچنان نیازمند فرهنگسازی اهدای عضو از مرگ مغزی هستیم؛ چراکه به گفته مسوولان، عدم فرهنگسازی مناسب و مغفول ماندن زمینههای تاثیرگذار در این حوزه، موجب میشود روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند اعضای پیوندی، جان خود را در لیست انتظار از دست بدهند.
باید توجه کرد که یکی از موثرترین راههای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نجات جان بیمارانی که پیوند تنها راه ادامه حیاتشان است، اعلام تمایل به اهدای عضو قبل از بروز حادثه است تا با این کار بتوان تصمیمگیری برای خانواده را در آن شرایط دشوار، سادهتر کرد.
بنابر اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، در حال حاضر ۴۶ درصد بزرگسالان آمریکا و یکسوم مردم انگلستان رضایتشان را برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی، اعلام کردهاند. این در حالی است که از میان ۵۰ میلیون بزرگسال ایرانی تنها حدود چهار میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت کردند. بر این اساس یکی از علل مهم این اختلاف بارز، درج نشان تمایل به اهدای عضو بر روی کارتهای گواهینامه رانندگی در کشورهای غربی است.
بدیهی است در شرایطی که حدود ۵۰ درصد مرگهای مغزی در کشور بر اثر سوانح رانندگی اتفاق میافتد، درج نشان تمایل به اهدای عضو میتواند یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش آمار رضایت به اهدای عضو باشد، زیرا به خانواده فرد این امکان را میدهد تا با توجه به خواست قبلی عزیزشان در سختترین شرایط درستترین تصمیم را بگیرند.
بر این اساس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز برای نیل به اهداف خود در زمینه فرهنگسازی اهدای عضو، اقدامات پیگیرانه و رایزنیهای فراوانی را با اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و وزارت کشور برای عملیاتی ساختن این طرح موثر انجام داده است.
در این زمینه دکتر کتایون نجفیزاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: از سالها قبل، اقدامات و رایزنیهای فراوانی را در این زمینه انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه با تشکیل انجمن در سال گذشته و نامهای که از سوی رییس هیات مدیره و رییس هیات امنای انجمن (دکتر علی نوبخت و دکتر ایرج فاضل) به وزیر محترم بهداشت نوشته شد، این مساله به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شد.
وی افزود: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیات محترم دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر میبرد و این انجمن مجدانه پیگیر به ثمر رساندن آن است.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین تاکید کرد: امیدواریم با تدوین و تصویب این لایحه و درج نشان تمایل به اهدای عضو پس از مرگ مغزی در گواهینامه رانندگی، در آینده نزدیک بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای با ارزش خود را به زیر خاک نبرد.
باید توجه کرد که یکی از موثرترین راههای ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نجات جان بیمارانی که پیوند تنها راه ادامه حیاتشان است، اعلام تمایل به اهدای عضو قبل از بروز حادثه است تا با این کار بتوان تصمیمگیری برای خانواده را در آن شرایط دشوار، سادهتر کرد.
بنابر اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، در حال حاضر ۴۶ درصد بزرگسالان آمریکا و یکسوم مردم انگلستان رضایتشان را برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی، اعلام کردهاند. این در حالی است که از میان ۵۰ میلیون بزرگسال ایرانی تنها حدود چهار میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت کردند. بر این اساس یکی از علل مهم این اختلاف بارز، درج نشان تمایل به اهدای عضو بر روی کارتهای گواهینامه رانندگی در کشورهای غربی است.
بدیهی است در شرایطی که حدود ۵۰ درصد مرگهای مغزی در کشور بر اثر سوانح رانندگی اتفاق میافتد، درج نشان تمایل به اهدای عضو میتواند یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش آمار رضایت به اهدای عضو باشد، زیرا به خانواده فرد این امکان را میدهد تا با توجه به خواست قبلی عزیزشان در سختترین شرایط درستترین تصمیم را بگیرند.
بر این اساس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز برای نیل به اهداف خود در زمینه فرهنگسازی اهدای عضو، اقدامات پیگیرانه و رایزنیهای فراوانی را با اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و وزارت کشور برای عملیاتی ساختن این طرح موثر انجام داده است.
در این زمینه دکتر کتایون نجفیزاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: از سالها قبل، اقدامات و رایزنیهای فراوانی را در این زمینه انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه با تشکیل انجمن در سال گذشته و نامهای که از سوی رییس هیات مدیره و رییس هیات امنای انجمن (دکتر علی نوبخت و دکتر ایرج فاضل) به وزیر محترم بهداشت نوشته شد، این مساله به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شد.
وی افزود: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیات محترم دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر میبرد و این انجمن مجدانه پیگیر به ثمر رساندن آن است.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین تاکید کرد: امیدواریم با تدوین و تصویب این لایحه و درج نشان تمایل به اهدای عضو پس از مرگ مغزی در گواهینامه رانندگی، در آینده نزدیک بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای با ارزش خود را به زیر خاک نبرد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها