تردد خودروهای پلاک کیش در کل کشور آزاد شد +جزییات
پدال نیوز: علیرغم آنکه در کارنامه مناطق آزاد تجاری کشور هیچ نقطه مثبتی به نفع اقتصاد ملی مشاهده نمیشود و مسئولان مکررا از این مناطق به عنوان بارانداز قاچاق نام میبرند اما روند ارائه امتیازات مختلف به این مناطق همچنان ادامه دارد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس: یکی از امتیازات مناطق آزاد کشور، اعطای مجوز واردات خودرو بدون پرداخت حقوق ورودی است. این وسایل نقلیه توسط سازمان منطقه پلاک شده و در محدودههای معینی قادر به تردد خواهند بود. به عنوان مثال خودروهای پلاک ویژه مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند و ارس تا مرکز استان، در منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 کیلومتر و در مناطق آزاد ماکو و چابهار تا شعاع 30 کیلو متر میتوانند از منطقه آزاد خارج شوند. این محدودهها در زمانهای متعددی دستخوش تغییرات شده و در ایام مختلف سال یک یا دو مرتبه مجوز خروج از محدوده مصوب با عنوان مرخصی اعطا میشود.
روز گذشته مهدی اقبالی مقدم مدیرکل گمرک جزیره کیش در مورد تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد کیش در سرزمین اصلی گفت: «پس از بررسی موضوع در نشستهایی با حضور مسئولان حوزه مربوطه، مجوز خروج خودرو به صورت موقت به سرزمین اصلی از امروز صادر شد و تا اطلاع بعدی آزاد اعلام شده است.»
با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو، خودروهای لوکس و باکیفیت خارجی از قیمت بسیار پایینی در مناطق آزاد برخوردارند. بازار تولید و عرضه خودروهای داخلی در مناطق آزاد جایگاهی نداشته و خودروهای وارداتی با قیمتهای رقابتی این بازار را تصاحب نمودهاند. لازم به ذکر است که هیچکدام از مراحل تولید و مونتاژ این خودروها در کشور صورت نگرفته و کالای نهایی وارد کشور میگردد، لذا با واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد علاوه بر کاهش درآمدهای دولت به واسطه عدم دریافت حقوق ورودی، اشتغالزایی و انتقال تکنولوژی نیز صورت نمیگیرد. نظر به تحرکات اخیر به منظور افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد، تنها محدودیت حاکم بر تردد این خودروها نیز کاهش مییابد.
سازمان منطقه آزاد اروند در سال 94 بیش از 8000 دستگاه و در دو ماهه ابتدایی سال 95 حدود 1300 خودرو پلاک نموده است. آمار دقیقی از مجموع وسایل نقیله دارای پلاک مناطق آزاد کشور وجود ندارد لکن براساس مصاحبهها و اطلاعات موجود تعداد آن در پایان سال 95 حدود 80 هزار دستگاه تخمین زده میشود.
مسئولان ادعا مینمایند با استفاده از سیستم GPS و یا اعطای محدود مجوز مرخصی جهت ارائه به پلیس راه، تردد این خودروها کاملا تحت کنترل است اما برخی از شواهد و گفتههای بومیان نشان میدهد امکان تخلف و جعل وجود داشته و در عمل نظارتهای لازم صورت نمیپذیرد.
از سویی دیگر با توجه به ابعاد فرهنگی نظیر اعطای معافیت در راستای مصرفزدگی و تجملگرایی، و همچنین افزایش شکاف طبقاتی به دلیل وجود محدودههای محروم در مناطق آزاد کشور، انتقادات جدی بر این موضوع وارد است.
مناطق آزاد ایران که از سال 72 آغاز به فعالیت نمودهاند، تاکنون عملکرد مناسبی در راستای اهداف اصلی خود نظیر تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی نداشته و در مقابل، افزایش واردات کالاهای مصرفی و لوکس از این مناطق شدت گرفته است.
روز گذشته مهدی اقبالی مقدم مدیرکل گمرک جزیره کیش در مورد تردد خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد کیش در سرزمین اصلی گفت: «پس از بررسی موضوع در نشستهایی با حضور مسئولان حوزه مربوطه، مجوز خروج خودرو به صورت موقت به سرزمین اصلی از امروز صادر شد و تا اطلاع بعدی آزاد اعلام شده است.»
با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو، خودروهای لوکس و باکیفیت خارجی از قیمت بسیار پایینی در مناطق آزاد برخوردارند. بازار تولید و عرضه خودروهای داخلی در مناطق آزاد جایگاهی نداشته و خودروهای وارداتی با قیمتهای رقابتی این بازار را تصاحب نمودهاند. لازم به ذکر است که هیچکدام از مراحل تولید و مونتاژ این خودروها در کشور صورت نگرفته و کالای نهایی وارد کشور میگردد، لذا با واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد علاوه بر کاهش درآمدهای دولت به واسطه عدم دریافت حقوق ورودی، اشتغالزایی و انتقال تکنولوژی نیز صورت نمیگیرد. نظر به تحرکات اخیر به منظور افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد، تنها محدودیت حاکم بر تردد این خودروها نیز کاهش مییابد.
سازمان منطقه آزاد اروند در سال 94 بیش از 8000 دستگاه و در دو ماهه ابتدایی سال 95 حدود 1300 خودرو پلاک نموده است. آمار دقیقی از مجموع وسایل نقیله دارای پلاک مناطق آزاد کشور وجود ندارد لکن براساس مصاحبهها و اطلاعات موجود تعداد آن در پایان سال 95 حدود 80 هزار دستگاه تخمین زده میشود.
مسئولان ادعا مینمایند با استفاده از سیستم GPS و یا اعطای محدود مجوز مرخصی جهت ارائه به پلیس راه، تردد این خودروها کاملا تحت کنترل است اما برخی از شواهد و گفتههای بومیان نشان میدهد امکان تخلف و جعل وجود داشته و در عمل نظارتهای لازم صورت نمیپذیرد.
از سویی دیگر با توجه به ابعاد فرهنگی نظیر اعطای معافیت در راستای مصرفزدگی و تجملگرایی، و همچنین افزایش شکاف طبقاتی به دلیل وجود محدودههای محروم در مناطق آزاد کشور، انتقادات جدی بر این موضوع وارد است.
مناطق آزاد ایران که از سال 72 آغاز به فعالیت نمودهاند، تاکنون عملکرد مناسبی در راستای اهداف اصلی خود نظیر تولید، صادرات و انتقال تکنولوژی نداشته و در مقابل، افزایش واردات کالاهای مصرفی و لوکس از این مناطق شدت گرفته است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها