کد خبر:
۴۷۳۰۲ ۱۴:۰۰
۱۳۹۵/۱۱/۱۷
پورمختار :
واگذاری سایپا کاشان به پژو سیتروئن مشکوک است
پدال نیوز: یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه شرکت پژو - سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده که این مسئله تشدیدکننده انحصار است، گفت: قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکردهاند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است.
به گزارش "پدال نیوز"
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، محمدعلی پور مختار، در خصوص گزارش منتشره توسط وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو-سیتروئن، اظهارداشت: براساس اخباری که به من رسیده قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از این رقم است اما به کمتر از نصف قیمت به پژو-سیتروئن واگذار شده است.
وی با اعلام اینکه این واگذاری محل ایراد بوده و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد ، افزود: دستگاههای نظارتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند. قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکردهاند و این قرارداد برای ما بسیار مبهم و مشکوک است. چرا قراردادی نباید برای مردم منتشر شود، حتی اگر به مردم اعتقادی ندارند حداقل در اختیار نمایندگان باید بگذارند که مشخص شود ما چه تعهداتی و طرف مقابل چه تعهداتی داده است و در مقابل چه امتیازات بزرگی را داده ایم و چه امتیازاتی را دریافت کردهایم.
این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: سوابق اروپاییها و به ویژه فرانسویها نشان میدهد آنها هیچ گاه حاضر به دادن دانش و تکنولوژی در بخش خودرو یا سایر حوزه ها نبودهاند. به همین دلیل نگرانی ما این است که سایپا کاشان را به یک مرکز مونتاژ خودرو های فرانسوی تبدیل کنند و در نهایت برای کشور چیزی از جهت علمی و توانمندی هایی که باید استفاده نماییم از آن باقی نماند.
وی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به قراردادهای خارجی خودروسازان، گفت: مجلس پیگیر این مسئله هست و امیدوارم که کمیسون اصل 90 این مسئله را پیگیری نماید.
پورمختار در پاسخ به این پرسش که شرکت پژو-سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده و محصولات هر دو قرار ا ست که در یک بازه قیمتی (50-90 میلیون) عرضه شود، این از نظر شما انحصار را تشدید نمی کند؟، اظهارداشت: بله این مسئله تشدید کننده انحصار است. پژو و سیتروئن به ظاهر دو شرکت مختلف هستند ولی در واقع آنها سالهاست که یک شرکت واحد ایجاد کردهاند و در واقع هر دو خودرو سازان ما با یک شرکت وارد قرارداد شدهاند. و این نوعی دور زدن مقررات و تشدید انحصار است و باید برداشته شود.
این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس، تصریح کرد: پژو جزو اولین شرکتهایی بود که با اعمال تحریمها از ایران خارج شد و ایران خودرو را تنها گذاشت. ما به تجربه دیدیم که فرانسوی ها به دنبال فروش کالاهای خود در بازار ایران هستند و بنا ندارند که تکنولوژی و دستاوردهای خود را در اختیار ما قراردهند. البته امیدوارم این گونه نباشد و مسئولین در مقابل امتیازات خوبی که به فرانسوی ها واگذار شده امتیازات مثبتی را هم برای صنعت خودروی کشور کسب کرده باشند.منبع : تسنیم
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، محمدعلی پور مختار، در خصوص گزارش منتشره توسط وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو-سیتروئن، اظهارداشت: براساس اخباری که به من رسیده قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از این رقم است اما به کمتر از نصف قیمت به پژو-سیتروئن واگذار شده است. وی با اعلام اینکه این واگذاری محل ایراد بوده و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد ، افزود: دستگاههای نظارتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند. قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکردهاند و این قرارداد برای ما بسیار مبهم و مشکوک است. چرا قراردادی نباید برای مردم منتشر شود، حتی اگر به مردم اعتقادی ندارند حداقل در اختیار نمایندگان باید بگذارند که مشخص شود ما چه تعهداتی و طرف مقابل چه تعهداتی داده است و در مقابل چه امتیازات بزرگی را داده ایم و چه امتیازاتی را دریافت کردهایم.
این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس تصریح کرد: سوابق اروپاییها و به ویژه فرانسویها نشان میدهد آنها هیچ گاه حاضر به دادن دانش و تکنولوژی در بخش خودرو یا سایر حوزه ها نبودهاند. به همین دلیل نگرانی ما این است که سایپا کاشان را به یک مرکز مونتاژ خودرو های فرانسوی تبدیل کنند و در نهایت برای کشور چیزی از جهت علمی و توانمندی هایی که باید استفاده نماییم از آن باقی نماند.
وی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به قراردادهای خارجی خودروسازان، گفت: مجلس پیگیر این مسئله هست و امیدوارم که کمیسون اصل 90 این مسئله را پیگیری نماید.
پورمختار در پاسخ به این پرسش که شرکت پژو-سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده و محصولات هر دو قرار ا ست که در یک بازه قیمتی (50-90 میلیون) عرضه شود، این از نظر شما انحصار را تشدید نمی کند؟، اظهارداشت: بله این مسئله تشدید کننده انحصار است. پژو و سیتروئن به ظاهر دو شرکت مختلف هستند ولی در واقع آنها سالهاست که یک شرکت واحد ایجاد کردهاند و در واقع هر دو خودرو سازان ما با یک شرکت وارد قرارداد شدهاند. و این نوعی دور زدن مقررات و تشدید انحصار است و باید برداشته شود.
این عضو کمیسون حقوقی وقضایی مجلس، تصریح کرد: پژو جزو اولین شرکتهایی بود که با اعمال تحریمها از ایران خارج شد و ایران خودرو را تنها گذاشت. ما به تجربه دیدیم که فرانسوی ها به دنبال فروش کالاهای خود در بازار ایران هستند و بنا ندارند که تکنولوژی و دستاوردهای خود را در اختیار ما قراردهند. البته امیدوارم این گونه نباشد و مسئولین در مقابل امتیازات خوبی که به فرانسوی ها واگذار شده امتیازات مثبتی را هم برای صنعت خودروی کشور کسب کرده باشند.منبع : تسنیم
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها