آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۴۶۰۴۳
۱۰:۵۸
۱۳۹۵/۱۱/۰۳

موفقیت قرارداد سایپا و سیتروئن در هاله ای از ابهام

پدال نیوز: یک سال و چند روز از امضای برجام می گذرد و در پی انعقاد قرارداد خودروسازان داخلی با خارجی ها، شمارش معکوس برای ورود خودروهای محصول مشترک ایران و فرانسه از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، آغاز شده است اما در حالی که سایپا جزییات دقیقی از زمان ورود محصول مشترکش با سیتروئن اعلام نکرده، آبی پوشان جاده مخصوص خبر داده اند 2008 مشترک ایران خودرو و پژو تا پایان سال جاری وارد بازار می شود؛ حال سوال این است که آیا این خودروها در بازار موفق خواهند بود؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به قرارداد سایپا و سیتروئن، اظهار کرد:سایپا فرصت خوبی برای سیتروئن است و از سوی دیگر با توجه به اینکه سایپا از نظر مالی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با مشکلات نقدینگی روبه رو است، سیتروئن نیز می تواند شریک خوبی برای سایپا باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه البته در صورتی که بازار رقابتی شود، محصولات تولید مشترک با خودروسازان خارجی چندان موفق نخواهند بود، گفت:در شرایط فعلی محصولات جدید می توانند با محصولات موجود در بازار رقابت کنند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه الیزه و C4 دو خودرویی هستند که توسط سایپا و سیتروئن تولید می شوند، خاطرنشان کرد:الیزه همان پژو 301 است که برندش تغییر کرده و C4 نیز اگرچه محصول بهتری از الیزه است اما چینی است و با توجه به قیمت بالایی که دارد به نظر نمی رسد در بازار موفق باشد.
 
زاوه با اشاره به اینکه اکنون حدود 4 درصد از بازار خودروی کشور مربوط به خودروهای وارداتی است؛ خاطرنشان کرد:در حال حاضر واردات محدود شده و با اعمال واردات به شرط تولید محدود تر هم خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست، اضافه کرد:قرارداد کرمان موتور با هیوندایی، و نحوه قیمت گذاری خودروهای i10 و i20  نشان داد که شرایط رقابتی نیست و قیمت ها بالاتر از خودروهای وارداتی از همین مدل تعیین شد و شاید دلیل واردات این مدل های هیوندایی به صورت DKD این بوده که واردکننده قصد تولید نداشته و هدفش فروش محدود مثلا 5 هزار دستگاه بوده است.
 
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه بنا بود در قراردادهای خارجی 40 درصد تولید داخل صورت بگیرد که به 20 درصد کاهش یافت، ادامه داد:کاهش قیمت نیاز به بومی سازی دارد و در صورتی که دو خودروسازی بزرگ نیز اقدام به واردات به صورت فول CKD کنند قیمت ها رقابتی نخواهد بود.
 
به گفته او محصولات جدید خودروسازان در بازار رقابت آسیب پذیر خواهند بود و در شرایطی که بازار همچنان بسته باشد موفق خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو