کد خبر:
۴۳۸۲۰ ۰۹:۲۷
۱۳۹۵/۱۰/۰۷
ساخت ۵۰درصدی تجهیزات در کشور
پیشنهاد مجلس برای کسب دانش فنی ساخت واگن مترو
پدال نیوز- عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: در قالب تذکری از وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت خواستار انتقال فناوریهای مرتبط و ساخت ۵۰ درصد تجهیزات واگن مترو در داخل کشور شدیم.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر رضا انصاری با اشاره به خریدهای خارجی در کشور، افزود: اخباری را دریافت کردیم که یکی از شرکتها به نام (TWM) که بخش قابل توجهی از سهام آن متعلق به شهرداری است، اقدام به خرید خارجی واگنهای مترو کرده است.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس ما با این موضوع مخالف بودیم، اظهار کرد: معتقدیم که این اقدام از سوی این شرکت مغایر با اقتصاد مقاومتی و متضاد با منویات مقام معظم رهبری است.
انصاری با بیان اینکه در حال حاضر 9 کلانشهر کشور در حال راهاندازی مترو هستند، خاطر نشان کرد: قرار است در آینده تعدادی از شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند صاحب مترو شوند از این رو پیشبینی میشود که تنها برای 9 کلانشهر با برنامهریزیهای صورت گرفته نیاز به 10 هزار واگن مترو باشد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این فرصتی برای کشور است، ادامه داد: میتوان از بازار ایجاد شده در راستای انتقال فناوری از منابع تکنولوژی خارج از کشور استفاده کرد و بر این اساس میتوانیم در قالب قراردادهای خارجی اقدام به انتقال فناوری به کشور کنیم و کشور به معنای واقعی در صنعت واگن سازی رشد کند.
وی با بیان اینکه از این طریق میتوانیم صاحب دانش فنی ساخت تجهیزات واگن شویم، ادامه داد: اخیرا خرید 2 هزار واگن مترو برای رفع نیازهای کشور مطرح شده است و بر این اساس قرار است این خریدها در کل کشور تجمیع شوند. حتی شنیده میشود که از سوی شورای اقتصاد مصوبهای اعلام شده که خرید 2 هزار دستگاه واگن مترو تجمیع شود و کارفرمای آن هم سازمان شهرداریهای وابسته به وزارت کشور تعیین شده است.
پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم برای انتقال فناوری به کشور
دکتر انصاری با تاکید بر ضرورت مدیریت نیاز کشور به این میزان واگن مترو، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که یک، شبه کنسرسیومی متشکل از سازمانهای پژوهش و فناوری و شرکتهای داخلی و با نظارت دولت تشکیل شود و این کنسرسیوم به عنوان «گیرنده فناوری» در کشور اقدامات لازم را انجام دهد.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: این کنسرسیوم باید با شرکتهای واگن ساز خارجی وارد مذاکره شود تا با انتقال فناوری به کشور، توان کشور را در ساخت واگن افزایش دهند.
به گفته وی در این مذاکرات نیاز فعلی ما به 2 هزار واگن تامین میشود و امکان مبادله تکنولوژی با بازارهای دنیا ایجاد خواهد ضمن آنکه با تجمیع خریدها در این زمینه به نوعی تنوع زدایی رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: باید اسناد فنی همه 2 هزار واگن مورد نیاز شهرهای کشور تهیه شود و وقتی تنوع زدایی هم در کشور صورت گیرد، اگر بخواهیم انتقال فناوری داشته باشیم، کلیه سیستمهای واگن کشور از استانداردهای نسبتا یکسانی برخوردار خواهند بود.
انصاری با بیان اینکه بهترین حالت برای خرید واگنهای مترو مورد نیاز همین روش است، اظهار کرد: شورای اقتصاد و وزارت صنعت، معدن وتجارت پیگیر اجرای این روش هستند تا 50درصد ساخت تجهیزات این حوزه در کشور تولید شود و از سوی دیگر تجهیزاتی هم که در داخل کشور تولید میشود از نوع تجهیزات کلیدی و حیاتی این صنعت باشد.
ساخت تجهیزات یا واگن سازی
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس دهم، با بیان اینکه واگنهای مترو دارای تجهیزات زیادی است، گفت: در فاز اول نیاز است تا فناوریهای این تجهیزات از خارج وارد شود تا کشور صاحب دانش فنی ساخت تجهیزات واگن شود تا در آینده بتوانیم ادعا کنیم که واگنساز هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در صنعت واگن سازی تکنولوژیهایی باید به کشور منتقل شود که توان رقابتی ما برای صادرات را افزایش دهد، ادامه داد: در صنعت، همه تکنولوژیها قادر به افزایش توان رقابتی در کشور نیستند و برخی از فناوریهایی که برای ما کلیدی هستند میتواند توان رقابتی ما را ارتقاء دهد از این رو در قراردادهایی که برای انتقال فناوری در خرید واگن مترو به امضا میرسد باید به این امر توجه شود.
انصاری افزایش توان رقابتی سازندگان را منجر به افزایش توان صادراتی کشور دانست و گفت: از این رو ما تذکری به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد دادیم که اجازه ندهند نیازهای شهرداری تهران که حدود بیش از 400 واگن است، از طریق خرید خارجی تامین شود و این فرصت از کشور سلب شود.
تلاش برای همسو کردن نهادها برای تجمیع خرید
وی در خصوص متقاعد کردن دستگاهها برای عدم خرید خارجی در این زمینه، یادآور شد: در این زمینه بهتر است شورای اقتصاد خرید واگن از خارج را تصویب نکند.
دکتر انصاری خاطر نشان کرد: ما در قالب تذکری با امضای حدود 30 نماینده به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد اعلام کردیم که خواهان جلوگیری از خرید خارجی واگنهای مترو هستیم.
توانمندیهای کشور در واگنسازی
انصاری در ادامه به بیان توانمندیهای کشور در حوزه واگنسازی پرداخت و افزود: ما در حال حاضر توانمندیهایی در کشور داریم و آنچه که الان برای ما نیاز است، انتقال فناوری در سطح کلان کشور است و تجربه کشورهایی که صاحب تکنولوژی شدند، نشان میدهد یکی از فرصتها برای صاحب فناوری شدن این است که نیازهای بازارهای داخلی را به خوبی مدیریت کنیم و بتوانیم بازار داخلی را با تکنولوژیهای خارجی مبادله کنیم.
وی به وضعیت کشورهایی چون چین و کُره اشاره کرد و یادآور شد: این کشورها از ابتدا صاحب فناوری نبودند ولی در قالب قراردادهای خارجی، بازار خود را با تکنولوژی داخلی اشباع کردند به گونهای که با استفاده از این فرصت، شرکتهای داخلی این کشورها توانستند صاحب فناوری شوند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دستیابی به این هدف نیازمند سیاستگذاری است، اظهار کرد: با سیاستگذاری میتوانیم توان رقابتی را در درون صنایع کشور ایجاد کنیم.
تضامین برای خرید داخلی به جای خرید خارجی
انصاری در خصوص ابزارهای بازدارنده برای عدم خرید خارجی و توجه به توان داخلی گفت: ما در حال حاضر ابزارهای بازدارنده چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای پیوست فناوری که اخیرا ابلاغ شده است، برای توجه به توان داخلی کشور داریم ولی در اجرا و نظارت نیاز به دقت بیشتری داریم.
وی با اشاره به نقش مهم دولت در این زمینه ادامه داد: از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی باید نقش نظارتی خود را بیشتر کند.
انصاری در عین حال تاکید کرد: اگر دولت متعهد باشد و مسئولانه رفتار کند، توجه به توان داخلی و انتقال فناوری از خارج به داخل کشور بهتر صورت میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس ما با این موضوع مخالف بودیم، اظهار کرد: معتقدیم که این اقدام از سوی این شرکت مغایر با اقتصاد مقاومتی و متضاد با منویات مقام معظم رهبری است.
انصاری با بیان اینکه در حال حاضر 9 کلانشهر کشور در حال راهاندازی مترو هستند، خاطر نشان کرد: قرار است در آینده تعدادی از شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند صاحب مترو شوند از این رو پیشبینی میشود که تنها برای 9 کلانشهر با برنامهریزیهای صورت گرفته نیاز به 10 هزار واگن مترو باشد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این فرصتی برای کشور است، ادامه داد: میتوان از بازار ایجاد شده در راستای انتقال فناوری از منابع تکنولوژی خارج از کشور استفاده کرد و بر این اساس میتوانیم در قالب قراردادهای خارجی اقدام به انتقال فناوری به کشور کنیم و کشور به معنای واقعی در صنعت واگن سازی رشد کند.
وی با بیان اینکه از این طریق میتوانیم صاحب دانش فنی ساخت تجهیزات واگن شویم، ادامه داد: اخیرا خرید 2 هزار واگن مترو برای رفع نیازهای کشور مطرح شده است و بر این اساس قرار است این خریدها در کل کشور تجمیع شوند. حتی شنیده میشود که از سوی شورای اقتصاد مصوبهای اعلام شده که خرید 2 هزار دستگاه واگن مترو تجمیع شود و کارفرمای آن هم سازمان شهرداریهای وابسته به وزارت کشور تعیین شده است.
پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم برای انتقال فناوری به کشور
دکتر انصاری با تاکید بر ضرورت مدیریت نیاز کشور به این میزان واگن مترو، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که یک، شبه کنسرسیومی متشکل از سازمانهای پژوهش و فناوری و شرکتهای داخلی و با نظارت دولت تشکیل شود و این کنسرسیوم به عنوان «گیرنده فناوری» در کشور اقدامات لازم را انجام دهد.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: این کنسرسیوم باید با شرکتهای واگن ساز خارجی وارد مذاکره شود تا با انتقال فناوری به کشور، توان کشور را در ساخت واگن افزایش دهند.
به گفته وی در این مذاکرات نیاز فعلی ما به 2 هزار واگن تامین میشود و امکان مبادله تکنولوژی با بازارهای دنیا ایجاد خواهد ضمن آنکه با تجمیع خریدها در این زمینه به نوعی تنوع زدایی رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: باید اسناد فنی همه 2 هزار واگن مورد نیاز شهرهای کشور تهیه شود و وقتی تنوع زدایی هم در کشور صورت گیرد، اگر بخواهیم انتقال فناوری داشته باشیم، کلیه سیستمهای واگن کشور از استانداردهای نسبتا یکسانی برخوردار خواهند بود.
انصاری با بیان اینکه بهترین حالت برای خرید واگنهای مترو مورد نیاز همین روش است، اظهار کرد: شورای اقتصاد و وزارت صنعت، معدن وتجارت پیگیر اجرای این روش هستند تا 50درصد ساخت تجهیزات این حوزه در کشور تولید شود و از سوی دیگر تجهیزاتی هم که در داخل کشور تولید میشود از نوع تجهیزات کلیدی و حیاتی این صنعت باشد.
ساخت تجهیزات یا واگن سازی
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس دهم، با بیان اینکه واگنهای مترو دارای تجهیزات زیادی است، گفت: در فاز اول نیاز است تا فناوریهای این تجهیزات از خارج وارد شود تا کشور صاحب دانش فنی ساخت تجهیزات واگن شود تا در آینده بتوانیم ادعا کنیم که واگنساز هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در صنعت واگن سازی تکنولوژیهایی باید به کشور منتقل شود که توان رقابتی ما برای صادرات را افزایش دهد، ادامه داد: در صنعت، همه تکنولوژیها قادر به افزایش توان رقابتی در کشور نیستند و برخی از فناوریهایی که برای ما کلیدی هستند میتواند توان رقابتی ما را ارتقاء دهد از این رو در قراردادهایی که برای انتقال فناوری در خرید واگن مترو به امضا میرسد باید به این امر توجه شود.
انصاری افزایش توان رقابتی سازندگان را منجر به افزایش توان صادراتی کشور دانست و گفت: از این رو ما تذکری به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد دادیم که اجازه ندهند نیازهای شهرداری تهران که حدود بیش از 400 واگن است، از طریق خرید خارجی تامین شود و این فرصت از کشور سلب شود.
تلاش برای همسو کردن نهادها برای تجمیع خرید
وی در خصوص متقاعد کردن دستگاهها برای عدم خرید خارجی در این زمینه، یادآور شد: در این زمینه بهتر است شورای اقتصاد خرید واگن از خارج را تصویب نکند.
دکتر انصاری خاطر نشان کرد: ما در قالب تذکری با امضای حدود 30 نماینده به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد اعلام کردیم که خواهان جلوگیری از خرید خارجی واگنهای مترو هستیم.
توانمندیهای کشور در واگنسازی
انصاری در ادامه به بیان توانمندیهای کشور در حوزه واگنسازی پرداخت و افزود: ما در حال حاضر توانمندیهایی در کشور داریم و آنچه که الان برای ما نیاز است، انتقال فناوری در سطح کلان کشور است و تجربه کشورهایی که صاحب تکنولوژی شدند، نشان میدهد یکی از فرصتها برای صاحب فناوری شدن این است که نیازهای بازارهای داخلی را به خوبی مدیریت کنیم و بتوانیم بازار داخلی را با تکنولوژیهای خارجی مبادله کنیم.
وی به وضعیت کشورهایی چون چین و کُره اشاره کرد و یادآور شد: این کشورها از ابتدا صاحب فناوری نبودند ولی در قالب قراردادهای خارجی، بازار خود را با تکنولوژی داخلی اشباع کردند به گونهای که با استفاده از این فرصت، شرکتهای داخلی این کشورها توانستند صاحب فناوری شوند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دستیابی به این هدف نیازمند سیاستگذاری است، اظهار کرد: با سیاستگذاری میتوانیم توان رقابتی را در درون صنایع کشور ایجاد کنیم.
تضامین برای خرید داخلی به جای خرید خارجی
انصاری در خصوص ابزارهای بازدارنده برای عدم خرید خارجی و توجه به توان داخلی گفت: ما در حال حاضر ابزارهای بازدارنده چون سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای پیوست فناوری که اخیرا ابلاغ شده است، برای توجه به توان داخلی کشور داریم ولی در اجرا و نظارت نیاز به دقت بیشتری داریم.
وی با اشاره به نقش مهم دولت در این زمینه ادامه داد: از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی باید نقش نظارتی خود را بیشتر کند.
انصاری در عین حال تاکید کرد: اگر دولت متعهد باشد و مسئولانه رفتار کند، توجه به توان داخلی و انتقال فناوری از خارج به داخل کشور بهتر صورت میگیرد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش