آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۴۳۶۴۴
۰۹:۱۶
۱۳۹۵/۱۰/۰۵
رییس شورای رقابت/

دلیلی برای دولتی ماندن ۲۰ درصد سهام خودروسازان وجود ندارد

دلیلی برای دولتی ماندن ۲۰ درصد سهام خودروسازان وجود ندارد
پدال نیوز: رییس شورای رقابت معتقد است: واقعیت آن است که اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۱۸ درصد سهام خودروسازان کشور را در اختیار دارد......
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، رییس شورای رقابت معتقد است: واقعیت آن است که اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۱۸ درصد سهام خودروسازان کشور را در اختیار دارد اما بر اساس مصادیق سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی صنایع خودروسازی کشور، جزو شرکت‌های گروه نخست هستند که باید سهام این شرکت‌ها به طور کامل صد درصدی توسط دولت واگذار می شد اما با بررسی که شورای رقابت در سال ۹۰ انجام داد مشخص شد که تنها حدود ۸۰ درصد سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی واگذار شده است.

رضا شیوا با بیان این مطلب گفت: بر این اساس شورای رقابت طی نامه‌ای به وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که باید هر چه سریعتر باقیمانده سهام 20 درصدی دولت در شرکت‌های خودروسازی واگذار شود چرا که باقی ماندن دولت در خودروسازان مشمول گروه نخست شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی خلاف قانون بود.
 
او همچنین با بیان اینکه قبلا شورای رقابت درمورخه 28 فروردین ماه سال 90  مصوبه‌ای مبنی بر ضرورت واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی ایران در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا داشته و این موضوع را طی نامه‌ای به وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است اما  این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است اظهار کرد: چرا که پس از نامه شورای رقابت به وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت برای واگذاری هر چه سریعتر سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی، وزیر صنایع و معادن وقت با دریافت مصوبه‌ای از هیات وزیران دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا را از شمول شرکت‌های گروه یک اصل 44 قانون اساسی خارج و به گروه دوم منتقل کرد. با این این اقدام ، انتقال شرکت‌های مذکور از گروه یک به دو سیاست‌های اصل 44 به معنای آن بود که این شرکت‌ها در زمره شرکت‌های مادر تخصصی قرار گرفته که باید دولت نقش سیاستگذاری و راهبردی در این شرکت‌ها را داشته باشد.  
 
شیوا  در پایان نیز گفت: بر این اساس دولت می توانست حدود 20 درصد سهام خود در ایران خودرو و سایپا را نگه داشته و دولت تنها ملزم به واگذاری 80 درصد سهام این شرکت ها خواهد بود. با این اقدام است که اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استدلال می کند که سهام دولت در خودروسازی‌ها حتی بیش از تکالیف مقرر قانونی و به میزان 82 درصد واگذار شده و دولت تنها 18 درصد سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارد.عصر خودرو
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو