چپاول بازار خودرو ایران توسط خارجیها!؟
پدال نیوز: حضور خودروسازان خارجی در ایران را برخی در حالی «چپاول بازار» تعبیر میکنند که این «حضور» میتواند اولا به تنوع سبد محصولات بازار خودرو کشور بینجامد و ثانیا درجه رقابت را بالا ببرد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، حدودا سه سالی میشود که به لطف توافق هستهای و برجام، باب مذاکره میان خودروسازان داخلی و خارجی باز شده و این مذاکرات به عقد چند قرارداد و تفاهم نامه در خودروسازی کشور منتهی شده است. در این بین، برخی خودروسازان خارجی، میخواهند با هر دو روش واردات و تولید، در بازار کشور حضور پیدا کنند. بهعبارت بهتر، خارجیها قصد دارند بخشی از خودروهای خود را از طریق واردات و برخی دیگر را بهواسطه تولید، به دست مشتریان ایرانی برسانند. به گزارش دنیای اقتصاد ، این در حالی است که برخی معتقدند این روش به معنای «چپاول بازار خودرو ایران» بوده و خارجیها کمکی به خودروسازی کشور در مسائلی مانند طراحی و توسعه محصول نخواهند کرد. در باب این انتقاد، دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه ورود خودروهای جدید به بازار کشور، نه تنها به توسعه سبد محصولات میانجامد؛ بلکه رقابت را نیز افزایش داده و سبب بهبود عملکرد عرضهکنندگان خودرو میشود.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای صاحب صنعت خودرو مانند آمریکا، چین و فرانسه، پذیرای شرکتها و محصولات خارجی هستند، اما کسی نمیگوید این موضوع سبب چپاول بازار این کشورها شده است، بلکه به رقابت ایجاد شده (بهواسطه حضور خودروسازان غیر داخلی) فکر میشود. نکته دوم اینجاست که داخلیسازی نکردن خودروهای خارجی را نیز نمیتوان «چپاول بازار» دانست؛ زیرا بسیاری از خودروها بهدلیل تیراژ پایین، اصلا توجیه داخلیسازی ندارند. در حال حاضر برخی از شرکای آینده صنعت خودرو ایران، عرضه محصول در کشور را بهواسطه «واردات» در دستور کار قرار دادهاند؛ زیرا توجیهی برای ساخت داخل کردن آنها (بهدلیل تیراژ پایین) نمیبینند. حتی خودروسازان داخلی نیز معتقدند اگر محصولی از تیراژ بالایی برخوردار نیست، ساخت داخل کردن آن صرف اقتصادی نداشته و بهتر است از طریق واردات به دست مشتریان برسند.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای صاحب صنعت خودرو مانند آمریکا، چین و فرانسه، پذیرای شرکتها و محصولات خارجی هستند، اما کسی نمیگوید این موضوع سبب چپاول بازار این کشورها شده است، بلکه به رقابت ایجاد شده (بهواسطه حضور خودروسازان غیر داخلی) فکر میشود. نکته دوم اینجاست که داخلیسازی نکردن خودروهای خارجی را نیز نمیتوان «چپاول بازار» دانست؛ زیرا بسیاری از خودروها بهدلیل تیراژ پایین، اصلا توجیه داخلیسازی ندارند. در حال حاضر برخی از شرکای آینده صنعت خودرو ایران، عرضه محصول در کشور را بهواسطه «واردات» در دستور کار قرار دادهاند؛ زیرا توجیهی برای ساخت داخل کردن آنها (بهدلیل تیراژ پایین) نمیبینند. حتی خودروسازان داخلی نیز معتقدند اگر محصولی از تیراژ بالایی برخوردار نیست، ساخت داخل کردن آن صرف اقتصادی نداشته و بهتر است از طریق واردات به دست مشتریان برسند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها