داخلی سازی خودروهای چینی به صلاح است؟
پدال نیوز- وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی بهدنبال افزایش ساخت داخل خودروهای چینی است که بهنظر میرسد این موضوع چندان مورد استقبال چینیها نبوده و آنها میلی به بالا بردن داخلیسازی محصولات شان در ایران ندارند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، آنطور که محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده، سیاست این وزارتخانه در مورد چینیها، افزایش ساخت داخل و همکاری در توسعه پلتفرمها مطابق با استانداردهای روز است. به گفته وی، شرکتهای تولیدی و مونتاژی (بهخصوص چینیها) باید محصولات خود را به مرور به سمت توسعه ساخت داخل ببرند و وزارت صنعت نیز برنامههایی جدی در این مورد دارد.
گفتههای معاون وزیر صنعت در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، اگرچه برنامه ساخت داخل در مورد خودروهای اروپایی و برخی آسیاییها مناسب صنعت خودرو کشور است، با این حال به دلایلی از جمله تفاوت در نرخ بهرهوری و دستمزد (در ایران و چین) نمیتوانیم این سیاست را در مورد چینیها اجرا کنیم. در اینباره حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو به «دنیایاقتصاد» میگوید: خودروسازی ایران در بحث داخلیسازی قطعات، مزیتی نسبت به چینیها ندارد؛ بنابراین چندان به صلاح نیست که بخواهیم ساخت داخل خودروهای چینی کشور را مانند سایر خودروها بالا ببریم. وی با بیان اینکه تولید قطعه در چین، بهصرفهتر و اقتصادیتر از ایران است، میافزاید: چینیها اولا بهرهوری بسیار بالاتری نسبت به ما دارند و ثانیا نیروی کارشان نیز ارزانتر است؛ بنابراین قطعات تولیدی آنها با قیمت کمتری (نسبت به ایران) تولید میشود. به گفته این کارشناس، با توجه به بهرهوری پایین و نیروی کار گران در ایران نسبت به چین، افزایش ساخت داخل خودروهای چینی میتواند به افزایش قیمت بینجامد.
گفتههای معاون وزیر صنعت در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، اگرچه برنامه ساخت داخل در مورد خودروهای اروپایی و برخی آسیاییها مناسب صنعت خودرو کشور است، با این حال به دلایلی از جمله تفاوت در نرخ بهرهوری و دستمزد (در ایران و چین) نمیتوانیم این سیاست را در مورد چینیها اجرا کنیم. در اینباره حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو به «دنیایاقتصاد» میگوید: خودروسازی ایران در بحث داخلیسازی قطعات، مزیتی نسبت به چینیها ندارد؛ بنابراین چندان به صلاح نیست که بخواهیم ساخت داخل خودروهای چینی کشور را مانند سایر خودروها بالا ببریم. وی با بیان اینکه تولید قطعه در چین، بهصرفهتر و اقتصادیتر از ایران است، میافزاید: چینیها اولا بهرهوری بسیار بالاتری نسبت به ما دارند و ثانیا نیروی کارشان نیز ارزانتر است؛ بنابراین قطعات تولیدی آنها با قیمت کمتری (نسبت به ایران) تولید میشود. به گفته این کارشناس، با توجه به بهرهوری پایین و نیروی کار گران در ایران نسبت به چین، افزایش ساخت داخل خودروهای چینی میتواند به افزایش قیمت بینجامد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش