کد خبر:
۲۹۵۲۷ ۱۲:۳۷
۱۳۹۵/۰۴/۰۷
سربازان درس عبرتی برای مسئولان وزارت راه میشوند؟
یادداشتی در باب حادثه جاده کرمان-شیراز
به گزارش "پدال نیوز" پدال نیوز// چندین سرباز خوشحال از اینکه بخشی از دوره طاقت فرسای سربازی شان در یکی از پادگان های معروف کشور به سختگیری وسخت گرفتن آرام سوار بر اتوبوسی می شوند که نمی دانند چه سرنوشن غم انگیری در انتظارشان است.
13 جوان تحصیل کرده امیدوار به آینده و امیدوار به اینکه این دوره سخت اما دلپذیر زندگی هم بالاخره روزی به سر خواهد آمد و زندگی روال عادی خود را در پیش می گیرد. غوطه ور در اندیشه ها که ترمز اتوبوس بریده می شود ۀن هم در حوالی یکی از مخوف ترین دره های استان تاریخی فارس. سقوط به اعماق دره و مرگ دلخراش 13 سرباز؛ 13 جوان؛ 13 سازنده این کشور.»
حادثه غم انگیز سقوط اتوبوس حامل سربازان در استان فارس باز نگاه ها را به وضعیت جاده ها و امنیت اتوبوس ها در کشور جلب کرد.
مسئولین جاده ای در کشور طی روزهای اخیر گفته اند اتوبوس های برون شهری کشور دارای استانداردهای لازم نیستند و البته راهنمایی و رانندگی هم نظارت چندانی به وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور ندارد. این در حالی است که سازمان استاندارد ایران بارها تاکید کرده کارخانه های اتوبوس سازی را به حال خود رها نمی کند و تا ریشه آنها را از باب سلامت محصولات تولیدی نگیرد مجوز به ورود آنها به جاده های بیرون شهری کشور را نمی دهد. این البته مربوط به اتوبوس های جدید در کشور است؛ سوال مطرح شده این است که تکلیف اتوبوس هایی که از 20سال پیش در کشور تولید شده و اکنون در حال تردد در جاده ها هستند چه می شود؟ آیا نظارتی بر آنها صورت می گیرد؟ آیا سازمان های دخیل برنامه ای برای بررسی سلامت اتوبوس های کشور دارند یا خیر؟
این حادثه البته از چند جهت قابل بررسی است. اینکه وزرات راه به عنوان متولی ساخت و نگهداری از جاده ها تا چه حد توانسته وظایف خود را انجام دهد. تعاونی که صاحب اتوبوس بوده و این جوانان رشید کشور را از نقطه ای به نقطه ای دیگر ترانسفر می کرده تا چه اندازه از سلامت وسیله نقلیه خود آگاهی داشته که حاضر شده 50 انسان را در آن جای دهد و مسیر صعب العبور کرمان تا شیراز را طی کند. راننده این اتوبوس قبل از حرکت نسبت به معاینه خودروی خود اهتمام ورزیده تا بخواهد مسیری به طول 568 کیلومتر را به سلامت طی کند؟
تجربه البته در کشور ثابت کرده تا اتفاق ناگواری رخ ندهد راه علاجی برای9 آن پیدا نمی شود. بعد از واقعه تلخ برخورد 2 اتوبوس مسافربری در جاده تهران - قم (حدود 3 سال پیش) به نظر می رسید تا درس عبرتی برای مسئولان امر باشد تا مردم کشور را به راحتی راهی جاده ها نکنند. اما ظاهرا آن واقعه تنها برای چند روز مورد تاکید همگان بوده و بعد از چندی به ورطه فراموشی گرفتار شده است.
عمر 13 سرباز وطن به راحتی یک لیوان آب خوردن از دست رفت ولی «جاده و راننده و وسیله نقلیه» نباید به حال خود رها شود.
13 جوان تحصیل کرده امیدوار به آینده و امیدوار به اینکه این دوره سخت اما دلپذیر زندگی هم بالاخره روزی به سر خواهد آمد و زندگی روال عادی خود را در پیش می گیرد. غوطه ور در اندیشه ها که ترمز اتوبوس بریده می شود ۀن هم در حوالی یکی از مخوف ترین دره های استان تاریخی فارس. سقوط به اعماق دره و مرگ دلخراش 13 سرباز؛ 13 جوان؛ 13 سازنده این کشور.»
حادثه غم انگیز سقوط اتوبوس حامل سربازان در استان فارس باز نگاه ها را به وضعیت جاده ها و امنیت اتوبوس ها در کشور جلب کرد.
مسئولین جاده ای در کشور طی روزهای اخیر گفته اند اتوبوس های برون شهری کشور دارای استانداردهای لازم نیستند و البته راهنمایی و رانندگی هم نظارت چندانی به وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور ندارد. این در حالی است که سازمان استاندارد ایران بارها تاکید کرده کارخانه های اتوبوس سازی را به حال خود رها نمی کند و تا ریشه آنها را از باب سلامت محصولات تولیدی نگیرد مجوز به ورود آنها به جاده های بیرون شهری کشور را نمی دهد. این البته مربوط به اتوبوس های جدید در کشور است؛ سوال مطرح شده این است که تکلیف اتوبوس هایی که از 20سال پیش در کشور تولید شده و اکنون در حال تردد در جاده ها هستند چه می شود؟ آیا نظارتی بر آنها صورت می گیرد؟ آیا سازمان های دخیل برنامه ای برای بررسی سلامت اتوبوس های کشور دارند یا خیر؟
این حادثه البته از چند جهت قابل بررسی است. اینکه وزرات راه به عنوان متولی ساخت و نگهداری از جاده ها تا چه حد توانسته وظایف خود را انجام دهد. تعاونی که صاحب اتوبوس بوده و این جوانان رشید کشور را از نقطه ای به نقطه ای دیگر ترانسفر می کرده تا چه اندازه از سلامت وسیله نقلیه خود آگاهی داشته که حاضر شده 50 انسان را در آن جای دهد و مسیر صعب العبور کرمان تا شیراز را طی کند. راننده این اتوبوس قبل از حرکت نسبت به معاینه خودروی خود اهتمام ورزیده تا بخواهد مسیری به طول 568 کیلومتر را به سلامت طی کند؟
تجربه البته در کشور ثابت کرده تا اتفاق ناگواری رخ ندهد راه علاجی برای9 آن پیدا نمی شود. بعد از واقعه تلخ برخورد 2 اتوبوس مسافربری در جاده تهران - قم (حدود 3 سال پیش) به نظر می رسید تا درس عبرتی برای مسئولان امر باشد تا مردم کشور را به راحتی راهی جاده ها نکنند. اما ظاهرا آن واقعه تنها برای چند روز مورد تاکید همگان بوده و بعد از چندی به ورطه فراموشی گرفتار شده است.
عمر 13 سرباز وطن به راحتی یک لیوان آب خوردن از دست رفت ولی «جاده و راننده و وسیله نقلیه» نباید به حال خود رها شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش