سهمیهبندی بنزین بیشتر محرک مصرف است یا حذف آن؟
پدال نیوز : در حالی وزیر نفت مدعی است سهمیهبندی بنزین محرکی برای مصرف بیشتر آن بوده است که تکنرخی شدن بنزین منجر به از بین رفتن انگیزه مردم برای مدیریت مصرف، تضعیف کارت هوشمند سوخت و افزایش قاچاق بنزین میشود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس، مشاهدات میدانی از برخی جایگاههای سوخت در روزهای اخیر حاکی از آن است که جایگاهداران با هدف سوختگیری سریعتر خودروهایی که رانندگان آنها کارت سوخت خودرو شخصی خود را به همراه ندارند، کارت سوخت جایگاهها را از دستگاههای کارت خوان خارج نمیکنند.
از سوی دیگر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس دستاوردهای شرکت تاسیسات دریایی (17 خرداد) گفت: «به نظر من این سهمیه است که حرص مصرف را افزایش می دهد چرا که طرف معتقد است اگر سهمیه اش را مصرف نکند از بین خواهد رفت».
درباره اقدام اخیر برخی جایگاه داران سوخت و این سخنان وزیر نفت نکات زیر قابل ذکر است:
1- اقدام جایگاه داران سوخت نشاندهنده این موضوع است که انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت خودرو خود با تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است و در صورت تداوم شرایط فعلی و به تدریج، کارت هوشمند سوخت به عنوان مهمترین زیرساخت اطلاعاتی حوزههای سوخت و حمل و نقل کشور از بین خواهد رفت.
2- سهمیهبندی بنزین در حالی توسط زنگنه به عنوان محرک مردم برای مصرف بیشتر بنزین معرفی میشود که نگاهی به روند مصرف بنزین در طول دوره هشت ساله سهمیهبندی شدن آن (ثابت ماندن میزان مصرف بنزین در محدوده 60 تا 70 میلیون لیتر در روز) نشان میدهد که اتفاقا عرضه بنزین به صورت دو نرخی و همراه با نظام سهمیهبندی موجب شده بود بخش زیادی از مردم انگیزه اقتصادی و روانی مناسبی برای مدیریت مصرف خود داشته باشند و تلاش کنند تا کمتر نیازمند استفاده از بنزین آزاد شوند.
از سوی دیگر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس دستاوردهای شرکت تاسیسات دریایی (17 خرداد) گفت: «به نظر من این سهمیه است که حرص مصرف را افزایش می دهد چرا که طرف معتقد است اگر سهمیه اش را مصرف نکند از بین خواهد رفت».
درباره اقدام اخیر برخی جایگاه داران سوخت و این سخنان وزیر نفت نکات زیر قابل ذکر است:
1- اقدام جایگاه داران سوخت نشاندهنده این موضوع است که انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت خودرو خود با تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است و در صورت تداوم شرایط فعلی و به تدریج، کارت هوشمند سوخت به عنوان مهمترین زیرساخت اطلاعاتی حوزههای سوخت و حمل و نقل کشور از بین خواهد رفت.
2- سهمیهبندی بنزین در حالی توسط زنگنه به عنوان محرک مردم برای مصرف بیشتر بنزین معرفی میشود که نگاهی به روند مصرف بنزین در طول دوره هشت ساله سهمیهبندی شدن آن (ثابت ماندن میزان مصرف بنزین در محدوده 60 تا 70 میلیون لیتر در روز) نشان میدهد که اتفاقا عرضه بنزین به صورت دو نرخی و همراه با نظام سهمیهبندی موجب شده بود بخش زیادی از مردم انگیزه اقتصادی و روانی مناسبی برای مدیریت مصرف خود داشته باشند و تلاش کنند تا کمتر نیازمند استفاده از بنزین آزاد شوند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها