انتقاد یک استاد دانشگاه از شیوه قیمت گذاری خودرو؛
«شورای افزایش قیمت»؛ نه شورای رقابت!
پدال نیوز: یک استاد دانشگاه می گوید چنانچه قیمت گذاری خودرو توسط بازار و به صورت آزاد تعیین شود مثمر ثمرتر خواهد بود تا به صورت دستوری و توسط یک نهاد دولتی.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، ناصر بیک زاده مرزبانی در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب اظهار کرد: بین کارشناسان و اساتید دانشگاه، شورای رقابت به «شورای افزایش قیمت» شهرت پیدا کرده است چرا که تا کنون وطی سال های فعالیت خویش حتی یک بار هم نشده قیمت ثابت شود و یا حتی بر فرض محال و محض رضای خدا کاهش پیدا کند.
وی در همین رابطه ادامه داد: معتقدم شورای رقابت تاکنون نتوانسته است در رسالت خویش که همانا تعیین یک قیمت متعادل و منصفانه باشد حرکت کند و همواره به نفع خودروسازان بزرگ کشور رای داده است.
بیک زاده مرزبانی همچنین اظهار کرد: حقیقت این است دولت و خودروسازان برای اینکه خود قیمت ها را افزایش ندهند و تقصیر این گرانی ها را به گرن نهاد دیگری واگذار کنند این شورا را تشکیل دادند تا اعتماد مردم جلب شود و کسی به اصطلاح یقه خودروسازان را بابت افزایش قیمت نگیرد تا در نهایت موجب گلایه شهروندان از خودروسازان نشود.
وی در خصوص نوع صحیح قیمت گذاری در خودرو ابراز کرد: اصولا روش قیمت گذاری باید بر اساس یک سری اصول و استانداردهای جهانی باشد؛ به نحوی که شورا بگوید میزان حقوق و دستمزدها یک درصد مشخصی از قیمت یک خودرو را داشته باشد، هزینه مواد اولیه یک خودرو درصدی مشخص و دیگر مولفه های موثر در تعیین قیمت یک خودرو بر همین اساس و توسط این شورا تعیین شود در صورتی که در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.
این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: به نظر بهترین نوع قیمت گذاری نوع آزاد آن است که خود بازار برای آن تصمیم بگیرد؛ تنها در این صورت است که یک «رقابت واقعی» به وجود می آید.
وی در همین رابطه ادامه داد: معتقدم شورای رقابت تاکنون نتوانسته است در رسالت خویش که همانا تعیین یک قیمت متعادل و منصفانه باشد حرکت کند و همواره به نفع خودروسازان بزرگ کشور رای داده است.
بیک زاده مرزبانی همچنین اظهار کرد: حقیقت این است دولت و خودروسازان برای اینکه خود قیمت ها را افزایش ندهند و تقصیر این گرانی ها را به گرن نهاد دیگری واگذار کنند این شورا را تشکیل دادند تا اعتماد مردم جلب شود و کسی به اصطلاح یقه خودروسازان را بابت افزایش قیمت نگیرد تا در نهایت موجب گلایه شهروندان از خودروسازان نشود.
وی در خصوص نوع صحیح قیمت گذاری در خودرو ابراز کرد: اصولا روش قیمت گذاری باید بر اساس یک سری اصول و استانداردهای جهانی باشد؛ به نحوی که شورا بگوید میزان حقوق و دستمزدها یک درصد مشخصی از قیمت یک خودرو را داشته باشد، هزینه مواد اولیه یک خودرو درصدی مشخص و دیگر مولفه های موثر در تعیین قیمت یک خودرو بر همین اساس و توسط این شورا تعیین شود در صورتی که در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.
این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: به نظر بهترین نوع قیمت گذاری نوع آزاد آن است که خود بازار برای آن تصمیم بگیرد؛ تنها در این صورت است که یک «رقابت واقعی» به وجود می آید.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها