آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۲۳۱۳
۱۴:۵۵
۱۳۹۴/۰۳/۱۷

درآمد هنگفت واردکنندگان از جیب مردم!

پدال نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، فربد زاوه اظهار کرد: سه راه برای تامین منابع مالی لازم برای واردات خودرو به کشور وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه راه اول استفاده از سرمایه خود شرکت واردکننده خودرو است، خاطرنشان کرد: در این حالت اگر قیمت تمام شده خودروی وارداتی 95 میلیون تومان و قیمت فروش آن صد میلیون تومان باشد، حاشیه سود واردکننده پنج میلیون تومان معادل حدود 5.5 درصد خواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:‌ بنابراین اگر دوره گردش مالی واردات خودرو سالانه چهار بار باشد، سود سالانه واردکننده خودرو از واردات این محصول معادل 22 درصد خواهد بود. البته باید متذکر شد که تقریبا هیچ یک از نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو در ایران از سرمایه خود در این زمینه استفاده نمی‌کنند.
 
وی افزود: راهکار دوم تامین منابع مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی با بهره‌های به‌طور میانگین سالانه 28 درصد است که البته این راهکار معقولی نیست زیرا در حالیکه سود واردات خودرو به طور میانگین سالانه 22 درصد است نمی‌توان سالانه 28 درصد بهره بانکی داد که البته این راه نیز در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
 
زاوه با بیان اینکه راهکار سوم تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیش‌فروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد:‌ در این حالت، شرکت واردکننده خودرو حدودا پنج درصد قیمت خرید خودرو را از سرمایه خود تامین کرده و مابقی را از محل پیش‌فروش خودرو و جمع‌آوری پول مصرف‌کنندگان به دست می‌آورد. به این ترتیب اگرچه حاشیه سود واردکننده خودرو همان 22 درصد است اما چون پول استفاده شده برای واردات خودرو، متعلق به واردکننده نبوده است، بازدهی پول واردکننده خودرو در حد نجومی و هنگفتی خواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: به عنوان مثال در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد.
 
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در واقع کسب و کار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم می‌چرخد، تصریح کرد: هر وقت نمایندگی‌های واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیش‌فروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند می‌توان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کرده‌اند، اما هم‌اکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر