آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۹۱۷
۰۱:۰۵
۱۳۹۴/۰۳/۰۵

انتقاد از نحوه اعلام خبر تک نرخی شدن بنزین

پدال نیوز: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تک نرخی شدن بنزین را به لحاظ قانونی و اقتصادی اقدامی درست دانست اما از نحوه اعلام این موضوع انتقاد و اظهار کرد: نمی‌شود اول سال بگوییم "تا پایان سال قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد" و تا دو روز پیش هم "علت واریز نشدن سهمیه سوخت را مشکل سیستم نرم‌افزاری" عنوان کرد و یکباره از آزاد شدن قیمت سخن گفت.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، مجیدرضا حریری درباره تک نرخی شدن بنزین و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار کرد: مطابق قانون، امسال باید به 90 درصد قیمت فوب منطقه برسیم. قیمت فوب منطقه حدود 1350 تومان است که در حال نزدیک شدن به این عدد هستیم؛ یعنی از لحاظ قانونی تک نرخی شدن بنزین اقدام درستی است.
 
وی افزود: از نظر رفتار اقتصادی، اینکه سوخت در داخل مرزهای کشور نسبت به کشورهای مجاور بسیار ارزان است نتیجه‌اش این می‌شود که قاچاق گستره سوخت توسط باندهای سازمان یافته صورت می گیرد. پس از نظر قانونی و اقتصادی کار درستی است. به اعتقاد من همه یارانه‌ها را باید حذف کرد و مستقیم به اقشاری که نیازمند حمایت هستند که به طرح "شش میلیون نفر" معروف شده است داده شود.
 
حریری ادامه داد: به نظر نمی آید با تک نرخی شدن بنزین شاهد تغییری در بخش های صنعتی و تولیدی باشیم، چون قیمت گازوئیل تغییر چندانی نکرده است. شاید حتی برای برخی مصارف، گازوئیل ارزان تر هم شده است. چراکه پیش از این عده ای گازوئیل را 250 تومان و برخی دیگر 500 تومان می خریدند اما اکنون قیمت گازوئیل به 300 تومان رسیده است و عملا در بخش گازوئیل و نفت سفید اتفاقی نیفتاده و تنها اثر این اتفاق بر بنزین خواهد بود.
 
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ضمن انتقاد از نحوه اعلام خبر تک نرخی شدن بنزین گفت: اما یک نکته باقی می ماند؛ دولت یازدهم بر اساس اعتماد عمومی بر سر کار آمده است. یعنی بزرگترین سرمایه ای که دولت یازدهم دارد اعتمادی است که مردم به آن دارند، برای همین به محض اینکه دولت سر کار آمد انتظار تورمی پایین آمد و مردم منتظر روزهای بهتر شدند و وضعیت عدد و رقم‌ها در اقتصاد نیز تغییر کرد.
 
وی اضافه کرد: در این زمینه نیز نمی‌شود اول سال بگوییم " تا پایان سال افزایش قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت" و بعد تا دو روز پیش نیز بگوییم "سیستم نرم افزاری مشکل پیدا کرده و برای همین سهمیه‌ها واریز نشده است".
 
حریری عنوان کرد: باید از سال گذشته برای مردم توضیح داده می‌شد که به دلایل معقول، قیمت بنزین باید تغییر کند. شاید یک نفر روی حرف قبلی دولت که "قیمت حامل های انرژی تغییر نمی کند"، حساب باز کرده و بر این مبنا سرمایه گذاری کرده باشد. همه چیز را می‌شود شفاف و صریح مطرح کرد؛ قطعا اگر از قبل گفته می‌شد پذیرش آن راحت‌تر بود.

گزارش خطا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر