سعید تاجیک در اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد؛
بی توجهی به “محیط زیست” عواقب بی شماری را به دنبال خواهد داشت
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران: “محیط زیست را زینت المجالس نبینیم، بی توجهی به آن موضوعات بسیاری را در کشور تحت الشعاع قرار خواهد داد.”
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ سعید تاجیک، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست، در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بر موضوع ناترازی های برق به طور ویژه تاکید کرد. تاجیک در ابتدای سخنرانی خود، ضمن تبریک و گرامیداشت روز استاندارد، گزارش کوتاهی از اقدامات کمیسیون انرژی و محیط زیست در موضوع ناترازی برق را به حاضرین ارائه داد.
او درخصوص تمهیدات یک سال اخیر، به واگذاری موضوع مذکور به این کمیسیون اشاره کرد و گفت: "این عمل در راستای جلوگیری از موازی کاری در اتاق بازرگانی صورت گرفت که پیرو آن نیز پیشنهاداتی را در قالب مشکلات ناترازی به تمامی ذینفعان و تشکل های مربوطه اعم از وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت توانیر و … ارائه دادیم. این پیشنهادات در مراحل بعدی به 2 بسته – یکی در مورد ناترازی گاز و دیگری در مورد برق – تبدیل و ارائه شد که با توجه به استقبال معاون اول رییس جمهور دولت جدید، جهت پیگیری و اجرا به وزارت های نفت و نیرو ارجاع شد. در پایان طی همکاری با معاونت امور کمیسیون ها و روابط عمومی اتاق بازرگانی، با هدف دستیابی به گفتمانی مشترک و ساده سازی محتوا، به کلیپی کوتاه تبدیل شد که به مشکلات ناترازی، روندها و پیشنهادات و … می پردازد.”
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست، همچنین افزود: "میزان متوسط ناترازی کشور در سال گذشته، 12هزار مگاوات بود که این رقم در سال جاری به 17 هزار و بعضا در شهریورماه به 19هزار هم رسید. طبق این روند می توان پیش بینی کرد که میزان کسری برق در سال 1404، به 20 تا 22 هزار مگاوات در اوج مصرف خواهد رسید. همانطور که پیش از این هم به وزارت نیرو اطلاع داده بودیم، باید به فکر راهکاری اساسی برای جلوگیری از این روند باشیم.”
تاجیک با اشاره به افزایش بی سابقه دمای امسال نسبت به گذشته، آن را موضوع مهم زیست محیطی خواند و ادامه داد: "متوسط رشد سالانه مصرف برق طی 10سال گذشته حدود 5 درصد بوده در حالی که تنها در نیمه نخست امسال، با وجود رشد 3.5 درصدی در تولید برق، با 8.7 درصد رشد مصرف آن مواجه بودیم. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، گرمای 1 تا 2 درجه ای فصل گرم امسال نسبت به پارسال است.”
وی در پایان در راستای الزام مشارکت در رویداد جهانی تغییر اقلیم ( کاپ 29) ، گفت: "محیط زیست را زینت المجالس نبینیم. امروز این موضوع بسیار حائز اهمیت است. یکی از دلایل اصلی پافشاری اتاق بازرگانی برای حضور در کاپ 29 این است که طبق توافقات بین المللی برای سال 2030، باید از افزایش بیش از 1.5 درجه دمای کره زمین جلوگیری شود و بی توجهی ایران به این موضوع مسائل بسیاری نظیر اقتصاد، برق، صنعت، رفاه مردم و … را در کشور تحت الشعاع قرار خواهد داد. در حال حاضر تنها 28 روز تا برگزاری کاپ 2024 باقی مانده و با وجود تاکیدات مکرر اتاق بازرگانی، هنوز برنامه مشخصی برای نحوه حضور ایران در این اجلاس مشاهده نمی شود.”
او درخصوص تمهیدات یک سال اخیر، به واگذاری موضوع مذکور به این کمیسیون اشاره کرد و گفت: "این عمل در راستای جلوگیری از موازی کاری در اتاق بازرگانی صورت گرفت که پیرو آن نیز پیشنهاداتی را در قالب مشکلات ناترازی به تمامی ذینفعان و تشکل های مربوطه اعم از وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت توانیر و … ارائه دادیم. این پیشنهادات در مراحل بعدی به 2 بسته – یکی در مورد ناترازی گاز و دیگری در مورد برق – تبدیل و ارائه شد که با توجه به استقبال معاون اول رییس جمهور دولت جدید، جهت پیگیری و اجرا به وزارت های نفت و نیرو ارجاع شد. در پایان طی همکاری با معاونت امور کمیسیون ها و روابط عمومی اتاق بازرگانی، با هدف دستیابی به گفتمانی مشترک و ساده سازی محتوا، به کلیپی کوتاه تبدیل شد که به مشکلات ناترازی، روندها و پیشنهادات و … می پردازد.”
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست، همچنین افزود: "میزان متوسط ناترازی کشور در سال گذشته، 12هزار مگاوات بود که این رقم در سال جاری به 17 هزار و بعضا در شهریورماه به 19هزار هم رسید. طبق این روند می توان پیش بینی کرد که میزان کسری برق در سال 1404، به 20 تا 22 هزار مگاوات در اوج مصرف خواهد رسید. همانطور که پیش از این هم به وزارت نیرو اطلاع داده بودیم، باید به فکر راهکاری اساسی برای جلوگیری از این روند باشیم.”
تاجیک با اشاره به افزایش بی سابقه دمای امسال نسبت به گذشته، آن را موضوع مهم زیست محیطی خواند و ادامه داد: "متوسط رشد سالانه مصرف برق طی 10سال گذشته حدود 5 درصد بوده در حالی که تنها در نیمه نخست امسال، با وجود رشد 3.5 درصدی در تولید برق، با 8.7 درصد رشد مصرف آن مواجه بودیم. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، گرمای 1 تا 2 درجه ای فصل گرم امسال نسبت به پارسال است.”
وی در پایان در راستای الزام مشارکت در رویداد جهانی تغییر اقلیم ( کاپ 29) ، گفت: "محیط زیست را زینت المجالس نبینیم. امروز این موضوع بسیار حائز اهمیت است. یکی از دلایل اصلی پافشاری اتاق بازرگانی برای حضور در کاپ 29 این است که طبق توافقات بین المللی برای سال 2030، باید از افزایش بیش از 1.5 درجه دمای کره زمین جلوگیری شود و بی توجهی ایران به این موضوع مسائل بسیاری نظیر اقتصاد، برق، صنعت، رفاه مردم و … را در کشور تحت الشعاع قرار خواهد داد. در حال حاضر تنها 28 روز تا برگزاری کاپ 2024 باقی مانده و با وجود تاکیدات مکرر اتاق بازرگانی، هنوز برنامه مشخصی برای نحوه حضور ایران در این اجلاس مشاهده نمی شود.”
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش