کد خبر:
۱۵۴۱۹۴ ۱۷:۰۶
۱۴۰۲/۰۸/۱۴
استارت تولید خودروهای برقی با چینیها؟
به گزارش "پدال نیوز"
به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به چین، از دو کارخانه خودروسازی این کشور و همچنین یک کارخانه تولیدکننده باتری خودروهای برقی بازدید کرد، بازدیدی که به نظر میرسد در راستای اهداف برقی وزارت صمت بوده است. عباس علیآبادی و هیات همراه وی، ابتدا به کارخانه چری رفتند و از بخش تحقیق و توسعه و آزمون رانندگی (تست درایو) آن بازدید کردند و در ادامه مهمان دیگر خودروساز مشهور چینی به نام دانگ فنگ شدند. مقصد دیگر وزیر صمت اما یک کارخانه تولیدکننده باتری برای خودروهای برقی بود.
هرچند رسما هدف از بازدید از این دو خودروساز و همچنین کارخانه تولید باتری اعلام نشده، اما با توجه به پیشینه اظهارات وزیر، میتوان حدس زد علیآبادی در چین دنبال چه میگردد. علیآبادی طی چند ماهی که از حضورش در وزارت صمت میگذرد، همواره بر تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور تاکید کرده، به نحوی که کلیدواژه اصلی اظهارات وی در این مدت «خودروی برقی» بوده است. وی که پیش از رسیدن به صندلی وزارت صمت، مدیرعامل شرکت مپنا بود و آنجا نیز ساخت خودروهای برقی را مطرح کرده بود، با آمدن به این وزارتخانه از ضرورت تولید و عرضه چنین خودروهایی صحبت به میان آورده و همچنان بر آن تاکید می کند. علیآبادی معتقد است با حرکت به سمت تولید و عرضه خودروهای برقی، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، ناترازی بنزین نیز حل خواهد شد، زیرا مصرف این سوخت کاهش خواهد یافت. اصرار وزیر صمت به خودروهای برقی تا حدی است که وی اعلام کرده در موضوع واردات خودرو، مدلهای برقی در اولویت است.
اصرار وزیر صمت بر توسعه خودروهای برقی البته با واکنشهای مختلفی مواجه شده و برخی معتقدند برنامههای وی در این بخش رویایی و هیجانی است. برخی نیز بر این باورند که علیآبادی هدفی درست را انتخاب کرده، اما برای تحقق آن آمادگی لازم، چه از جنبه مالی و فنی و چه از حیث زیرساختی، وجود ندارد. با همه اینها، وزیر صمت از اهداف برقی خود عقب ننشسته و به نظر میرسد سفر وی به چین و بازدید از کارخانههای خودروسازی و باتریسازی نیز در همین راستا بوده است. از همین رو میتوان حدسهایی درباره این سفر زد، از جمله اینکه شاید وزیر صمت خودروسازان چینی را به مونتاژ مدلهای برقی در کشور ترغیب کرده است.
در واقع این احتمال وجود دارد که وزیر صمت در جریان بازدید از چری و دانگ فنگ، از آنها خواسته تا مدلهای برقی خود را در ایران عرضه کنند؛ بهخصوص از مسیر مونتاژ. در حال حاضر خودروسازان چینی مختلفی در ایران حضور دارند که عمدتا در بخش خصوصی فعال هستند، بنابراین به لحاظ زیرساختی قابلیت این را دارند که مدلهای برقی را نیز در کشور مونتاژ کنند. خودروسازان چینی حاضر در ایران البته اقداماتی را در این راستا انجام داده و قصد دارند با توجه به برنامه وزارت صمت برای توسعه خودروهای برقی، این محصولات را نیز در سبد تولیدات خود (در ایران) قرار دهند. بنابراین به نظر میرسد تولید رسمی خودروهای برقی در ایران قرار است از بخش خصوصی کلید بخورد و در ادامه به ایرانخودرو و سایپا هم انتقال پیدا کند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش