کد خبر:
۱۵۳۵۴۸ ۱۷:۴۴
۱۴۰۲/۰۵/۰۲
جلسه ۳ ساعته خودرویی مجلس
هیچ سیاست روشنی برای ساماندهی صنعت خودرو نیست
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در حوزه خودرو فضای آشفتهای حاکم است، گفت: تصمیمات متناقض، دخالتهایی که منجر به خسارتهای سنگین میشود موجب شده که مردم، تولیدکننده و قطعهساز از شرایط موجود ناراضی باشند؛ چرا باید این گونه باشد؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، عزت اله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نشست کمیسیون صنایع که با حضور خودروسازان دولتی و خصوصی، نمایندگان انجمن قطعهسازی و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده بود گفت: در این جلسه 3 ساعته راهکار رفع مشکلات حوزه خودرو جمعبندی شد.
وی افزود: صنعت خودرو دارای چند مشکل است؛ نخست آنکه دخالتهای وزارت صمت در دولتهای مختلف در فرآیند تولید در شرکتهایی که سهام دارد و حتی در خوروسازیهای بخش خصوصی یکی از این مشکلات است؛ به طور مثال در زمان وزارت وزیر قبل خودروسازان ملزم به عرضه خودرو بورس شدند از آنجاکه اساس بورس دلار است با این اقدام قیمت خودرو چند برابر شد، در ادامه خودروسازان ملزم به خروج از بورس شدند و مقرر شد شورای رقابت مسئول قیمتگذاری شود.
وی با بیان اینکه در حوزه خودرو فضای آشفتهای حاکم است، اضافه کرد: تصمیمات متناقض، دخالتهای که منجر به خسارتهای سنگین میشود و ... موجب شده که مردم، تولیدکننده و قطعهساز از شرایط موجود ناراضی باشند؛ چرا باید این گونه باشد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح نسخه درست برای رفع این مشکل، توضیح داد: دولت باید در موضع حمایت، هدایت و نظارت باشد؛ از آنجاکه دولت با فعالیت واحدهای تولیدی در حوزههای اشتغال، مالیات و... منتفع میشود باید از تولیدکنندگان حمایت کند، از سوی دیگر دولت باید با تعیین میزان نیاز و مسیر حرکت، بستر هدایت این شرکتها را فراهم کند. همچنین نظارت نیز به این معنا است که آیا تولید به نفع مردم است یا خیر؟
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونهای است که مردم، خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت گلایهمند هستند، تا چه زمانی این مسیر باید ادامه پیدا کند؟ وزارت صمت باید دخالت کرده و وضعیت مدیریت آشفتهای که به همه خسارت وارد میکند را سامان دهد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو، گفت: با وجود اینکه از تصویب این قانون یک سال و نیم میگذرد اما نتیجه آن مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است، دولت باید با آماده کردن بستر مناسب این قانون را اجرایی کند.
وی افزود: منظور ما واردات خودرو یا تامین ارز موردنیاز آن توسط دولت نیست بلکه منظور این است که بستر واردات فراهم شود، برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی استفاده شود در واقع میتوان ارز در اختیار مردم یا ارز با منشا خارجی را به کار گرفت؛ بانک مرکزی و دولت ارز منشا خارجی موجود را با ظرافتی مناسب شناسایی کرده و اجازه دهد این ارز از مسیر واردات خودرو، وارد کشور شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در حال حاضر تولید خودرو متناسب با تقاضای بازار نیست و دولت باید این موضوع را حل کند.
وی افزود: صنعت خودرو دارای چند مشکل است؛ نخست آنکه دخالتهای وزارت صمت در دولتهای مختلف در فرآیند تولید در شرکتهایی که سهام دارد و حتی در خوروسازیهای بخش خصوصی یکی از این مشکلات است؛ به طور مثال در زمان وزارت وزیر قبل خودروسازان ملزم به عرضه خودرو بورس شدند از آنجاکه اساس بورس دلار است با این اقدام قیمت خودرو چند برابر شد، در ادامه خودروسازان ملزم به خروج از بورس شدند و مقرر شد شورای رقابت مسئول قیمتگذاری شود.
وی با بیان اینکه در حوزه خودرو فضای آشفتهای حاکم است، اضافه کرد: تصمیمات متناقض، دخالتهای که منجر به خسارتهای سنگین میشود و ... موجب شده که مردم، تولیدکننده و قطعهساز از شرایط موجود ناراضی باشند؛ چرا باید این گونه باشد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح نسخه درست برای رفع این مشکل، توضیح داد: دولت باید در موضع حمایت، هدایت و نظارت باشد؛ از آنجاکه دولت با فعالیت واحدهای تولیدی در حوزههای اشتغال، مالیات و... منتفع میشود باید از تولیدکنندگان حمایت کند، از سوی دیگر دولت باید با تعیین میزان نیاز و مسیر حرکت، بستر هدایت این شرکتها را فراهم کند. همچنین نظارت نیز به این معنا است که آیا تولید به نفع مردم است یا خیر؟
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونهای است که مردم، خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت گلایهمند هستند، تا چه زمانی این مسیر باید ادامه پیدا کند؟ وزارت صمت باید دخالت کرده و وضعیت مدیریت آشفتهای که به همه خسارت وارد میکند را سامان دهد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو، گفت: با وجود اینکه از تصویب این قانون یک سال و نیم میگذرد اما نتیجه آن مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است، دولت باید با آماده کردن بستر مناسب این قانون را اجرایی کند.
وی افزود: منظور ما واردات خودرو یا تامین ارز موردنیاز آن توسط دولت نیست بلکه منظور این است که بستر واردات فراهم شود، برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی استفاده شود در واقع میتوان ارز در اختیار مردم یا ارز با منشا خارجی را به کار گرفت؛ بانک مرکزی و دولت ارز منشا خارجی موجود را با ظرافتی مناسب شناسایی کرده و اجازه دهد این ارز از مسیر واردات خودرو، وارد کشور شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در حال حاضر تولید خودرو متناسب با تقاضای بازار نیست و دولت باید این موضوع را حل کند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها