کد خبر:
۱۵۲۶۰۴ ۰۸:۳۷
۱۴۰۱/۱۲/۰۱
سرنوشت تولید خودروهای دوگانهسوز چه شد؟
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس : با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از انعقاد قرارداد تولید ۴۵هزار دستگاه خودروی دوگانهسوز، هنوز خبری از تولید کارخانهای خودروهای CNGسوز توسط ایرانخودرو نیست. این درحالی است که این قرارداد باید در ۸ ماه به پایان میرسید. طبق آخرین آمار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، میانگین مصرف بنزین در کشور به بیش از ۵/ ۱۰۳میلیون لیتر در روز رسیده است که این رقم تقریبا معادل میزان تولید بنزین بوده و کشور را در آستانه نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی در آستانه منفی شدن تراز بنزین قرار داده است.
در این راستا در اواخر سال ۹۸، اعضای شورای اقتصاد هیات دولت درخواست وزارت نفت درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانهای و کارگاهی یکمیلیون و ۴۶۴هزار خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز را تصویب کردند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام میشد. هر چند تبدیل کارگاهی این مصوبه در ابتدا با سرعت مناسبی پیش رفت اما تاکنون هیچگونه پیشرفتی در تولید کارخانهای خودروهای سیانجیسوز حاصل نشده است. آذرماه سال ۱۴۰۰ برای نخستینبار قرارداد تولید ۴۵هزار خودروی دوگانهسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و گروه صنعتی ایرانخودرو امضا شد که از این تعداد ۴۰هزار خودروی تولیدی تاکسی و ۵هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.
معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵دلار به ازای تولید هر وانت دوگانهسوز و ۴۲۵دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانهسوز خواهد بود که شرایط تولید نیز براساس نسلهای ۴ و ۵ است. اما اکنون با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از انعقاد این قرارداد، هنوز خبری از تولید کارخانهای خودروهای CNGسوز توسط ایرانخودرو نیست، این درحالی است که این قرارداد باید در ۸ ماه به اتمام میرسید. بدین ترتیب در دسترسترین و زودبازدهترین راهکار جلوگیری از تراز منفی بنزین نیز به بنبست رسیده است و هنوز معلوم نیست دلیل پیش نرفتن پروژههای بهینهسازی مصرف سوخت از جمله توسعه CNG در دولت سیزدهم چیست؟ طبق محاسبات، در صورتی که طبق برنامه شورای عالی انرژی CNG در سبد سوخت توسعه مییافت و جایگزین بنزین میشد، دولت میتوانست سالانه ۲میلیارد دلار با صادرات بنزین درآمدزایی کند؛ ولی هماکنون در سایه بیتوجهی به توسعه این سوخت پاک، این اتفاق رخ نداده است.
در این راستا در اواخر سال ۹۸، اعضای شورای اقتصاد هیات دولت درخواست وزارت نفت درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانهای و کارگاهی یکمیلیون و ۴۶۴هزار خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز را تصویب کردند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام میشد. هر چند تبدیل کارگاهی این مصوبه در ابتدا با سرعت مناسبی پیش رفت اما تاکنون هیچگونه پیشرفتی در تولید کارخانهای خودروهای سیانجیسوز حاصل نشده است. آذرماه سال ۱۴۰۰ برای نخستینبار قرارداد تولید ۴۵هزار خودروی دوگانهسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و گروه صنعتی ایرانخودرو امضا شد که از این تعداد ۴۰هزار خودروی تولیدی تاکسی و ۵هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.
معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵دلار به ازای تولید هر وانت دوگانهسوز و ۴۲۵دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانهسوز خواهد بود که شرایط تولید نیز براساس نسلهای ۴ و ۵ است. اما اکنون با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از انعقاد این قرارداد، هنوز خبری از تولید کارخانهای خودروهای CNGسوز توسط ایرانخودرو نیست، این درحالی است که این قرارداد باید در ۸ ماه به اتمام میرسید. بدین ترتیب در دسترسترین و زودبازدهترین راهکار جلوگیری از تراز منفی بنزین نیز به بنبست رسیده است و هنوز معلوم نیست دلیل پیش نرفتن پروژههای بهینهسازی مصرف سوخت از جمله توسعه CNG در دولت سیزدهم چیست؟ طبق محاسبات، در صورتی که طبق برنامه شورای عالی انرژی CNG در سبد سوخت توسعه مییافت و جایگزین بنزین میشد، دولت میتوانست سالانه ۲میلیارد دلار با صادرات بنزین درآمدزایی کند؛ ولی هماکنون در سایه بیتوجهی به توسعه این سوخت پاک، این اتفاق رخ نداده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صورتحساب سیاستگذار خودرو قیمت جدید خودروساز اصلاح نمیشود صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش