کد خبر:
۱۵۱۵۸۱ ۰۹:۴۹
۱۴۰۱/۰۹/۰۹
دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد:
خروج خودروسازان از زیان و حذف قیمتهای کاذب در بازار با عرضه خودرو در بورس
دبیر انجمن خودروسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم میکند و قیمتهای کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سراعت بخشیدن به این مهم نیاز است برای ورود خودروهای پُرتیراژ به بورس برنامهریزی شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایرنا، احمد نعمتبخش افزود: بارها و بارها از تریبونهای مختلف اعلام کردهایم قیمتگذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعهسازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.
وی بیان داشت: آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه 70 نیز وجود داشته است.
نعمتبخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانهای خودروهاست.
وی گفت: همچنین بررسیها نشان داده بین 80 تا 85 درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد میشوند.
این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمتگذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروشهای اخیر نشان میدهد نرخهایی که کشف میشود از قیمتهای بازاری ارزانتر است.
وی تاکید کرد: تداوم عرضهها در بورس سبب میشود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان بهتدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.
نعمتبخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که میتوانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.
وی اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن 85 درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرحهای قرعهکشی میشدند، کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.
بر اساس این گزارش، روز سهشنبه 21 تیرماه امسال، شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند: با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح میشود. همچنین این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.
وی بیان داشت: آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه 70 نیز وجود داشته است.
نعمتبخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانهای خودروهاست.
وی گفت: همچنین بررسیها نشان داده بین 80 تا 85 درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد میشوند.
این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمتگذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروشهای اخیر نشان میدهد نرخهایی که کشف میشود از قیمتهای بازاری ارزانتر است.
وی تاکید کرد: تداوم عرضهها در بورس سبب میشود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان بهتدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.
نعمتبخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که میتوانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.
وی اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن 85 درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرحهای قرعهکشی میشدند، کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.
بر اساس این گزارش، روز سهشنبه 21 تیرماه امسال، شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند: با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح میشود. همچنین این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش