کد خبر:
۱۵۰۸۲۲ ۱۶:۱۲
۱۴۰۱/۰۷/۱۰
عرضه خودرو در بورس راهی برای تبدیل کالای سرمایهای به کالای مصرفی
نایب رئیس هیئتمدیره انجمن قطعهسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، راهی است تا خودرو از کالای سرمایهای به کالای مصرفی تبدیل شود.
به گزارش "پدال نیوز"
به گزارش پدال نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما امیرحسین جلالی درخصوص اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس کالا افزود: هیچ کشوری خودرو را به روش عرضه در بورس نمیفروشد اما چون در کشور قیمت گذاری دستوری داشته ایم، بنابراین تصمیم بر این شد تا برای به تعادل رسیدن قیمت ها، خودرو و قطعه در بورس عرضه شود.
نایب رئیس هیئتمدیره انجمن قطعهسازان، عرضه خودرو در بورس را راهی برای تبدیل این کالای سرمایهای به کالای مصرفی دانست و گفت: مردم برای اینکه ارزش پول خود را حفظ کنند به سمت خرید خودرو رفتند که همین عامل باعث شد تا خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شود.
جلالی افزود: عرضه خودرو در بورس در کوتاه مدت میتواند تعادلی میان عرضه و تقاضا برقرار کند، اما باید به این نکته توجه داشت که عرضه به طور طولانی مدت هم میتواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.
وی، مشکلات قطعه سازان را محدود به زمان حال ندانست و گفت: چندین سال است که قطعه سازان با مشکلات عدیدهای از جمله کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم میکنند.
جلالی افزود: قیمت خودرو هیچ گاه با توجه به تورم افزایش نمییابد که قیمت گذاری دستوری عامل این موضوع است به طور نمونه سال گذشته تورم ۴۰ درصد بود، اما این تورم در قیمت خودرو اثری نگذاشت.
وی گفت: پرداخت خودروساز به قطعه سازان، بیشتر با ابزار بانکی صورت میگیرد؛ این موضوع یک مشکل اساسی دارد و آن اینکه درصدی از مبلغ تسهیلات را بانکها مسدود میکنند.
جلالی ادامه داد: خودروساز در بهترین حالت میگوید در ۱۲۰ روزکاری بدهی قطعه ساز را پرداخت میکند یعنی اگر بدهی ۱۵۰ میلیارد تومان باشد در اصل قطعه ساز قدرت خرید ۱۰۰ میلیارد تومان دارد زیرا بقیه مبلغ برای تورم و مسدود شدن در بانکها خرج میشود.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات قطعه سازان این است که سرمایه در گردش کافی برای تولید ندارند، برای اینکه سرمایه در گردش به دست آوریم باید از بانک تسهیلات بگیریم که آنها هم با توجه به شرایط قطعه سازان، انقباضی عمل میکنند از این رو قطعه سازان از نظر نقدینگی هم در مضیقه هستند.
جلالی با بیان اینکه قطعه سازان تاکنون تلاش کرده اند چرخ خودروسازان بچرخد، گفت: در ۱۰ سال اخیر که سختترین زمان برای فعالان اقتصادی بوده است، قطعه سازان چراغ خودروسازان را روشن نگه داشته اند. قطعات زیادی در داخل ساخته شده که قبلاً وارد میشده، اما باید در نظر داشت روی قطعهای که در داخل ساخته میشود تورم ۴۰ درصد اثر میگذارد، اما چون نرخ یورو و دلار ثابت است قیمت قطعات وارداتی خیلی تغییری نمیکند و بیشتر با تورم کشور مبدأ محاسبه میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها