کد خبر:
۱۵۰۵۴۰ ۰۹:۲۱
۱۴۰۱/۰۶/۱۵
خداحافظی طولانی با قیمت دستوری خودرو
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : با اعلام منوچهر منطقی معاون حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، روش عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش تا پایان امسال پایان خواهد یافت، اتفاقی که به احتمال فراوان به معنی عبور از قیمتگذاری دستوری است.
مرور اقدامات وزارت صمت طی یک سال گذشته و همچنین اظهارات مسوولان این وزارتخانه در مورد قیمتگذاری و عرضه خودرو، نشان میدهد پروسه عبور نرم از سیاستهای دستوری در حوزه قیمت خودرو آغاز شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ادامه خواهد داشت. بر این اساس، دو سناریو برای پایان این داستان قابلپیشبینی است، یکی آزادسازی قیمت و دیگری عرضه تمام خودروها در بورس کالا.
دولت سیزدهم البته گام نخست حذف قیمتگذاری دستوری خودرو را اواسط سال گذشته با حذف شورای رقابت برداشت. با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، ستاد تنظیم بازار مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی شد و مجوز افزایش ۱۸درصدی قیمت را نیز صادر کرد. هرچند از آن تاریخ تا به امروز با وجود کمبود نقدینگی و تداوم زیاندهی خودروسازان (طبق ادعای خودشان) مجوز دیگری برای افزایش قیمت خودرو صادر نشده، با این حال به نظر میرسد وزارت صمت به دنبال عبور از قیمتگذاری دستوری به صورت چراغخاموش است. این اتفاق میتواند از دو مسیر رخ بدهد؛ یکی عرضه تمام خودروها در بورس کالا که کلید خورده است و دیگری آزادسازی قیمت. گفته میشود دولت سیزدهم و وزارت صمت تمایلی به ادامه قیمتگذاری دستوری خودرو ندارند؛ اما با توجه به حساسیت عمومی روی این موضوع، نمیخواهند با آزادسازی یکباره، تبعات اجتماعی برای خود ایجاد کنند. از همین رو دولت فعلا مسیری میانه را برای حل چالش قیمتگذاری در نظر گرفته و آن، عرضه خودرو در بورس کالاست. حال اینکه این روش تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا درنهایت به آزادسازی قیمت ختم خواهد شد، پرسشی است که فعلا نمیتوان پاسخی قطعی برایش یافت. با این حال آنچه قطعی به نظر میرسد، تصمیم دولت به کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری خودرو پس از سالها اعمال این سیاست است، اقدامی که به صورت تدریجی انجام خواهد شد. این پروژه با حذف شورای رقابت کلید خورده و در حال حاضر با عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد. وزارت صمت ابتدا موافق بورسی شدن خودرو نبود، اما سرانجام به آن رضایت داد تا چندین مدل از خودروهای داخلی روانه بورس کالا شوند. گویا وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکار میانه برای عبور از قیمتگذاری دستوری در نظر گرفته و به صورت قطرهچکانی هر چند وقت یکبار مجوز عرضه محصولاتی جدید در این بستر را صادر میکند. حداقل فایده عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان این است که آنها میتوانند خودروهایشان را بدون ضرر به فروش برسانند و حتی امکان کسب سود نیز دارند.در حال حاضر بسیاری از خودروها مجوز عرضه در بورس کالا را ندارند و خودروسازان مجبور به عرضه آنها در سامانه یکپارچه فروش هستند؛ سامانهای که طبق گفته معاون حملونقل وزارت صمت، احتمالا تنها شش ماه دیگر عمر خواهد کرد.
مرور اقدامات وزارت صمت طی یک سال گذشته و همچنین اظهارات مسوولان این وزارتخانه در مورد قیمتگذاری و عرضه خودرو، نشان میدهد پروسه عبور نرم از سیاستهای دستوری در حوزه قیمت خودرو آغاز شده و به احتمال زیاد تا پایان سال ادامه خواهد داشت. بر این اساس، دو سناریو برای پایان این داستان قابلپیشبینی است، یکی آزادسازی قیمت و دیگری عرضه تمام خودروها در بورس کالا.
دولت سیزدهم البته گام نخست حذف قیمتگذاری دستوری خودرو را اواسط سال گذشته با حذف شورای رقابت برداشت. با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، ستاد تنظیم بازار مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی شد و مجوز افزایش ۱۸درصدی قیمت را نیز صادر کرد. هرچند از آن تاریخ تا به امروز با وجود کمبود نقدینگی و تداوم زیاندهی خودروسازان (طبق ادعای خودشان) مجوز دیگری برای افزایش قیمت خودرو صادر نشده، با این حال به نظر میرسد وزارت صمت به دنبال عبور از قیمتگذاری دستوری به صورت چراغخاموش است. این اتفاق میتواند از دو مسیر رخ بدهد؛ یکی عرضه تمام خودروها در بورس کالا که کلید خورده است و دیگری آزادسازی قیمت. گفته میشود دولت سیزدهم و وزارت صمت تمایلی به ادامه قیمتگذاری دستوری خودرو ندارند؛ اما با توجه به حساسیت عمومی روی این موضوع، نمیخواهند با آزادسازی یکباره، تبعات اجتماعی برای خود ایجاد کنند. از همین رو دولت فعلا مسیری میانه را برای حل چالش قیمتگذاری در نظر گرفته و آن، عرضه خودرو در بورس کالاست. حال اینکه این روش تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا درنهایت به آزادسازی قیمت ختم خواهد شد، پرسشی است که فعلا نمیتوان پاسخی قطعی برایش یافت. با این حال آنچه قطعی به نظر میرسد، تصمیم دولت به کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری خودرو پس از سالها اعمال این سیاست است، اقدامی که به صورت تدریجی انجام خواهد شد. این پروژه با حذف شورای رقابت کلید خورده و در حال حاضر با عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد. وزارت صمت ابتدا موافق بورسی شدن خودرو نبود، اما سرانجام به آن رضایت داد تا چندین مدل از خودروهای داخلی روانه بورس کالا شوند. گویا وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکار میانه برای عبور از قیمتگذاری دستوری در نظر گرفته و به صورت قطرهچکانی هر چند وقت یکبار مجوز عرضه محصولاتی جدید در این بستر را صادر میکند. حداقل فایده عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان این است که آنها میتوانند خودروهایشان را بدون ضرر به فروش برسانند و حتی امکان کسب سود نیز دارند.در حال حاضر بسیاری از خودروها مجوز عرضه در بورس کالا را ندارند و خودروسازان مجبور به عرضه آنها در سامانه یکپارچه فروش هستند؛ سامانهای که طبق گفته معاون حملونقل وزارت صمت، احتمالا تنها شش ماه دیگر عمر خواهد کرد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها