آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۵۰۰۷۵
۱۴:۵۰
۱۴۰۱/۰۵/۱۳
تالارپشتی:

وزیر صمت باید در خصوص چگونگی واگذاری خودروسازان جوابگو باشد

بنگاه داری در صنعت خودرو یا همان دولتی ماندن شرکت ها تازگی ندارد و چند سالی است وزرای صمت با هر رفت و آمد وعده خصوصی سازی را می دهند، چند وقتی هم هست که فاطمی امین برای تحقق وعده هایش، اقدام به واگذاری خودروسازان دولتی کرده اما نحوه این خصوصی سازی متفاوت کل دنیاست.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ بر اساس این تصمیم قرار شده ایران خودرو به صورت تکه تکه به فروش رود و کلا مجزا شود، یعنی در کل دنیا خودروسازان خصوصی می شوند تا ادغام شوند، اما در ایران منهدم می شوند.

کارشناسان می گویند خروج دولت از خودروسازان و واگذاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا باعث حل بسیاری از مشکلات صنعت خودرو می شود اما نحوه واگذاری آن بسیار مهم است که امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید اصلاحاتی مثل واگذاری سهام دولت در خودروسازی به بخش خصوصی واقعی، شکستن انحصار و ایجاد رقابت می‌تواند صنعت خودروسازی کشور را مانند صنایع خودروسازی کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های پیشتاز آسیایی رو به رشد قرار دهد.


نمایندگان مجلس نیز بر نحوه واگذاری خودروسازان تاکید دارند چرا که این کار می تواند آینده این صنعت را رقم بزند؛ عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: چندین سال است که بحث خصوصی سازی خودروسازان مطرح شده است اما هر وزیری که وارد وزارت خانه شد اقدام جدی در این خصوص انجام نداد.

تالارپشتی گفت: مجلس در حوزه نظارتی اعلام کرده یا دولت باید خودروساز شود یا هر چقدر سهام دارد، همان قدر در امور این شرکت ها دخالت کند و یا کلا آن را واگذار به بخش خصوصی کند و نقش نظارتی و حاکمیتی خود را اعمال کند.

رئیس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فاطمی امین وزیر صنعت نیز وعده هایی در خصوص خصوصی سازی خودروسازان داده است اما چگونگی انجام این کار نیز مهم است؛ خودروسازان ما در شرایط نابسامانی به سر می برند و باید این وضعیت را سامان داد.

به گفته، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دولت معتقد است دو شرکت خودروسازی را نمی‌توان به صورت دولتی اداره کرد و باید هرچه سریع‌تر این دو بنگاه خصوصی شوند.

تالارپشتی گفت: خودروسازان چند سال است با استفاده از انواع رانت ها، حیاط خلوت ها شده اند و هیچگاه نیز رضایت عمومی را دربر نداشته اند. برای اینکه وضعیت این شرکت ها عادی شود باید مثل بنگاه های خصوصی اداره شوند تا بتوان به آن ها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد.

به گفته او اگر بر اساس قانون سهام ۲ خودروساز واگذار شود، مجلس دخالتی در نحوه واگذاری آن نخواهد داشت؛ وزیر صمت نیز باید سازوکاری برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا داشته باشد تا شاهد پیشرفت باشیم نه پسرفت.

تالارپشتی معتقد است، در این که بعضی‌ها می‌گویند اگر خودروسازی را کنار بگذاریم و با همین هزینه‌های سوخت و موارد دیگر می‌توانیم هزینه نیرو‌های انسانی را بدهیم این نگاه سطحی است بنابر این با خصوصی سازی بخش خودرو سازی می‌توان به آینده این صنعت در کشور خوشبین بود.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
صورتحساب سیاستگذار خودرو قیمت جدید خودروساز اصلاح نمی‌شود صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودرو‌های ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025