کد خبر:
۱۴۹۹۶۸ ۰۷:۰۹
۱۴۰۱/۰۵/۰۵
فرصتها و تهدیدها ی آزادسازی واردات
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیایاقتصاد : ظاهرا هیچ مقام مسوول صنعتی و دولتی قبول ندارد که بلاتکلیفی واردات خودرو، نتایج زیانباری برای بازار خودرو به همراه دارد. طبق گفته دستاندرکاران بازار، در حال حاضر حجم معاملات خودرویی به پایینترین سطح خود رسیده است و بازار در رکود کامل به سر میبرد. بسیاری از متقاضیان خودرو با وعده رئیسجمهور مبنی بر تعیینتکلیف واردات خودرو تا پایان خردادماه سالجاری و همچنین وعده وزیر صمت مبنی بر ورود محصولات اقتصادی دست از خرید کشیدهاند که همین امر رکود بیسابقه بازار را آن هم در فصل تابستان کلید زده است.
اما وضعیت کنونی با اظهارات ضد و نقیض برخی از نمایندگان مجلس که مدعی دریافت و مشاهده آییننامه واردات خودرو هستند، ملتهبتر از گذشته شده، این در شرایطی است که سکوت وزارت صمت در مقابل نمایندگانی که تاکید دارند آییننامه تدوین شده و از جزئیات آن مطلع هستند، تعجبآور است. در مقابل این اظهارنظرها این سوال مطرح میشود که اگر آییننامه تدوین شده است، پس چرا ابلاغ نمیشود و اگر هم تدوین نشده و ادعای برخی از نمایندگان مجلس نیز غیررسمی و در حد اظهارنظر است، پس چرا با واکنش وزارت صمت و دولت همراه نیست. در هر صورت دولت باید بپذیرد با وعدهای که به مردم داده و آن را عملی نکرده، بازار خودرو را بلاتکلیف کرده و بر التهابات آن افزوده است. اما طی دو روز گذشته، در مورد آییننامه واردات خودرو شاهد دو اظهارنظر متفاوت بودیم.
اولین اظهارنظر مربوط به جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس بود که در گفتوگو با شبکه افق بر تعیین سقف دلاری واردات خودرو تاکید و عنوان کرد که در یکی از بندهای آییننامه واردات، سقف دلاری برای خودروسازان در نظر گرفته شده، بهطوریکه سقف ۱۰هزار دلاری برای واردات خودروهای اقتصادی است و حقوق ورودی این خودروها ۴درصد حقوق گمرکی و ۶درصد سود بازرگانی است و جمعا ۱۰درصد میشود. وی همچنین رد پای خودروسازان کشور در تدوین آییننامه مذکور را روشن و واضح خواندهاست.اظهارنظر دوم مربوط به محسن کوششتبار، معاون اقتصادی وزیر کشور است که روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد زمان ابلاغ آییننامه واردات خودرو عنوان کرد: «تا جایی که بنده مطلع هستم، کار کارشناسی برای اجرایی شدن این طرح در دولت در حال انجام است و همکاران ما در دولت روی آن کار میکنند و بهمحض نهایی شدن، جزئیات طرح علنی خواهد شد.» وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بهنظر میرسد طولانی شدن ابلاغ این آییننامه بهدلیل حساسیت بالای آن است؛ چرا که به هر حال اگر درست به این موضوع پرداخته نشود، میتواند از فرصت به تهدید تبدیل شود.
با توجه به اظهارات این مقام مسوول در وزارت کشور، به نظر میرسد که مقامات صنعتی و رئیسجمهور هم باید طبق همین حساسیتها به مردم وعده واردات خودرو را مطرح میکردند. در مجموع مشخص است که آییننامه واردات خودرو زمان مشخصی برای ابلاغ ندارد؛ چرا که ظاهرا به گفته معاون وزیر کشور، حساسیتها روی واردات خودرو زیاد است.
اما وضعیت کنونی با اظهارات ضد و نقیض برخی از نمایندگان مجلس که مدعی دریافت و مشاهده آییننامه واردات خودرو هستند، ملتهبتر از گذشته شده، این در شرایطی است که سکوت وزارت صمت در مقابل نمایندگانی که تاکید دارند آییننامه تدوین شده و از جزئیات آن مطلع هستند، تعجبآور است. در مقابل این اظهارنظرها این سوال مطرح میشود که اگر آییننامه تدوین شده است، پس چرا ابلاغ نمیشود و اگر هم تدوین نشده و ادعای برخی از نمایندگان مجلس نیز غیررسمی و در حد اظهارنظر است، پس چرا با واکنش وزارت صمت و دولت همراه نیست. در هر صورت دولت باید بپذیرد با وعدهای که به مردم داده و آن را عملی نکرده، بازار خودرو را بلاتکلیف کرده و بر التهابات آن افزوده است. اما طی دو روز گذشته، در مورد آییننامه واردات خودرو شاهد دو اظهارنظر متفاوت بودیم.
اولین اظهارنظر مربوط به جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس بود که در گفتوگو با شبکه افق بر تعیین سقف دلاری واردات خودرو تاکید و عنوان کرد که در یکی از بندهای آییننامه واردات، سقف دلاری برای خودروسازان در نظر گرفته شده، بهطوریکه سقف ۱۰هزار دلاری برای واردات خودروهای اقتصادی است و حقوق ورودی این خودروها ۴درصد حقوق گمرکی و ۶درصد سود بازرگانی است و جمعا ۱۰درصد میشود. وی همچنین رد پای خودروسازان کشور در تدوین آییننامه مذکور را روشن و واضح خواندهاست.اظهارنظر دوم مربوط به محسن کوششتبار، معاون اقتصادی وزیر کشور است که روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد زمان ابلاغ آییننامه واردات خودرو عنوان کرد: «تا جایی که بنده مطلع هستم، کار کارشناسی برای اجرایی شدن این طرح در دولت در حال انجام است و همکاران ما در دولت روی آن کار میکنند و بهمحض نهایی شدن، جزئیات طرح علنی خواهد شد.» وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بهنظر میرسد طولانی شدن ابلاغ این آییننامه بهدلیل حساسیت بالای آن است؛ چرا که به هر حال اگر درست به این موضوع پرداخته نشود، میتواند از فرصت به تهدید تبدیل شود.
با توجه به اظهارات این مقام مسوول در وزارت کشور، به نظر میرسد که مقامات صنعتی و رئیسجمهور هم باید طبق همین حساسیتها به مردم وعده واردات خودرو را مطرح میکردند. در مجموع مشخص است که آییننامه واردات خودرو زمان مشخصی برای ابلاغ ندارد؛ چرا که ظاهرا به گفته معاون وزیر کشور، حساسیتها روی واردات خودرو زیاد است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها