کد خبر:
۱۴۸۹۲۵ ۰۸:۳۱
۱۴۰۱/۰۳/۰۷
انحصار جدید با واردات خودرو توسط خودروسازان
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از فارس : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با برشمردن الزامات مربوط به واردات خودرو گفت: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که میتواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، بنابراین بهشدت باید از آن اجتناب شود.
روحالله ایزدخواه با اشاره به الزامات واردات خودرو اظهار کرد: اولین نکته ضروری در رابطه با خودروهای وارداتی، توجه به الگوی مصرف سوخت آنهاست؛ در این زمینه باید خودروهای اقتصادی و بهصرفه وارد شود. وی افزود: همچنین قیمت خودروی تمامشده خودروها باید برای مردم بهصرفه و متناسب با توان اقتصادی عموم آنها باشد که در این زمینه هم خودروهای ارزانقیمت نو و هم خودروهای دستهدوم با عمر سه سال، میتوانند وارد شده و در سبد مصرف مردم قرار گیرند. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: درباره قیمت خودروهای وارداتی باید قیمت تمامشده در نهایت زیر ۲۰هزار دلار باشد تا برای مصرفکننده داخلی بهصرفه باشد؛ به عنوان مثال، دامنه قیمت باید از هفتهزار تا ۲۰هزار دلار باشد تا امکان انتخاب عموم مردم فراهم شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: نکته بعدی که درباره واردات خودرو بسیار مهم است، جلوگیری از ایجاد انحصار و رانتهای رایج در این حوزه است؛ به عنوان مثال، در اختصاص سهمیه واردات نباید داشتن نمایندگی فروش ملاک باشد، بلکه باید نمایندگی خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت، با توجه به محدودیت مراکز فروش، باز هم انحصار ایجاد شده و به نفع مردم نخواهد بود.
ایزدخواه گفت: نکته مهم بعدی این است که سقف واردات در سال باید به گونهای تنظیم شود که مابهالتفاوت عرضه و تقاضا در جامعه پوشش داده شود و محرکی نیز برای بهبود تولیدات داخلی باشد. وی تصریح کرد: علاوه بر نکات گفتهشده، واردات خودرو باید منجر به انتقال فناوری در طول زمان مشخص شود؛ به عنوان مثال، هر سه ماه یکبار امکان انتقال یک فناوری از مجموع فناوریهای بهکاررفته در تولید یک خودروی وارداتی میسر شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گلوگاههای فعلی انحصار در بازار خودرو تصریح کرد: اگر بخواهند واردات خودرو را روی نمایندگیهای فروش تنظیم کنند، بدون شک انحصار ایجاد خواهد شد؛ یعنی شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای غیردانشبنیان معتبر در داخل که تعهد میکنند خدمات پس از فروش فلان خودروی وارداتی را ارائه دهند، باید تقویت شده و امکان ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند. ایزدخواه تاکید کرد: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان هم خطر بزرگی است که میتواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، بنابراین بهشدت باید از آن اجتناب شود.
روحالله ایزدخواه با اشاره به الزامات واردات خودرو اظهار کرد: اولین نکته ضروری در رابطه با خودروهای وارداتی، توجه به الگوی مصرف سوخت آنهاست؛ در این زمینه باید خودروهای اقتصادی و بهصرفه وارد شود. وی افزود: همچنین قیمت خودروی تمامشده خودروها باید برای مردم بهصرفه و متناسب با توان اقتصادی عموم آنها باشد که در این زمینه هم خودروهای ارزانقیمت نو و هم خودروهای دستهدوم با عمر سه سال، میتوانند وارد شده و در سبد مصرف مردم قرار گیرند. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: درباره قیمت خودروهای وارداتی باید قیمت تمامشده در نهایت زیر ۲۰هزار دلار باشد تا برای مصرفکننده داخلی بهصرفه باشد؛ به عنوان مثال، دامنه قیمت باید از هفتهزار تا ۲۰هزار دلار باشد تا امکان انتخاب عموم مردم فراهم شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: نکته بعدی که درباره واردات خودرو بسیار مهم است، جلوگیری از ایجاد انحصار و رانتهای رایج در این حوزه است؛ به عنوان مثال، در اختصاص سهمیه واردات نباید داشتن نمایندگی فروش ملاک باشد، بلکه باید نمایندگی خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت، با توجه به محدودیت مراکز فروش، باز هم انحصار ایجاد شده و به نفع مردم نخواهد بود.
ایزدخواه گفت: نکته مهم بعدی این است که سقف واردات در سال باید به گونهای تنظیم شود که مابهالتفاوت عرضه و تقاضا در جامعه پوشش داده شود و محرکی نیز برای بهبود تولیدات داخلی باشد. وی تصریح کرد: علاوه بر نکات گفتهشده، واردات خودرو باید منجر به انتقال فناوری در طول زمان مشخص شود؛ به عنوان مثال، هر سه ماه یکبار امکان انتقال یک فناوری از مجموع فناوریهای بهکاررفته در تولید یک خودروی وارداتی میسر شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گلوگاههای فعلی انحصار در بازار خودرو تصریح کرد: اگر بخواهند واردات خودرو را روی نمایندگیهای فروش تنظیم کنند، بدون شک انحصار ایجاد خواهد شد؛ یعنی شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای غیردانشبنیان معتبر در داخل که تعهد میکنند خدمات پس از فروش فلان خودروی وارداتی را ارائه دهند، باید تقویت شده و امکان ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند. ایزدخواه تاکید کرد: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان هم خطر بزرگی است که میتواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، بنابراین بهشدت باید از آن اجتناب شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها