کد خبر:
۱۴۸۱۸۱ ۱۱:۱۵
۱۴۰۱/۰۱/۲۹
مراجعه به دفترخانهها برای نقل و انتقال خودرو اختیاری است/
مالیات معامله خودروهای وارداتی ۲برابر شد
مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از نظر قانون پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو بهعهده فروشنده است، گفت: براساس قانون مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی، اما تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی بهاختیار متعاملین است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ حجتالله مولایاری مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی در
خصوص برخی حواشی پیشآمده در بحث نقل و انتقال خودرو گفت: دلایل ناراحتی که
برخی از جمله سردفتران دارند به سازمان امور مالیاتی مرتبط نیست.
وی افزود: در بحث مالیات نقل و انتقال خودرو باید گفت که حاکمیت وظایفی را بهعهده برخی دستگاههای اجرایی قرار داده است که باید انجام شود، در همین راستا تأمین منابع درآمدی در راستای قانون بودجه بهعهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است.
مولایاری ادامه داد: مالیات بر نقل و انتقال خودرو نیز از گذشته بوده است و در اینجا بحث تغییرات در شیوه پرداخت مطرح شده است. چندی پیش نیروی انتظامی ورود پیدا کرد و اعلام کردند که اموال منقول نیازی به تنظیم سند ندارند و فک پلاک و برگه سبز خودرو برای نقل و انتقال کافی است.
وی افزود: براساس قانون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بهعهده فروشنده است و پس از این تغییرات فروشنده برای صرفهجویی در هزینهها دیگر تمایلی برای مراجعه به دفترخانه و پرداخت مالیات نداشت،
در نتیجه در قانون جدید ارزش افزوده که خرداد ماه سال گذشته به اجرا درآمد، این موضوع دیده شد، بر این اساس دریافت مالیات بهعهده مراکز تعویض پلاک نیز قرار گرفته است و این مراکز موظف هستند پیش از ارائه خدمت مالیات را دریافت کرده باشند و سپس فرایند تنظیم پلاک انجام شود.
وی ادامه داد: در صورتی که مراکز تعویض پلاک مالیات نقل و انتقال را دریافت نکنند مشمول جریمه برابر دو برابر مالیات خواهند شد و این موضوع بهعنوان ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.
فروشنده متولی پرداخت مالیات بر نقل و انتقال است
مولایاری در خصوص افرادی که قبل از سال 1401 معاملهای انجام دادهاند اما برای تعویض پلاک مراجعه نکردند، گفت: در بحث موارد استثناها قانونگذار مالک را کسی میداند که سند به نام اوست. اگر فردی بدهکار مالیاتی باشد، سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیتهای موجود و در راستای آییننامه 218 میتواند حتی اموال را توقیف کند، بهطور مثال، سازمان امور مالیاتی ممکن است خودرو را توقیف کند و شخص ثالثی مراجعه کند و بگوید پیش از توقیف مالکیت خودرو به او منتقل شده است. در صورتی که این فرد اسناد مربوط را ارائه کند و مورد تأیید قرار گیرد، خودرو رفع توقیف خواهد شد. یکی از مواردی که میتوانست منجر به رفع توقیف شود، ارائه وکالتنامه است.
وی تأکید کرد: پیشفرض قانونی این است که فروشنده متولی پرداخت مالیات است اما ممکن است طرفین با یکدیگر توافق کنند و این شیوه را تغییر دهند اما طریقه قانون مشخص است.
مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد تغییرات رخداده در خصوص شیوه پرداخت مالیاتها گفت: این موضوع مربوط به اصل 51 قانون اساسی است، بر این مبنا سازمان امور مالیاتی تنها مجری قوانین است، در نتیجه این سازمان تنها مرّ قانون را اجرا میکند که در این مورد نیز همین اتفاق رخ داده و تغییرات بر اساس قانون صورت گرفته است.
شیوه جدید نقل و انتقال خودرو ابهام فقهی دارد؟
وی در خصوص ابهام در رعایت قوانین فقه شیعه در شیوه جدید اخذ مالیات که از سوی یکی از سردفتران مطرح شد، گفت: متعاملین بیش از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند، شرایط آنها احراز شده است و قرار نیست حتماً این شرایط مکتوب شود، در هر صورت متعاملین با عقل و فکر خود نسبت به انجام معامله اقدام میکنند.
مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی است
مولایاری با اشاره به اختلاف پیشآمده بین سردفتران و نیروی انتظامی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به تنشی که بین دفترخانهها و نیروی انتظامی پیش آمد بهمنظور جلوگیری از به چالش کشیده شدن درآمد مالیات نقل و انتقال خودرو، دامنه قانونی خود را در بحث مالیات و قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید ایجاد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به متن قانون مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی اما مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اختیاری است، در نتیجه متعاملین ممکن است جهت تنظیم سند به دفترخانهها مراجعه نکنند و این موضوع به هیچ عنوان خلاف قانون در نظر گرفته نمیشود اما اگر متعاملین بدون مراجعه به مراکز تعویض پلاک معامله را صورت دهند، هر گونه اتفاقی متوجه صاحب پلاک خواهد شد،
در نتیجه در شرایطی که افراد بخواهند معاملهای در حوزه خودرو انجام دهند دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند چرا که هزینه اضافهای را برای آنها بهدنبال دارد، البته ممکن است برخی این اقدام را انجام دهند.
مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی دوبرابر شد
در سنوات گذشته، مالیات بر نقل و انتقال خودرو در رابطه با خودروهای تولید داخل معادل یک درصد قیمت درب کارخانه یا واحد مونتاژکننده در نظر گرفته میشد و در مورد خودروهای وارداتی نیز یک درصد ارزش گمرکی و حقوق ورودی دریافت میشد اما در قانون جدید که مصوبه دوم خرداد 1400 است بحث مالیات خودروهای وارداتی را از یک درصد ارزش گمرکی به دو درصد ارزش گمرکی و حقوق ورودی افزایش یافته است.
با توجه به سیاستها و محدودیتهایی که در تأمین منابع دولت ایجاد شده است سیاست قانونگذار و حاکمیت بر این بوده است تا این مالیات افزایش یابد، بنابراین سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است که این قوانین و مقررات را اجرا کند.
منبع: تسنیم
وی افزود: در بحث مالیات نقل و انتقال خودرو باید گفت که حاکمیت وظایفی را بهعهده برخی دستگاههای اجرایی قرار داده است که باید انجام شود، در همین راستا تأمین منابع درآمدی در راستای قانون بودجه بهعهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است.
مولایاری ادامه داد: مالیات بر نقل و انتقال خودرو نیز از گذشته بوده است و در اینجا بحث تغییرات در شیوه پرداخت مطرح شده است. چندی پیش نیروی انتظامی ورود پیدا کرد و اعلام کردند که اموال منقول نیازی به تنظیم سند ندارند و فک پلاک و برگه سبز خودرو برای نقل و انتقال کافی است.
وی افزود: براساس قانون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بهعهده فروشنده است و پس از این تغییرات فروشنده برای صرفهجویی در هزینهها دیگر تمایلی برای مراجعه به دفترخانه و پرداخت مالیات نداشت،
در نتیجه در قانون جدید ارزش افزوده که خرداد ماه سال گذشته به اجرا درآمد، این موضوع دیده شد، بر این اساس دریافت مالیات بهعهده مراکز تعویض پلاک نیز قرار گرفته است و این مراکز موظف هستند پیش از ارائه خدمت مالیات را دریافت کرده باشند و سپس فرایند تنظیم پلاک انجام شود.
وی ادامه داد: در صورتی که مراکز تعویض پلاک مالیات نقل و انتقال را دریافت نکنند مشمول جریمه برابر دو برابر مالیات خواهند شد و این موضوع بهعنوان ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.
فروشنده متولی پرداخت مالیات بر نقل و انتقال است
مولایاری در خصوص افرادی که قبل از سال 1401 معاملهای انجام دادهاند اما برای تعویض پلاک مراجعه نکردند، گفت: در بحث موارد استثناها قانونگذار مالک را کسی میداند که سند به نام اوست. اگر فردی بدهکار مالیاتی باشد، سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیتهای موجود و در راستای آییننامه 218 میتواند حتی اموال را توقیف کند، بهطور مثال، سازمان امور مالیاتی ممکن است خودرو را توقیف کند و شخص ثالثی مراجعه کند و بگوید پیش از توقیف مالکیت خودرو به او منتقل شده است. در صورتی که این فرد اسناد مربوط را ارائه کند و مورد تأیید قرار گیرد، خودرو رفع توقیف خواهد شد. یکی از مواردی که میتوانست منجر به رفع توقیف شود، ارائه وکالتنامه است.
وی تأکید کرد: پیشفرض قانونی این است که فروشنده متولی پرداخت مالیات است اما ممکن است طرفین با یکدیگر توافق کنند و این شیوه را تغییر دهند اما طریقه قانون مشخص است.
مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد تغییرات رخداده در خصوص شیوه پرداخت مالیاتها گفت: این موضوع مربوط به اصل 51 قانون اساسی است، بر این مبنا سازمان امور مالیاتی تنها مجری قوانین است، در نتیجه این سازمان تنها مرّ قانون را اجرا میکند که در این مورد نیز همین اتفاق رخ داده و تغییرات بر اساس قانون صورت گرفته است.
شیوه جدید نقل و انتقال خودرو ابهام فقهی دارد؟
وی در خصوص ابهام در رعایت قوانین فقه شیعه در شیوه جدید اخذ مالیات که از سوی یکی از سردفتران مطرح شد، گفت: متعاملین بیش از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند، شرایط آنها احراز شده است و قرار نیست حتماً این شرایط مکتوب شود، در هر صورت متعاملین با عقل و فکر خود نسبت به انجام معامله اقدام میکنند.
مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی است
مولایاری با اشاره به اختلاف پیشآمده بین سردفتران و نیروی انتظامی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به تنشی که بین دفترخانهها و نیروی انتظامی پیش آمد بهمنظور جلوگیری از به چالش کشیده شدن درآمد مالیات نقل و انتقال خودرو، دامنه قانونی خود را در بحث مالیات و قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید ایجاد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به متن قانون مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتمی اما مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اختیاری است، در نتیجه متعاملین ممکن است جهت تنظیم سند به دفترخانهها مراجعه نکنند و این موضوع به هیچ عنوان خلاف قانون در نظر گرفته نمیشود اما اگر متعاملین بدون مراجعه به مراکز تعویض پلاک معامله را صورت دهند، هر گونه اتفاقی متوجه صاحب پلاک خواهد شد،
در نتیجه در شرایطی که افراد بخواهند معاملهای در حوزه خودرو انجام دهند دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند چرا که هزینه اضافهای را برای آنها بهدنبال دارد، البته ممکن است برخی این اقدام را انجام دهند.
مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی دوبرابر شد
در سنوات گذشته، مالیات بر نقل و انتقال خودرو در رابطه با خودروهای تولید داخل معادل یک درصد قیمت درب کارخانه یا واحد مونتاژکننده در نظر گرفته میشد و در مورد خودروهای وارداتی نیز یک درصد ارزش گمرکی و حقوق ورودی دریافت میشد اما در قانون جدید که مصوبه دوم خرداد 1400 است بحث مالیات خودروهای وارداتی را از یک درصد ارزش گمرکی به دو درصد ارزش گمرکی و حقوق ورودی افزایش یافته است.
با توجه به سیاستها و محدودیتهایی که در تأمین منابع دولت ایجاد شده است سیاست قانونگذار و حاکمیت بر این بوده است تا این مالیات افزایش یابد، بنابراین سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است که این قوانین و مقررات را اجرا کند.
منبع: تسنیم
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دیوان عدالت اداری مشتریان خودرو را نقره داغ کرد ! عقب نشینی از «قیمت گذاری دستوری»؟ رشد قیمت مونتاژیها کاهش ۴۱ درصدی اسقاط خودرو حذف ۷۷۰ شغل در صنعت خودروی آلمان و فرانسه شرایط فروش محصولات تویوتا مدل 2026 نیلان خودرو خبر مهم برای صاحبان خودروهای فرسوده تضمین ورود موقت خودرو سواری نصف ارزش گمرکی تعیین شد مسیر واگذاری سهام تودلی خودروسازان همواره شد میرسلیم باز هم با صحبت درباره خودروهای داخلی سوژه شد چرا خریداران خودرو با مشکل تأخیر در تحویل مواجه هستند؟ عبور قیمت خودروها از مرزهای جدید، یک زنگ هشدار جدی است شرایط ادامه روند پروندههای ثبت سفارش فاقد تامین ارز خودرو جزئیات جدید و نحوه دریافت پلاک ویژه جانبازان و معلولان تورم خودرو به ۱۳۵ درصد رسید ! سایه سنگین «پرونده فوتبالیستها» بر سر مصوبه واردات خودروی نخبگان BYD همچنان صدرنشین بازار خودروهای برقی کل صنعت خودروسازی باید یکجا به مردم واگذار شود آیا محدودیت تازهای برای واردات خودرو اعمال شده است؟ 4 دلیل رشد قیمت خودرو در بازار واردات خودروهای اقتصادی نو و کارکرده ادامه دارد اختصاص سهمیه ارزی برای قطعات یدکی وارداتیها شرایط فروش تویوتا کرولا کراس و کرولا الیت نیلان خودرو پرشیا خودرو برای 6 دوره متوالی توسط ISQI صدرنشین شد قیمت گذاری خودروهای داخلی و وارداتی دچار خودزنی و خودآزاری شده است ۶ مدل خودرو وارداتی تا پایان هفته عرضه می شود فروش خودروسازان زیر ذرهبین +نمودار فروش خودروهای بنزینی کاهش یافت جهش تولید ۱۶۴ درصدی پیکاپ موسو گرند خان توقف موقت بهروزرسانی قیمتها در پلتفرمهای خودرویی تردد خودروهای مناطق آزاد روی خط تمدید اطلاعیه مهم کرمان موتور درباره تاخیر در تحویل خودروها فروش سهمیه واردات خودرو در بورس؟ رشد ۱۲درصدی قیمت در بازار خودرو آیا چین شریک قابل اعتمادی برای صنعت خودروی ایران است؟ خودرو دوباره کالای سرمایهای شد زمان اجرای استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو رسما اعلام شد بازار خودرو نیازمند آزادسازی قیمت و افزایش رقابت است ورود موقت خودروهای سواری تمدید شد مجوز واردات خودرو به نخبگان رسید سرنوشت واگذاری سایپا به هیئت وزیران رسید سقف تیراژ خودرو در ۱۴۰۵ +نمودار ارزشمندترین برند خودرو جهان کدام است؟ نحوه واردات قطعات خودرو و تخصیص ارز شفاف نیست تحویل فصلی تسلا رکورد زد تولید تویوتا و هوندا در تایلند متوقف شد ورود سایپا به بورس بدون ارزیابی صلاحیت متقاضیان، تکرار مسیر شکست واگذاریهای پیشین است پشت پرده مخالفتها با واردات خودرو چرا نوک پیکان آمریکا جاده مخصوص را نشانه گرفت؟ علت تأخیر در پلاک گذاری برخی خودروهای نوشماره اعلام شد
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها
عبور قیمت خودروها از مرزهای جدید، یک زنگ هشدار جدی است چرا خریداران خودرو با مشکل تأخیر در تحویل مواجه هستند؟ میرسلیم باز هم با صحبت درباره خودروهای داخلی سوژه شد مسیر واگذاری سهام تودلی خودروسازان همواره شد تضمین ورود موقت خودرو سواری نصف ارزش گمرکی تعیین شد خبر مهم برای صاحبان خودروهای فرسوده حذف ۷۷۰ شغل در صنعت خودروی آلمان و فرانسه کاهش ۴۱ درصدی اسقاط خودرو رشد قیمت مونتاژیها عقب نشینی از «قیمت گذاری دستوری»؟ دیوان عدالت اداری مشتریان خودرو را نقره داغ کرد ! شرایط فروش محصولات تویوتا مدل 2026 نیلان خودرو