کد خبر:
۱۴۸۱۵۵ ۱۱:۳۱
۱۴۰۱/۰۱/۲۸
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
بورس کالا خودرو را از وضعیت چند قیمتی خارج میکند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا افزایش شفافیت و فروش خارج از فضای بخت آزمایی را میسر میکند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا پورابراهیمی گفت: فروش خودرو در بورس کالا نه تنها منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو میشود، بلکه روند خرید نیز با نظارت بیشتری همراه و خودرو را از وضع دو قیمتی و چند قیمتی خارج میکند. عرضه خودرو در بورس کالا شرایط را به سمتی هدایت میکند که ما با برگزاری قرعهکشی و فضاهای این چنینی مواجه نشویم مثلا، 5 هزار نفر ثبتنام کنند و 50 نفر صاحب خودرو شوند.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در زمان واگذاری بخشی از سهام ایرانخودرو و سایپا، مالکیت خود را به مجموعههایی داده که گرچه طبق قانون دولتی محسوب نمیشوند اما به صورت غیرمستقیم توسط دولت اداره میشوند. این واگذاری کاملاً شکلی بوده و واگذاری واقعی انجام نگرفته است. چرا که افزایش بهرهوری و کارآمدی، کاهش بهای تمام شده و مشارکت با طرفهای خارجی برای تولید محصولات با کیفیت نتیجه مالکیت واقعی بخش خصوصی است.
او میگوید: وضعیت کنونی نسبت به زمانی که دولت مالک اصلی این دو شرکت بود، بسیار نامناسبتر است. در آن زمان حداقل دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی مجلس بودند اما هم اکنون اداره آنها دولتی، اما مالکیت متعلق به دولت نیست؛ این مدل به شدت عملکرد و کارایی این دو خودروساز را با مشکل مواجه کرده است. بهبود عملکرد و کیفیت محصولات این دو شرکت نیازمند شکلگیری واگذاری واقعی سهام آنها به بخش خصوصی است.
با واگذاری سهام شرکت ایران خودرو و سایپا به نهادهای وابسته به وزارت خانههای دولتی، افزایش کارایی، تحقق اهدافها و بهبود کیفیت و صادرات محقق نخواهد شد.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در زمان واگذاری بخشی از سهام ایرانخودرو و سایپا، مالکیت خود را به مجموعههایی داده که گرچه طبق قانون دولتی محسوب نمیشوند اما به صورت غیرمستقیم توسط دولت اداره میشوند. این واگذاری کاملاً شکلی بوده و واگذاری واقعی انجام نگرفته است. چرا که افزایش بهرهوری و کارآمدی، کاهش بهای تمام شده و مشارکت با طرفهای خارجی برای تولید محصولات با کیفیت نتیجه مالکیت واقعی بخش خصوصی است.
او میگوید: وضعیت کنونی نسبت به زمانی که دولت مالک اصلی این دو شرکت بود، بسیار نامناسبتر است. در آن زمان حداقل دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی مجلس بودند اما هم اکنون اداره آنها دولتی، اما مالکیت متعلق به دولت نیست؛ این مدل به شدت عملکرد و کارایی این دو خودروساز را با مشکل مواجه کرده است. بهبود عملکرد و کیفیت محصولات این دو شرکت نیازمند شکلگیری واگذاری واقعی سهام آنها به بخش خصوصی است.
با واگذاری سهام شرکت ایران خودرو و سایپا به نهادهای وابسته به وزارت خانههای دولتی، افزایش کارایی، تحقق اهدافها و بهبود کیفیت و صادرات محقق نخواهد شد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها