کد خبر:
۱۴۷۴۰۵ ۰۹:۲۰
۱۴۰۰/۱۲/۰۷
همزمان با کاهش تولید
تکمیل محصولات دپویی در اولویت خودروسازان قرار گرفت
به گزارش "پدال نیوز"
به گفته برخی از منابع آگاه، خودروسازان با کاهش تولید روزانه خودرو، بر تکمیل محصولات ناقص تمرکز کردهاند تا بلکه از ورود بیشتر این نوع خودروها به پارکینگ محصولات دپویی جلوگیری کنند. تولید محصولات ناقص که البته از سال گذشته میلادی همراه با کاهش تولید ریزتراشههای الکترونیکی در دنیا مرسوم شد، از ۳ سال گذشته به عنوان معضلی جدی گریبانگیر صنعت خودروی کشور شده است. آنچه مشخص است تولید محصولات ناقص یا دپوی خودرو طی ۳سال گذشته با دو هدف از سوی خودروساز انجام شده است. بر این اساس برخی از خودروسازان با عدمقیمتگذاری جدید از سوی مرجع تعیینکننده قیمت، ترجیح بر دپوی محصولات خود گرفتند تا با هدف کاهش زیان، خودروهای تولیدی را با قیمت جدید به فروش برسانند. بنابراین برخی از محصولات که خودروسازان قادر به تکمیل آن نیز بودهاند تنها به دلیل تاخیر در قیمتگذاری در پارکینگ خودروسازان دپو شدند، این در شرایطی است که برخی از دیگر محصولات نیز به دلیل عدمتامین قطعه، امکان تجاری شدن را نداشتند.
بر این اساس معضل خودروهای دپویی منجر به ورود مراجع نظارتی شد و حتی طی چند روز گذشته پای مدیران ایرانخودرو را به دادگاه استان فارس کشانده است. طی چند روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از صدور دستور تشکیل پرونده برای شرکت ایرانخودروی فارس و احضار مدیران این شرکت از سوی دستگاه قضایی، خبر داد. وی دلیل تشکیل پرونده برای مدیران این شرکت را دپوی ۲۱۴۴ دستگاه خودرو به بهانه کمبود یک یا چند قطعه خوانده، حال آنکه وی تصریح کرده بود که پس از بررسی انبارها و وضعیت موجودی قطعات مشخص شده اغلب قطعات کمبودی داخلی بوده یا در صورت خارجی بودن نیز منعی در دسترسی به قطعات وجود نداشته است. بر این اساس دپوی خودروهای ناقص در ۳سال تحریم برای خودروسازان ایجاد دردسر کرده، این در شرایطی است که حالا خودروساز ترجیح داده با کاهش تولید، به تامین قطعه خودروهای ناقص بپردازد تا بلکه فشار از سوی نهادیهای نظارتی کاهش پیدا کند. منشأ کمبود قطعه در دو شرکت خودروساز، داخلی و خارجی است بهطوری که به دلیل عدمپرداخت بدهی قطعهسازان، فعالان این حوزه قادر به تامین بهموقع قطعات موردنیاز نبودند یا اینکه به دلیل فراگیری تحریمها یا کمبود جهانی، قطعات خارجی به موقع تامین نشده است.
به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیایاقتصاد : روند تکمیل خودروهای ناقص سرعت گرفته است. دو شرکت ایرانخودرو و سایپا بعد از مدت زمان کمی از تغییرات مدیریتی، از روند سرعتگیری تکمیل محصولات دپویی خبر دادهاند. در این زمینه شرکت ایرانخودرو اعلام کرده که ۷۰هزار خودروی ناقص کنونی تا پایان سال به تعداد ۴۰هزار دستگاه خواهد رسید و شرکت سایپا نیز از روند کاهشی محصولات دپویی خود اظهار رضایت کرده است. آنچه مشخص است تکمیل محصولات ناقص با پیگیری نهادهای نظارتی از بهمن ماه بهطور جدی در دستور کار دو خودروساز بزرگ کشور قرار گرفته، این در شرایطی است که این روند را میتوان به نوعی تغییر تاکتیک خودروسازان در ۲ ماه پایانی سال عنوان کرد.
به گفته برخی از منابع آگاه، خودروسازان با کاهش تولید روزانه خودرو، بر تکمیل محصولات ناقص تمرکز کردهاند تا بلکه از ورود بیشتر این نوع خودروها به پارکینگ محصولات دپویی جلوگیری کنند. تولید محصولات ناقص که البته از سال گذشته میلادی همراه با کاهش تولید ریزتراشههای الکترونیکی در دنیا مرسوم شد، از ۳ سال گذشته به عنوان معضلی جدی گریبانگیر صنعت خودروی کشور شده است. آنچه مشخص است تولید محصولات ناقص یا دپوی خودرو طی ۳سال گذشته با دو هدف از سوی خودروساز انجام شده است. بر این اساس برخی از خودروسازان با عدمقیمتگذاری جدید از سوی مرجع تعیینکننده قیمت، ترجیح بر دپوی محصولات خود گرفتند تا با هدف کاهش زیان، خودروهای تولیدی را با قیمت جدید به فروش برسانند. بنابراین برخی از محصولات که خودروسازان قادر به تکمیل آن نیز بودهاند تنها به دلیل تاخیر در قیمتگذاری در پارکینگ خودروسازان دپو شدند، این در شرایطی است که برخی از دیگر محصولات نیز به دلیل عدمتامین قطعه، امکان تجاری شدن را نداشتند.
بر این اساس معضل خودروهای دپویی منجر به ورود مراجع نظارتی شد و حتی طی چند روز گذشته پای مدیران ایرانخودرو را به دادگاه استان فارس کشانده است. طی چند روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از صدور دستور تشکیل پرونده برای شرکت ایرانخودروی فارس و احضار مدیران این شرکت از سوی دستگاه قضایی، خبر داد. وی دلیل تشکیل پرونده برای مدیران این شرکت را دپوی ۲۱۴۴ دستگاه خودرو به بهانه کمبود یک یا چند قطعه خوانده، حال آنکه وی تصریح کرده بود که پس از بررسی انبارها و وضعیت موجودی قطعات مشخص شده اغلب قطعات کمبودی داخلی بوده یا در صورت خارجی بودن نیز منعی در دسترسی به قطعات وجود نداشته است. بر این اساس دپوی خودروهای ناقص در ۳سال تحریم برای خودروسازان ایجاد دردسر کرده، این در شرایطی است که حالا خودروساز ترجیح داده با کاهش تولید، به تامین قطعه خودروهای ناقص بپردازد تا بلکه فشار از سوی نهادیهای نظارتی کاهش پیدا کند. منشأ کمبود قطعه در دو شرکت خودروساز، داخلی و خارجی است بهطوری که به دلیل عدمپرداخت بدهی قطعهسازان، فعالان این حوزه قادر به تامین بهموقع قطعات موردنیاز نبودند یا اینکه به دلیل فراگیری تحریمها یا کمبود جهانی، قطعات خارجی به موقع تامین نشده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها